Protestera mot en faktura

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du kan protestera
när du fått en felaktig faktura.
Börja med att kontakta företaget
för att säga vad du tycker är fel.

Gör så här:

1.   Kontakta företaget

Börja med att mejla till företaget. Berätta vad som blivit fel.

Ibland har företaget gjort ett misstag de enkelt kan lösa när du påpekar felet.

Vill företaget inte rätta till det du tycker är fel? Då kan du protestera mot fakturan eller den del av fakturan du tycker är fel.

Det kallas för att bestrida fakturan.

2.   Så protesterar du

Tala om för företaget att du bestrider fakturan och därför inte kommer betala.

Det är viktigt att du talar om varför du tycker att fakturan är fel, till exempel att priset inte stämmer.

Är det bara en del av fakturan som är fel? Då ska du betala för delen som är rätt.

Berätta för företaget hur mycket du betalar och att du protesterar mot resten av beloppet.

Kontakta företaget skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl. Då kan du bevisa att du protesterat.

När du skriver till företaget behöver du ange:

  • fakturanummer

  • belopp

  • datum på fakturan

  • ditt namn och kontaktuppgifter.

Efter att du har protesterat

Företaget behöver inte svara dig eller godkänna din protest mot fakturan. Det räcker att de fått ditt meddelande där du bestrider fakturan. 

Vill företaget ändå ha betalt från dig måste de driva saken vidare.

Efter att du protesterat kan du alltså vänta för att se vad företaget gör. Skickar företaget inte fler krav om betalning behöver du inte göra något mer.

Om du får påminnelser, inkassokrav eller nya fakturor

Det kan hända att företaget står fast vid sitt krav. Kanske får du påminnelser eller nya fakturor. Eller så vänder sig företaget till ett inkassobolag.

Om du får påminnelser på fakturor du bestridit

Du behöver inte protestera mot en påminnelse på den faktura du redan protesterat mot.

Om du får inkassokrav

Ibland vänder sig företag till inkassobolag för att få hjälp med att kräva in betalningen.

Att du får ett inkassokrav betyder inte att du måste betala. Det betyder inte heller att du fått eller kommer få en betalningsanmärkning.

Du kan bestrida ett inkassokrav på samma sätt som du bestrider en vanlig faktura. Men du behöver skicka din bestridan till inkassobolaget som skickat kravet. Det är viktigt att du berättar varför du bestrider kravet.

Kontakta inkassobolaget skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl.

Om företaget skickar andra fakturor

Ibland skickar företaget nya fakturor, som gäller något annat än den faktura du protesterat mot. Då måste du protestera igen.

Om företaget vänder sig till Kronofogden

Ibland vänder sig företag till Kronofogden för att få hjälp med att kräva betalt. Men du kan fortfarande protestera om kravet är felaktigt.

Har företaget vänt sig till Kronofogden får du ett brev från Kronofogden. I brevet står det vad du ska göra om du inte håller med om kravet och hur lång tid du har på dig att svara.

Gör så här:

Meddela Kronofogden att kravet är felaktigt så fort du kan. I brevet från Kronofogden finns en svarstid. Svarar du inom den tiden får du ingen betalningsanmärkning.

Protesterar du mot Kronofogdens krav behöver företaget få rätt i en domstol för att kunna kräva att du betalar.

Säger företaget att du tackat ja till ett erbjudande?

Ibland säger ett företag att du har tackat ja till ett erbjudande fast du inte gjort det. Då måste företaget bevisa att du gjort en beställning. Du kan be företaget visa underlag som bevisar att du beställt något från dem.

Har du fått varor du inte beställt?

Finns det inget avtal mellan dig och företaget är du inte skyldig att skicka tillbaka varor företaget skickat till dig.

Vill företaget ha tillbaka varorna eller om du inte vill ha kvar varorna kan du kräva att företaget står för kostnaden för att skicka tillbaka varorna.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer. Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende och berättar hur de tycker ärendet ska lösas. De flesta företag följer vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt nej till ditt krav eller inte svarat alls.  

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplatsExtern länk

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?