Bilen är trasig eller fungerar dåligt

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Har du köpt en bil som gått sönder?
När du köpt en bil av ett företag
kan du klaga på fel i 3 år.

När du köper en bil av en bilhandlare har du rätt att klaga på fel. Det kallas att reklamera. Du kan klaga om det är mindre än 3 år sedan du köpte bilen. Felet ska ha funnits redan när du köpte bilen. Men felet kan visa sig först en tid senare.

Reglerna gäller både begagnade bilar och helt nya bilar.

Klaga inom två månader

Klaga till bilhandlaren så fort du hittar ett fel. Det får gå högst 2 månader från det att du hittar felet.

När kan du klaga?

  • Om bilen inte är som företaget lovade dig.

  • Om bilen är i sämre skick än vad du kunnat räkna med.

Fel som är svåra att klaga på

Äldre bilar kan ha normala fel som du inte kan klaga på.

Vad som är normala fel beror på vilket skick bilen var i när du köpte den.

Det är också svårt att klaga på fel som bilhandlaren berättat om.

Vad kan du kräva?

Fanns felet från början ska bilhandlaren rätta till felet. Det ska inte kosta dig något.

Kan inte bilhandlaren fixa felet kan du få en likvärdig bil.

I andra hand kan du få ett avdrag på priset. Är felet allvarligt? Eller kan bilhandlaren inte reparera bilen trots flera försök? Då kan du få häva köpet. Det betyder att du lämnar tillbaka bilen och får pengarna tillbaka.

Hur lång tid får reparationen ta?

Bilhandlaren ska laga felet inom rimlig tid. Det går inte att säga hur länge det är. Det beror på vad det är för fel och hur snabbt du behöver få bilen lagad.

Har du fått låna en bil kan en längre tid vara okej.

Kontakta bilhandlaren

Kontakta bilhandlaren så snart som möjligt när du hittar ett fel. Beskriv felet så tydligt du kan.

Skicka gärna ett mejl eller sms. Spara mejlet eller sms:et. Då har du bevis på att du klagat.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer. Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende och berättar hur de tycker ärendet ska lösas. De flesta företag följer vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN måste bilhandlaren ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplatsExtern länk

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?