Dropshipping - regler för företag

Dropshipping är en affärsmodell där företag säljer varor utan att ha ett eget lager. Lagret finns hos en tredje part. Konsumentverket har vid granskning av dropshipping-webbplatser noterat att det finns brister i marknadsföring och avtalsvillkor. Om du använder affärsmodellen dropshipping behöver du ha koll på de konsumenträttigheter som gäller när du säljer varor till konsumenter.

Tänk på att

  • Du ska ha koll på lagar och regler som gäller när du säljer varor till konsumenter via dropshipping.

  • Det är du som säljer varan som är konsumentens avtalspart och den som konsumenten ska vända sig till vid reklamation eller ångerrätt.

  • Du måste tydligt beskriva varorna du säljer och ha tydlig kontaktinformation på din webbplats.

  • Du ska informera konsumenten om när varor skickas från tredje land då det kan innebära tullavgifter och längre leveranstider.

Välj vad du vill läsa mer om

  • Dropshipping är en affärsmodell som innebär att ett företag säljer varor utan att ha något eget lager. Lagret finns istället hos en tredje part.

    Om en konsument köper en vara från ett företag som använder sig av dropshipping är det alltså inte företaget som säljer varan som skickar varan till konsumenten. Den skickas direkt från tredje part.

    Det är företaget som säljer varan som är konsumentens avtalspart och den som konsumenten kan vända sig till vid eventuella frågor eller krav.

  • Konsumentverket har vid granskning av dropshipping-webbplatser noterat att det förekommer brister i företagens marknadsföring och avtalsvillkor. Här är exempel på grundläggande konsumenträttigheter som gäller för dig som företag om du säljer varor till konsumenter via dropshipping.

    Beskriv varorna korrekt

    Du behöver säkerställa att varorna beskrivs på ett korrekt sätt. Det är inte tillåtet att använda sig av felaktiga påståenden exempelvis vad gäller kvalitet. Om du påstår något som inte är sant är det vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen.

    Ha tydliga kontaktuppgifter

    Informera om företagets telefonnummer och e-postadress under en tydlig rubrik på webbplatsen. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande. Kontaktvägarna ska göra det möjligt för konsumenterna att snabbt kontakta och kommunicera effektivt. Även organisationsnummer, företagets namn och adress ska anges. Kraven på information om företaget framgår av distansavtalslagen.

    Informera när varor skickas från tredje land

    När varor skickas från tredje land ska information om det finnas tydligt på webbplatsen. Det är information som är viktig för konsumenten att känna till då det till exempel kan innebära tullavgifter och längre leveranstider. Om informationen inte framgår tydligt är det vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen.

    Ha tydlig information om reklamation och ångerrätt

    Du ska tydligt informera om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga. Det är du som säljer varan som utgör konsumentens avtalspart och den som konsumenten ska vända sig till vid reklamation eller ångerrätt. Kraven på information om ångerrätt och reklamation framgår av distansavtalslagen.

    Mer om informationskrav vid distansavtal här på webbplatsen

Granskad: 16 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?