Energi - regler för företag

Det finns flera olika lagar som är viktiga inom området energi. Konsumentverket har tillsyn över att marknadsföring och avtalsvillkor inom energiområdet uppfyller de lagkrav som finns.

Tänk på

Konsumentverket tar tillsammans med branschen fram allmänna avtalsvillkor inom området energi. Villkoren ses som god sed på marknaden och du bör använda dig av dem, eller ännu förmånligare villkor för konsumenten.

Regler på området

  • Konsumentverket har tillsyn över Marknadsföringslagen, Avtalsvillkorslagen, Prisinformationslagen och Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Mer om reglerna i respektive lag här på vår webbplats:

    Det finns även andra relevanta lagar inom energiområdet. Tillsynsansvaret för dessa lagar ligger på Energimarknadsinspektionen.

    • Ellagen
    • Fjärrvärmelagen
    • Naturgaslagen
  • Jämförpris är till för att konsumenten på ett enkelt sätt ska kunna jämföra olika elavtal. De regler som gäller för jämförpris för elavtal står i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation.

    Såhär anges jämförpris för el:

    • Jämförpris ska grunda sig på den totala kostnad som konsumenten ska betala till elhandlaren för sin elkonsumtion.
    • Jämförpris för el ska anges i öre per kWh, vid en årlig förbrukning om 2000, 5000 och 20 000 kWh.
    • Pris och jämförpris ska anges i omedelbar närhet till varandra, i stil och storlek som är lätt att läsa.
    • Du ska redovisa för vilken tidsperiod jämförpriset gäller.
    • I anslutning till jämförpriset ska du lämna information om att nätkostnaden inte ingår.
    • Jämförpris ska anges för alla elavtal som marknadsförs.
    • Om du i din marknadsföring erbjuder riktat till konsumenter i Sveriges samtliga elområden måste du ange jämförpris för respektive elområde.

    Undantag:

    • När du gör riktad marknadsföring där du vet konsumentens faktiska förbrukning behöver du endast ange jämförpris utifrån den årliga förbrukning som ligger närmast konsumentens faktiska förbrukning. Det vill säga 2000, 5000 eller 20 000 kWh.

    Se mer i Konsumentverkets föreskrift om prisinformation- KOVFS 2012:1

    Elavtal

    Enligt Konsumentverkets föreskrift KOVFS 2018:1 ska jämförpris för el anges i öre per kilowattimme (kWh) vid en årlig förbrukning av 2 000, 5 000 och
    20 000 kWh (typkunderna). Vid riktad marknadsföring med erbjudande om el där konsumentens faktiska förbrukning är känd kan jämförpris anges med den årliga förbrukning som ligger närmast konsumentens faktiska förbrukning. I de fall jämförpriset är detsamma för typkunderna ska detta framgå. Beräkningen av jämförpriset ska grunda sig på det eller de elområden som avses i den aktuella marknadsföringen.

    Marknadsföring med erbjudande om el som riktar sig till konsumenter i Sveriges samtliga elområden ska ange jämförpris för respektive elområde. Sådan marknadsföring med erbjudande om el kan därför komma att innehålla fyra olika jämförpriser.

    Finns det på en webbplats möjlighet för konsumenten att ange sitt postnummer, sitt områdes-id eller att på annat sätt klarlägga var elleveransen ska ske för att komma vidare till erbjudanden om elavtal, kan jämförpriset beräknas för det specifika elområdet. På så sätt får konsumenten en så korrekt prisbild som möjligt.

    Det ska redovisas för vilken period jämförpriset gäller. För avtal med fast pris ska det anges när leveransen behöver starta för att det erbjudna priset ska gälla. För månadsbaserat rörligt pris och andra avtal där priset inte är känt i förväg är det föregående månads priser som ska visas.

    Upplysning ska lämnas om att nätkostnaden inte ingår. Det ska vara enkelt för den enskilda konsumenten att jämföra olika elhandlares priser. Syftet är att uppnå jämförbarhet mellan olika erbjudanden.

    Beräkning av jämförpris för elavtal

    Nedan redogörs för den beräkningsmodell som tillämpas vid beräkning av jämförpris.

    antal- kilowatttimmar -elpris

    Vid beräkning av jämförpris för elavtal med rörligt pris ska det elpris som tillämpats av elhandlaren föregående månad användas vid beräkning av jämförpriset.

    Vid beräkning av jämförpris för elavtal där priset varierar från timme till timme eller med ett annat tidsintervall ska spotpriset anges som ett oviktat medelvärde för månadens alla timmar, eller annat tidsintervall, för föregående månad.

    Spotpriset utgör en del av det som i beräkningsmodellen benämns ”elpris”.

    Årsavgiften i beräkningsmodellen kan även motsvara den sammanlagda månadsavgiften per år.

    Sammantaget ska beräkning av jämförpris grunda sig på den totala kostnad som konsumenten betalar till näringsidkaren för sin elkonsumtion, exklusive nätkostnaden.

    Mer om prisinformation och jämförpris här på webbplatsen

    Studie om jämförpris

    Under 2024 genomförde Konsumentverket en studie om jämförpris som ger en lägesbild av konsumenters förståelse och användning av jämförpris för elavtal. Studien visade att varannan elkonsument upplever att de har låg kunskap generellt om elavtal. Ännu fler upplever att det är svårt att jämföra elpriser. Upplevelsen att det är svårt att vara elkonsument är utbredd inom alla konsumentgrupper, men vanligare hos kvinnor än män. Betydelsen av elpriset när elavtal tecknas gör att jämförpriset är viktigt. Hur det presenteras för elkonsumenten är avgörande för förståelse och användning.

    Studie från 2024 om elkonsumenten och jämförpris

  • Konsumentombudsmannen kan ansöka om stämning mot företag avseende marknadsföring och avtalsvillkor vid Patent- och marknadsdomstolen, PMD. Domen är normalt kopplad till ett vite, eller vid särskilt allvarliga överträdelser en marknadsstörningsavgift. PMD:s domar kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD.

    Telefonförsäljning

    PMD förbjuder Stockholms Elbolag AB att påstå eller ge intryck av att försäljaren representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga elhandelsföretag, annat elhandelsföretag eller konsumentens elnätsföretag vid marknadsföring av elavtal genom telefonförsäljning.

    Vidare förbjuder domstolen företaget att påstå att konsumenten behöver svara ”ja” eller ”ok” på ett sms för att bekräfta mottagandet av sms:et, för att erhålla ytterligare information om ett erbjudande eller för att bekräfta ett samtal i de fall ett ”ja” eller ”ok” innebär att konsumenten blir bunden av ett avtal.

    Domstolen:

    • ålägger Stockholms Elbolag AB att i början av samtalet tydligt informera om att syftet med samtalet är att sälja elavtal.
    • förbjuder företaget att kräva betalning för en tjänst som konsumenten inte har beställt.
    • förbjuder också företaget att kontakta konsumenter som elbolaget inte har en befintlig kundrelation med på telefonnummer som är antecknat i spärregistret NIX-Telefon.
    • konstaterar att det är fråga om allvarliga överträdelser som har pågått under relativt lång tid och mot den bakgrunden anser domstolen att samtliga fem förbudspunkter ska förknippas med ett vite samt att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift.

    För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2021/219.

    Kontakta Konsumentverket

    Uppsägningstid

    PMD förbjuder Sundsvalls Energi att ha uppsägningstider på ett år för elavtal med rörligt elpris. Domstolen konstaterar att företagets blygsamma rabatter inte väger upp nackdelarna med långa uppsägningstider. Domstolen sätter maxgränsen för uppsägningstider för rörliga elavtal till tre månader. Förbudet är kopplat till ett vite.

    För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2019/1070.

    Kontakta Konsumentverket

    Bindningstid

    PMD förbjuder Eskilstuna Energi att ha bindningstider på ett eller två år för elavtal med rörligt pris. Domstolen konstaterar att företagets blygsamma rabatter inte väger upp nackdelarna med långa bindningstider. Domstolen sätter en maxgräns för bindningstiden för örliga elavtal till tre månader. Förbudet är kopplat till ett vite.

    För att ta del av domen kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2019/900.

    Kontakta Konsumentverket

  • Ett föreläggande innebär att Konsumentombudsmannen, KO, beslutar att ett företag ska ändra sin marknadsföring eller avtalsvillkor. Av föreläggandet framgår vad företaget ska göra. Ett föreläggande är oftast kombinerat med vite.

    KO har förbjudit Nordic Best Energi AB att påstå att företaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elhandelsföretag. Förbudet gäller också att påstå att telefonsamtal rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät när så inte är fallet. Förbudet gäller även liknande påståenden. KO kopplar ett vite till förbudet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.

    För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2023/1429.

    Kontakta Konsumentverket

Arbete på området

Granskad: 31 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?