Energi - regler för företag
Det finns flera olika lagar som är viktiga inom området energi. Konsumentverket har tillsyn över att marknadsföring och avtalsvillkor inom energiområdet uppfyller de lagkrav som finns.
Tänk på
Konsumentverket tar tillsammans med branschen fram allmänna avtalsvillkor inom området energi. Villkoren ses som god sed på marknaden och du bör använda dig av dem, eller ännu förmånligare villkor för konsumenten.
Regler på området
Konsumentverket har tillsyn över Marknadsföringslagen, Avtalsvillkorslagen, Prisinformationslagen och Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer om reglerna i respektive lag här på vår webbplats:
- Om regler vid marknadsföring
- Om regler vid avtalsvillkor
- Om regler vid prisinformation
- Om informationskrav vid distansavtal
Det finns även andra relevanta lagar inom energiområdet. Tillsynsansvaret för dessa lagar ligger på Energimarknadsinspektionen.
- Ellagen
- Fjärrvärmelagen
- Naturgaslagen
Jämförpris är till för att konsumenten på ett enkelt sätt ska kunna jämföra olika elavtal. De regler som gäller för jämförpris för elavtal står i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation.
Såhär anges jämförpris för el:
- Jämförpris ska grunda sig på den totala kostnad som konsumenten ska betala till elhandlaren för sin elkonsumtion.
- Jämförpris för el ska anges i öre per kWh, vid en årlig förbrukning om 2000, 5000 och 20 000 kWh.
- Pris och jämförpris ska anges i omedelbar närhet till varandra, i stil och storlek som är lätt att läsa.
- Du ska redovisa för vilken tidsperiod jämförpriset gäller.
- I anslutning till jämförpriset ska du lämna information om att nätkostnaden inte ingår.
- Jämförpris ska anges för alla elavtal som marknadsförs.
- Om du i din marknadsföring erbjuder riktat till konsumenter i Sveriges samtliga elområden måste du ange jämförpris för respektive elområde.
Undantag:
- När du gör riktad marknadsföring där du vet konsumentens faktiska förbrukning behöver du endast ange jämförpris utifrån den årliga förbrukning som ligger närmast konsumentens faktiska förbrukning. Det vill säga 2000, 5000 eller 20 000 kWh.
Se mer i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation- KOVFS 2012:1
Elavtal
Enligt Konsumentverkets föreskrift KOVFS 2018:1 ska jämförpris för el anges i öre per kilowattimme (kWh) vid en årlig förbrukning av 2 000, 5 000 och
20 000 kWh (typkunderna). Vid riktad marknadsföring med erbjudande om el där konsumentens faktiska förbrukning är känd kan jämförpris anges med den årliga förbrukning som ligger närmast konsumentens faktiska förbrukning. I de fall jämförpriset är detsamma för typkunderna ska detta framgå. Beräkningen av jämförpriset ska grunda sig på det eller de elområden som avses i den aktuella marknadsföringen.Marknadsföring med erbjudande om el som riktar sig till konsumenter i Sveriges samtliga elområden ska ange jämförpris för respektive elområde. Sådan marknadsföring med erbjudande om el kan därför komma att innehålla fyra olika jämförpriser.
Finns det på en webbplats möjlighet för konsumenten att ange sitt postnummer, sitt områdes-id eller att på annat sätt klarlägga var elleveransen ska ske för att komma vidare till erbjudanden om elavtal, kan jämförpriset beräknas för det specifika elområdet. På så sätt får konsumenten en så korrekt prisbild som möjligt.
Det ska redovisas för vilken period jämförpriset gäller. För avtal med fast pris ska det anges när leveransen behöver starta för att det erbjudna priset ska gälla. För månadsbaserat rörligt pris och andra avtal där priset inte är känt i förväg är det föregående månads priser som ska visas.
Upplysning ska lämnas om att nätkostnaden inte ingår. Det ska vara enkelt för den enskilda konsumenten att jämföra olika elhandlares priser. Syftet är att uppnå jämförbarhet mellan olika erbjudanden.
Beräkning av jämförpris för elavtal
Nedan redogörs för den beräkningsmodell som tillämpas vid beräkning av jämförpris.
Vid beräkning av jämförpris för elavtal med rörligt pris ska det elpris som tillämpats av elhandlaren föregående månad användas vid beräkning av jämförpriset.
Vid beräkning av jämförpris för elavtal där priset varierar från timme till timme eller med ett annat tidsintervall ska spotpriset anges som ett oviktat medelvärde för månadens alla timmar, eller annat tidsintervall, för föregående månad.
Spotpriset utgör en del av det som i beräkningsmodellen benämns ”elpris”.
Årsavgiften i beräkningsmodellen kan även motsvara den sammanlagda månadsavgiften per år.
Sammantaget ska beräkning av jämförpris grunda sig på den totala kostnad som konsumenten betalar till näringsidkaren för sin elkonsumtion, exklusive nätkostnaden.
Mer om prisinformation och jämförpris här på webbplatsen
Studie om jämförpris
Under 2024 genomförde Konsumentverket en studie om jämförpris som ger en lägesbild av konsumenters förståelse och användning av jämförpris för elavtal. Studien visade att varannan elkonsument upplever att de har låg kunskap generellt om elavtal. Ännu fler upplever att det är svårt att jämföra elpriser. Upplevelsen att det är svårt att vara elkonsument är utbredd inom alla konsumentgrupper, men vanligare hos kvinnor än män. Betydelsen av elpriset när elavtal tecknas gör att jämförpriset är viktigt. Hur det presenteras för elkonsumenten är avgörande för förståelse och användning.
Konsumentombudsmannen kan ansöka om stämning mot företag avseende marknadsföring och avtalsvillkor vid Patent- och marknadsdomstolen, PMD. Domen är normalt kopplad till ett vite, eller vid särskilt allvarliga överträdelser en marknadsstörningsavgift. PMD:s domar kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD.
Telefonförsäljning
PMD förbjuder Stockholms Elbolag AB att påstå eller ge intryck av att försäljaren representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga elhandelsföretag, annat elhandelsföretag eller konsumentens elnätsföretag vid marknadsföring av elavtal genom telefonförsäljning.
Vidare förbjuder domstolen företaget att påstå att konsumenten behöver svara ”ja” eller ”ok” på ett sms för att bekräfta mottagandet av sms:et, för att erhålla ytterligare information om ett erbjudande eller för att bekräfta ett samtal i de fall ett ”ja” eller ”ok” innebär att konsumenten blir bunden av ett avtal.
Domstolen:
- ålägger Stockholms Elbolag AB att i början av samtalet tydligt informera om att syftet med samtalet är att sälja elavtal.
- förbjuder företaget att kräva betalning för en tjänst som konsumenten inte har beställt.
- förbjuder också företaget att kontakta konsumenter som elbolaget inte har en befintlig kundrelation med på telefonnummer som är antecknat i spärregistret NIX-Telefon.
- konstaterar att det är fråga om allvarliga överträdelser som har pågått under relativt lång tid och mot den bakgrunden anser domstolen att samtliga fem förbudspunkter ska förknippas med ett vite samt att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2021/219.
Uppsägningstid
PMD förbjuder Sundsvalls Energi att ha uppsägningstider på ett år för elavtal med rörligt elpris. Domstolen konstaterar att företagets blygsamma rabatter inte väger upp nackdelarna med långa uppsägningstider. Domstolen sätter maxgränsen för uppsägningstider för rörliga elavtal till tre månader. Förbudet är kopplat till ett vite.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2019/1070.
Bindningstid
PMD förbjuder Eskilstuna Energi att ha bindningstider på ett eller två år för elavtal med rörligt pris. Domstolen konstaterar att företagets blygsamma rabatter inte väger upp nackdelarna med långa bindningstider. Domstolen sätter en maxgräns för bindningstiden för örliga elavtal till tre månader. Förbudet är kopplat till ett vite.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2019/900.
Ett föreläggande innebär att Konsumentombudsmannen, KO, beslutar att ett företag ska ändra sin marknadsföring eller avtalsvillkor. Av föreläggandet framgår vad företaget ska göra. Ett föreläggande är oftast kombinerat med vite.
KO har förbjudit Nordic Best Energi AB att påstå att företaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elhandelsföretag. Förbudet gäller också att påstå att telefonsamtal rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät när så inte är fallet. Förbudet gäller även liknande påståenden. KO kopplar ett vite till förbudet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.
För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2023/1429.
Arbete på området
Inom områdena el, gas och fjärrvärme har Konsumentverket tillsammans med branschorganisationerna tagit fram allmänna avtalsvillkor.
Konsumentverket ser dessa villkor som god sed på marknaden och företag bör se till att använda sig av dessa, alternativt förmånligare villkor för konsumenten. I det fall företagens avtalsvillkor innebär en försämring för konsumenten i jämförelse med dessa allmänna avtalsvillkor ser Konsumentverket detta som ett brott mot avtalsvillkorslagen.
Alla Konsumentverkets branschöverenskommelser inom området energi
Tematisk tillsyn innebär att Konsumentverket sammanhållet granskar en viss frågeställning hos ett flertal företag. Resultatet från granskningen sammanställs i en promemoria (PM) som är offentlig. Genom informationsbrev önskar Konsumentverket sprida information till en hel bransch om hur en viss bestämmelse ska tolkas och informera om kommande tillsyn.
Konsumentverket har tematiskt granskat marknadsföring och avtalsvillkor inom elområdet samt skickat ut informationsbrev. Resultatet från granskningarna finns sammanställt i nedanstående PM och informationsbrev.
Tematisk tillsyn
PM 2024 Granskning av avtalsvillkor avseende pris för elavtal med månadsbaserat rörligt pris
PM 2022 Granskning av prisinformation på webbplats och faktura
PM 2020 Granskning av elavtal till inköpspris
PM 2020 Granskning av elavtal med miljöpåståenden
Informationsbrev
2024 Informationsbrev angående förlängning av tidsbestämda elavtal
2024 Informationsbrev om ångerrätt avseende elavtal
2021 Informationsbrev angående uppsägnings- och bindningstid
Granskad: 31 januari 2025