Frågor och svar - nya regler för krediter till konsumenter

Vid marknadsföring av kreditavtal ska en särskild upplysning lämnas om att en kredit medför kostnader för konsumenten. I Konsumentverkets föreskrift anges vilket innehåll som ska finnas med i upplysningen. Här kan du ta del av vanlig frågor och svar om innehållet i föreskriften och den särskilda upplysningen.

Tänk på

Konsumentverket kan inte ge rådgivning om hur företag ska utforma sin marknadsföring.

Mer om särskild upplysning vid marknadsföring av kreditavtal

Frågor och svar kommer att uppdateras löpande vid behov.

Vanliga frågor

  • Fråga: Vilka krediter omfattas av föreskrifterna?

    Svar: Enligt 4 § konsumentkreditlagen är följande krediter undantagna från upplysningsskyldigheten i 7 b §:

    • Bostadskrediter
    • Räntefria kontokrediter och andra räntefria krediter som inte är förbundna med mer än en obetydlig avgift och som ska betalas tillbaka inom tre månader.

    Det är bestämmelserna i konsumentkreditlagen som styr vilka krediter som omfattas av upplysningsskyldigheten. Alla krediter utom de som uttryckligen undantas i 4 § konsumentkreditlagen omfattas av upplysningsskyldigheten och därmed föreskrifterna.

  • Fråga: Vad innebär det att marknadsföra kreditavtal?

    Svar: Konsumentkreditlagen gör skillnad på att marknadsföra kredit och att marknadsföra kreditavtal. För att det ska vara marknadsföring av kreditavtal ska det handla om "något så när bestämda eller individualiserade krediterbjudanden", till exempel att det är fråga om "viss till belopp och tid bestämd kredit".

    Det anses inte vara marknadsföring av kreditavtal att marknadsföra en hel utlåningsrörelse eller när företag marknadsför ett helt produktsortiment och samtidigt tillkännager att en köpare kan erhålla kredit (proposition 1976/77:123 s. 90).

    Upplysningen behöver därmed inte lämnas om företaget endast informerar om att möjlighet finns att betala med kredit utan vidare information om krediten eller i de fall företaget i marknadsföringen endast visar en kreditgivares logga.

    Vad marknadsföring är framgår av definitionen i 3 § marknadsföringslagen. Med marknadsföring avses ”reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare”.

    Marknadsföringsbegreppet har därmed en mycket vid definition. Några exempel på vad domstolarna ansett utgöra marknadsföring är e-postmeddelanden, vissa marknadsundersökningar, metataggar och organiska sökträffar på sökmotorer. Att även betalningsalternativen i en e-handelskassa, inbegripet kreditalternativ, utgör marknadsföring framgår av de särskilda bestämmelserna som behandlar presentation av betalningsalternativ i 7 a kap. 1-2 §§ lag om betaltjänster.

  • Fråga: Måste upplysningen lämnas i kassan på en webbplats?

    Svar: Ja, om företaget marknadsför kreditavtal i kassan på en webbplats ska upplysningen lämnas även där.

  • Fråga: Måste företag som inte själva lämnar eller erbjuder krediter lämna upplysningen?

    Svar: Ja, om företaget marknadsför ett annat företags kreditavtal.

  • Fråga: Måste upplysningen lämnas även vid marknadsföring av kreditavtal på sökmotorer och i sociala medier?

    Svar: Ja, i konsumentkreditlagen finns inga undantag från skyldigheten att lämna upplysningen i vissa kanaler.

  • Fråga: Måste upplysningen även lämnas när det handlar om kredit för begagnade varor?

    Svar: Ja, om marknadsföringen avser kreditavtal.

Granskad: 11 mars 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?