Försäkringar - regler för företag
Det är flera olika lagar som är centrala på området försäkring. Konsumentverket har tillsyn över att marknadsföring, information och avtalsvillkor inom försäkringsområdet uppfyller de lagkrav som finns. Vår tillsyn sker exempelvis genom riktade tillsynsärenden eller tematisk tillsyn.
Att ha koll på
De mest centrala lagarna på området försäkring är:
Marknadsföringslagen (MFL)
Avtalsvillkorslagen (AVLK)
Försäkringsavtalslagen (FAL)
Försäkringsdistributionslagen (LFD)
men även:
Distansavtalslagen (DAL)
Prisinformationslagen (PIL)
Regler på området
Konsumentverket har tillsyn över att marknadsföring, information och avtalsvillkor inom försäkringsområdet uppfyller de lagkrav som finns. MFL, AVLK, FAL och LFD är samtliga centrala på området.
Vid försäljning av försäkringar på distans eller utanför affärslokaler gäller också DAL och prisangivelser behöver följa de krav som finns i PIL.
Länkar till lagarna på riksdagens webbplats:
- Marknadsföringslag (2008:486)
- Lag (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden
- Försäkringsavtalslag (2005:104)
- Lag (2018:1219) om försäkringsdistribution
- Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
- Prisinformationslag (2004:347)
Grundläggande information om MFL, AVLK , DAL och PIL finns här på vår webbplats:
Innan en konsumentförsäkring meddelas ska ett försäkringsbolag lämna information som underlättar konsumentens bedömning av försäkringsbehovet och val av försäkring. Informationen ska på ett enkelt sätt återge det huvudsakliga innehållet i de försäkringsvillkor som konsumenten behöver ha kännedom om för att kunna bedöma kostnaden för, och omfattningen av, försäkringen. Viktiga begränsningar av försäkringsskyddet ska tydligt framgå. Skyldigheten att lämna informationen finns i 2 kap., 10 kap., 17 kap. och 19 kap. FAL. Branschorganisationen Svensk Försäkring har tagit fram en rekommendation om utformningen och tillhandahållandet av förköpsinformation.
Rekommendation vid förköpsinformation på Svensk Försäkrings webbplats
För försäkringsdistributörer, det vill säga både försäkringsbolag och försäkringsförmedlare, finns informationsskyldigheter även i 5 kap. och 6 kap. LFD. Branschorganisationen för försäkringsförmedlare, Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM), har en vägledning om information från förmedlare till konsument.
Branschvägledning på SFM:s webbplats
En försäkringsdistributör är också skyldig att lämna ett standardiserat produktfaktablad (så kallad IPID) vid distribution av skadeförsäkringar och sjuk- och olycksfallsförsäkringar till konsumenter. Detta framgår av 5 kap. 13 § LFD och regleras närmare i en EU-förordning.
Om standardiserat produktfaktablad på EU-kommissionens webbplats
Ett försäkringsbolag får, enligt 3 kap. FAL, som huvudregel inte vägra en konsument att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten om det inte finns särskilda skäl och försäkringsbolaget har fått de uppgifter som behövs. Huvudregeln gällande försäkringstiden är att denna inte får överstiga ett år. Försäkringstagaren får vidare när som helst säga upp försäkringen att upphöra vid försäkringstidens utgång. Av FAL:s förarbeten framgår att försäkringstagaren har en ovillkorlig rätt att få försäkringen att upphöra vid försäkringstidens utgång.
Det framgår också att försäkringstagaren inte behöver iaktta någon särskild uppsägningstid utan kan vänta med att säga upp försäkringen till sista dagen av den ursprungliga försäkringstiden eller, omvänt, meddela uppsägning långt före försäkringstidens utgång. Uppsägningen kan ske skriftligen eller muntligen (prop. 2003/04:150 s. 396). Försäkringstagaren får också säga upp försäkringsavtalet till omedelbart upphörande i förtid under vissa förutsättningar. Ett exempel på en sådan förutsättning är om försäkringsbehovet faller bort.
I 4 kap. FAL finns ett antal biförpliktelser som alltid ska iakttas vid konsumentförsäkring. Biförpliktelserna syftar till att upprätthålla vissa lojala beteenden hos respektive part och motverka vissa illojala beteenden. Biförpliktelserna består av upplysningsplikt, plikt att anmäla riskökande förhållanden, regler om eget framkallande av försäkringsfall, iakttagande av säkerhetsföreskrifter samt räddningsplikt.
Om en försäkringstagare bryter mot en biförpliktelse kan försäkringsersättningen sättas ned efter vad som är skäligt. Ersättningen kan dock inte helt undantas. Även om också en nedsättningsprövning i undantagsfall kan leda till samma resultat som om ersättning undantogs, är det typiskt sett en avgörande skillnad mellan att helt nekas ersättning och att få en skäligen nedsatt försäkringsersättning i förhållande till handlingens/underlåtenhetens påverkan på skadans inträffande och omfattning.
Av 4 kap. 11 § FAL framgår att bestämmelserna i 4 kap. ska tillämpas om en försäkring innehåller försäkringsvillkor som enligt sin lydelse begränsar försäkringens omfattning, när begränsningen beror av om någon på den försäkrades sida på förhand har känt till de förhållanden som har orsakat försäkringsfallet eller uppsåtligen eller genom vårdslöshet har medverkat till detta eller på annat sätt har åsidosatt sina skyldigheter enligt kapitlet.
Reglerna om gruppförsäkringar finns i 17 och 19 kap. FAL. En gruppförsäkring är en försäkring som tecknas för en specifik grupp människor, till exempel anställda på ett företag eller medlemmar i en förening eller i ett fackförbund. Denna typ av försäkring innebär att arbetsgivaren eller organisationen i egenskap av så kallad gruppföreträdare förhandlar fram ett avtal med ett försäkringsbolag som gäller för hela gruppen. Det finns två huvudtyper av gruppförsäkringar:
- Obligatorisk gruppförsäkring: Alla medlemmar i gruppen omfattas automatiskt av försäkringen och premien betalas ofta via medlemsavgiften eller arbetsgivaren.
- Frivillig gruppförsäkring: medlemmarna ansluter sig till genom egen anmälan eller genom att inte avböja försäkringen. Premien betalas i regel separat av gruppmedlemmen.
En gruppförsäkring gäller alltså under förutsättning att den försäkrade, eller någon annan med särskild anknytning till denne, tillhör en bestämd grupp personer som genom en företrädare har slutit gruppavtal med ett försäkringsbolag. De flesta avtal är enligt anbud-acceptmodellen bindande endast om konsumenten har accepterat avtalet genom att tacka ja, men en gruppförsäkring kan konsumenten istället bli bunden till genom passivitet, så kallad reservationsanslutning, om sådan framgår av gruppavtalet. Detta gäller enligt 17 kap. 3 § och 19 kap. 3 § FAL.
Om reservationsanlutning
Konsumentverket bedömer att reservationsanslutning är okänt för de flesta konsumenter. De tycker förmodligen att det är märkligt att kunna bli bunden till en försäkring som de vare sig har efterfrågat eller tackat ja till. Konsumentverket har uppmärksammat problem för konsumenter i de fall då gruppförsäkringar har använts av kommersiella aktörer, föreskrivit reservationsanslutning och det har saknats en tydlig intressegemenskap mellan gruppföreträdaren och gruppen. FAL:s regler om gruppförsäkringar används i dessa fall på ett sätt som Konsumentverket inte anser överensstämmer med lagstiftarens intentioner och hänsyn till skyddsintresset och behov av försäkringsskydd för mer utsatta konsumentgrupper.
Konsumentverkets skrivelse från 2017 till regeringen om konsumentproblem vid vissa gruppförsäkringar
Dåvarande Marknadsdomstolen har i ett avgörande, efter Konsumentombudsmannens yrkande, förbjudit ett försäkringsbolag att använda försäkringsvillkor för produktförsäkringar som innebar att försäkringstiden kunde uppgå till totalt fem år och att försäkringen skulle upphöra vid totalskada eller stöld utan återbetalning av premie. Marknadsdomstolen ansåg att de aktuella villkoren stred mot tvingande bestämmelser i FAL och var oskäliga enligt 3 § AVLK (MD 2011:21).
I ett annat avgörande från Högsta domstolen förbjöds ett försäkringsbolag, efter Konsumentombudsmannens yrkande, att använda ett försäkringsvillkor som undantog skador, stöld eller förlust av mobiltelefoner och surfplattor när dessa inte var under uppsikt i fordon, på allmän plats eller i allmän lokal. Domstolen angav bland annat att den handlingsdirigerande anvisningen i omfattningsvillkoret lika gärna kunde ha formulerats som en säkerhetsföreskrift. Domstolen konstaterade vidare att villkoret, som gav bilden av att försäkringens omfattning påverkades av om försäkringstagaren åsidosatte en handlingsföreskrift, innebar att konsumenten erhöll en felaktig bild av sina rättigheter. Villkoret bedömdes därför som oklart. Villkorets utformning syftade även till att kringgå de tvingande reglerna i FAL. Domstolen ansåg därför att villkoret var oskäligt enligt 3 § AVLK (NJA 2020 s. 1025).
Arbete på området
Konsumentverkets tillsyn på försäkringsområdet sker antingen genom riktade tillsynsärenden eller tematisk tillsyn. Även informationsbrev förekommer.
Riktade tillsynsärenden kan inledas utifrån anmälningar från konsumenter eller på Konsumentverkets eget initiativ. Vid riktad tillsyn skickas tillsynsbrev till det berörda företaget som ges möjlighet att yttra sig över de brister som påtalas och redogöra för vilka åtgärder som det avser att vidta samt när åtgärderna kommer att vara genomförda. I de flesta fall leder tillsynen till frivilliga rättelser. Läs mer om Konsumentverkets riktade tillsyn via följande länk: Handläggning av ett tillsynsärende.
Tematisk tillsyn innebär att Konsumentverket sammanhållet granskar en viss försäkringstyp eller frågeställning. Underlag, som till exempel marknadsföring som har använts under en viss tidsperiod, begärs in för granskning från flera försäkringsbolag samtidigt. Resultatet från granskningen sammanställs i en promemoria (PM) som är offentlig. I de fall brister har uppmärksammats inleds riktade tillsynsärenden.
Tematiska granskningar av olika försäkringsprodukter
Konsumentverket har tematiskt granskat marknadsföring, information och avtalsvillkor inom flera olika försäkringsområden. Resultaten finns sammanställda i nedanstående PM.
2025
PM 2025 Granskning av ansvarsmomentet i hemförsäkringar
2021 - 2024
PM 2024 Granskning av fritidshusförsäkringar
PM 2023 Granskning av konsumentrecensioner på försäkringsområdet
PM 2023 Dark patterns inom försäkringsområdet
PM 2023 Granskning av betalskyddsförsäkringar
PM 2022 Granskning av rättsskyddsmomentet i boendeförsäkringar
PM 2022 Diskriminerande villkor vid resa
PM 2021 Granskning av hundförsäkringar
PM 2021 Granskning av båtförsäkringar
2014 - 2020
PM 2020 Granskning av dolda fel-försäkringar
PM 2019 Granskning av barnförsäkringar
PM 2019 Granskning av försäkringsdistributörers information till konsumenter
PM 2018 Granskning av bilförsäkringar
PM 2017 Granskning av digitaliserade produkter inom försäkringsområdet
PM 2016 Granskning av ID-skydd
PM 2016 Granskning av vissa moment i hemförsäkringar
PM 2015 Granskning av betalskyddsförsäkringar
PM 2014 Granskning av reseförsäkringar
Tematiska granskningar av försäkringsförmedlares information till konsumenter
Konsumentverket har tematiskt granskat vilken information som försäkringsförmedlare lämnar till konsumenter. Resultaten finns sammanställda i nedanstående PM.
Information som försäkringsdistributörer lämnar till konsument - granskning 2019
Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2015
Information som försäkringsförmedlare lämnar till konsument - granskning 2014
En ofta återkommande brist vid försäkringsmarknadsföring är beskrivningar av vilket skydd som försäkringen medför. En grundläggande marknadsrättslig princip är att det är avsändaren av marknadsföringen som ska kunna styrka det som påstås i marknadsföringen (se t.ex. MD 2009:18).
Konsumentombudsmannen har förbjudit ett företag att i sin marknadsföring påstå att försäkringen ger ”Marknadens högsta skydd”, ”Ett generöst skydd för alla hundar och katter” och att” Du kan känna dig trygg med att byta” när så inte har visats vara fallet. Förbudet gäller även liknande påståenden med väsentligen samma innebörd. Till förbudet är kopplat ett vite om 700 000 kronor. Ett förbudsföreläggande vid vite är framåtsyftande och vitet kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att ta del av förbudsföreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2024/176.
Konsumentombudsmannen har också förbjudit ett annat företag att vid marknadsföring påstå att bolaget distribuerar försäkringar med ”marknadens högsta ersättning för veterinärvård” och ”marknadsledande maxersättning” utan att kunna visa att så är fallet. Det vite som är kopplat till förbudet är på 400 000 kronor och kan komma att dömas ut om företaget skulle bryta mot förbudet.
För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2024/579.
I ett annat ärende har Konsumentombudsmannen förbjudit ett företag att ge intryck av att konsumenten redan har beställt en försäkring och är betalningsskyldig, när det istället är frågan om ett erbjudande. Förbudet är förknippat med vid ett vite på två miljoner kronor.
För att ta del av föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2018/520.
Läs mer om sanktioner här på vår webbplats:
Granskad: 15 januari 2025