Abonnemang - regler för företag
Många konsumenter upplever problem i samband med köp av abonnemangstjänster. Marknadsföring av tjänster riktas ofta mot särskilda grupper som av olika skäl kan vara sårbara. Om du som företagare säljer abonnemangstjänster ska du ge konsumenter viss information på ett klart och begripligt sätt innan ett avtal ingås. Reglerna för det finns i marknadsföringslagen och distansavtalslagen.
Konsumenter upplever ofta problem som rör:
Pris
Ångerrätt
Avtalspart
Avtalets omfattning
Betalningsskyldighet
Bindnings- och uppsägningstid
Kundservice och reklamationshantering
Välj vad du vill läsa mer om
Många konsumenter upplever problem i samband med köp av abonnemangstjänster. Det är vanligt att problemen rör exempelvis pris, ångerrätt, vem som är avtalspart, vad avtalet omfattar, bindnings- och uppsägningstid samt kundservice och reklamationshantering.
Viktigt med tydlig information
Vid försäljning av abonnemangstjänster ska konsumenter ges viss information. Informationen ska lämnas på ett klart och begripligt sätt till konsumenten innan ett avtal ingås. Kraven följer av marknadsföringslagen och distansavtalslagen.
Om regler i marknadsföringslagen här på webbplatsen
Om informationskrav vid distansavtal här på webbplatsen
Marknadsföring mot sårbara grupper
Det förekommer att marknadsföring av abonnemangstjänster riktas mot särskilda grupper som av olika skäl kan vara sårbara. Marknadsföring som är inriktad mot en särskild grupp med konsumenter får inte utnyttja gruppens sårbarheter såsom exempelvis sjukdom eller ålder. Marknadsföring som på ett medvetet sätt utnyttjar omständigheter som försämrar konsumentens omdöme är aggressiv och inte tillåten (7-7 a §§ MFL).
Går det att identifiera en sårbar konsumentgrupp ska den marknadsrättsliga bedömningen göras utifrån den gruppens perspektiv. Det är därför viktigt att du som företagare anpassar din marknadsföring efter eventuell sårbarhet hos mottagarna av marknadsföringen (Skäl 18-19 UCPD).
Innan ett avtal ingås ska information om hela tjänstens pris lämnas till konsumenten. Informationen ska även inkludera extra kostnader som tillkommer för exempelvis leverans (2 kap. 2 § 3 p. DAL).
När prisuppgift om abonnemang lämnas ska kostnaden per faktureringsperiod/försändelse och månad anges (2 kap. 2 § 3 p. DAL, PMT 5093-23).
Det är inte tillåtet att använda prova på-, gratis- och vinstpåståenden eller andra framställningar som ger intryck av att konsumenten får prova produkten kostnadsfritt eller till ett rabatterat pris under en kortare period när så inte är fallet (PMT 5093-23, PMT 2060-24, punkt 20 svarta listan).
Huvudregeln är att konsumenten har 14 dagars ångerrätt vid distansavtal. Om avtalet gäller regelbundna leveranser av varor under en viss tid börjar ångerfristen löpa när konsumenten har fått varorna från den första leveransen till sig (2 kap. 12 § DAL).
Ångerfristen börjar inte löpa förrän du som företagare har lämnat information om ångerrätten på ett korrekt sätt (2 kap. 12 § 4 st. DAL).
Innan ett avtal ingås ska konsumenten få tydlig och korrekt information om vem som är avsändare av marknadsföringen. Det är inte tillåtet att ge konsumenten intryck av att det är ett annat företag som står bakom marknadsföringen när så inte är fallet (8-10 §§ MFL, 2 kap. 2 § 1 p. DAL, 2 kap. 3 a § DAL, PMT 2060-24).
Som företagare får du inte vilseleda konsumenten om vad som ingår i ett abonnemangsavtal. Du får exempelvis inte skicka varor och kräva betalning för dessa utan att konsumenten gjort en beställning. Det är en svartlistad och aggressiv marknadsföringsmetod som under alla omständigheter är förbjuden (p. 29 svarta listan).
Om du har för avsikt att kombinera ett gratis- eller prova på-erbjudande med en abonnemangstjänst måste det framgå på ett klart och tydligt sätt så att konsumenten förstår detta. En utgångspunkt är att information om abonnemangstjänsten inte får ges en mindre framträdande plats i marknadsföringen än lockerbjudandet (KOV 2019/315, MD 1983:16, MD 1991:29 och MD 1996:28).
Konsumenten har inte gjort en beställning av abonnemangstjänsten om marknadsföringen har varit otydlig och konsumenten inte förstått att en beställning gjorts (PMT 2060-2).
Som företagare måste du säkerställa att konsumenten förstår att en beställning är förenad med betalningsskyldighet. Det ska bekräftas av konsumenten i samband med beställningen (2 kap. 9 § DAL).
Om det inte är tydligt för konsumenten att beställningen innebär betalningsskyldighet blir förpliktelsen inte bindande för konsumenten (2 kap. 9 § DAL).
Bindningstid
Du som företagare måste informera konsumenten om tjänstens löptid och villkoren för att säga upp avtalet. Det ska även framgå om avtalet gäller tills vidare eller förnyas automatiskt (2 kap. 2 § 16 och 18 p.).
Bindningstiden får inte överstiga 12 månader (MD 2015:5, PMT 5750–17).
Mer om regler i avtalsvillkorslagen här på webbplatsen
Uppsägningstid
Villkor om uppsägningstid avser den tid det tar från det att konsumenten säger upp tjänsten till att konsumenten inte längre har rätt att nyttja tjänsten och därmed inte heller behöver betala för den.
Det är i regel inte tillåtet att ha formkrav för uppsägning av abonnemangsavtal (PMT 5750–17).
Uppsägningstiden ska inte överstiga 30 dagar (MD 2015:3).
Om det i ett abonnemangsavtal finns villkor om sista dag för uppsägning eller ändring av avtalet ska du informera konsumenten om det och hur dagen förhåller sig till kommande leveranser i abonnemanget. Det ska även framgå var du som företagare lämnar uppgifter om datum för den sista ändringsdagen och nästkommande leveranser (PMT 5093-23).
Automatisk avtalsförlängning
Det finns även särskilda regler om automatisk avtalsförlängning.
Lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning på riksdagens webbplats
Ett företags kundservice och reklamationshantering är en del av företagets marknadsföring och omfattas av marknadsföringslagens regler (3 § MFL).
Du som företagare är skyldig att ange fungerande kontaktuppgifter, bland annat e-postadress, på din webbplats (PMT 5689–18). Det är inte tillräckligt att du enbart tillhandahåller en chattfunktion. Kontaktuppgifterna ska anges på ett klart och begripligt sätt med hänsyn till behoven hos underåriga och sårbara grupper (2 kap. 3 och 5 §§ DAL).
Det är vilseledande att ge konsumenten ett felaktigt intryck om företagets kundservice och reklamationshantering (10 § 2 st. 3 p. MFL).
Granskad: 16 januari 2025