Om du som företagare har anlitat en influencer, eller annan samarbetspartner för utformning och publicering av marknadsföring, blir influencerns inlägg om dina produkter en del av din marknadsföring som omfattas av marknadsföringslagen. Det är du som företagare som har huvudansvar för att sådan marknadsföring följer lagen.
Avtals innehåll kan vara underförstådda
Ett marknadsföringsuppdrag mellan företagare och dess samarbetspartners kan ha olika former. Avtalen kan exempelvis vara skriftliga och muntliga men även underförstådda. Avtalets innehåll och omfattning är alltså inte nödvändigtvis begränsat till vad parterna uttryckligen kommit överens om i fall där det är underförstått att överenskommelsen omfattar något annat.
Exempel på rättspraxis
Av rättspraxis framgår exempelvis att ett marknadsföringsuppdrag mellan en företagare och en influencer omfattat fler marknadsföringsinlägg än vad parterna skriftligen kommit överens om. Med hänsyn till bland annat syftet med uppdraget, ersättningen som utgått och parternas agerande mot varandra bedömde domstolen att ytterligare inlägg som influencern hade publicerat om annonsörens produkter var marknadsföring för företaget och som skulle reklamidentifieras (PMT 2479–20).
Av ett annat rättsfall framgår att marknadsföringsuppdraget har omfattat publicering av köplänkar inklusive innehållet intill länkarna. Detta trots att det uttryckliga uppdraget till samarbetspartnern varit att enbart publicera köplänkar. Framställningens övriga innehåll intill länkarna handlade om fördelar med produkterna som länkarna ledde till. Domstolen ansåg att det var underförstått att samarbetspartnerns val av den här utformningen kunde kopplas till, och vara positivt för, företagaren ur ett säljfrämjande perspektiv. Hela framställningen bedömdes vara företagarens marknadsföring (PMT 10572–20).
Ansvaret för inlägg om en företagares PR-bud är inte rättsligt prövat, men det är inte uteslutet att sådana inlägg kan omfattas av marknadsföringslagen, beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.
Ditt ansvar kan inte avtalas bort
Ditt marknadsrättsliga ansvar som företagare kan inte avtalas bort till andra aktörer, exempelvis influencers eller mellanhänder (PMT 5093–23). Överträdelser av lagen kan inte heller göras ogjorda genom ändringar av marknadsföringen i efterhand. Det är därför viktigt att du har en fungerande reklamgranskningsfunktion. En förklaring om att en social medieplattforms reklammarkeringsfunktion har slutat fungera har inte befriat företagare från ansvar för dold reklam (PMB 5086–23).
Parallellt ansvar
Parallellt med annonsören kan även andra som har bidragit till marknadsföringen, exempelvis influencers, ha ett ansvar för bristande reklamidentifiering (PMT 2479–20, PMT 5923–20, PMT 2054–18).