Fråga: Vad innebär det att marknadsföra kreditavtal?
Svar: Konsumentkreditlagen gör skillnad på att marknadsföra kredit och att marknadsföra kreditavtal. För att det ska vara marknadsföring av kreditavtal ska det handla om "något så när bestämda eller individualiserade krediterbjudanden", till exempel att det är fråga om "viss till belopp och tid bestämd kredit".
Det anses inte vara marknadsföring av kreditavtal att marknadsföra en hel utlåningsrörelse eller när företag marknadsför ett helt produktsortiment och samtidigt tillkännager att en köpare kan erhålla kredit (proposition 1976/77:123 s. 90).
Upplysningen behöver därmed inte lämnas om företaget endast informerar om att möjlighet finns att betala med kredit utan vidare information om krediten eller i de fall företaget i marknadsföringen endast visar en kreditgivares logga.
Vad marknadsföring är framgår av definitionen i 3 § marknadsföringslagen. Med marknadsföring avses ”reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare”.
Marknadsföringsbegreppet har därmed en mycket vid definition. Några exempel på vad domstolarna ansett utgöra marknadsföring är e-postmeddelanden, vissa marknadsundersökningar, metataggar och organiska sökträffar på sökmotorer. Att även betalningsalternativen i en e-handelskassa, inbegripet kreditalternativ, utgör marknadsföring framgår av de särskilda bestämmelserna som behandlar presentation av betalningsalternativ i 7 a kap. 1-2 §§ lag om betaltjänster.