Konsumentköplagen - för företag

Konsumentköplagen gäller när du som företagare säljer varor till en konsument. Lagen gäller alla varor men reglerar även vad som gäller vid försenad leverans, fel på vara, pris och avbeställning. Du får inte i marknadsföring eller villkor ge konsumenter sämre rättigheter än vad som följer av lag.

Tänk på

  • Konsumentköplagen gäller när du som företag säljer varor till en konsument. Lagen är tvingande.

  • Lagen gäller alla varor men reglerar även vad som gäller vid försenad leverans, fel på vara, pris och avbeställning.

  • Enligt lagen ansvarar du som företagare för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället.

  • Att erbjuda konsumenten en garanti för varan är frivilligt, till skillnad från reklamationsrätten. Garantin kan komplettera det lagstadgade konsumentskyddet, men inte ersätta det.

Regler i konsumentköplagen

  • Konsumentköplagen gäller när du som företag säljer varor till en konsument. Lagen är tvingande.

    Du får inte i marknadsföring eller villkor ge konsumenter sämre rättigheter än vad som följer av lag. Exempelvis kan du inte i villkor avtala om att reklamationsrätten sänks till två år.

    Mer om när marknadsföring bryter mot lagen här på webbplatsen

    Mer om när avtalsvillkor bryter mot lagen här på webbplatsen

    Lagen gäller alla varor, till exempel:

    • bilar, livsmedel, elektronik, kläder eller djur,
    • begagnade varor du säljer (1 kap. 3 § KköpL),
    • varor du säljer till nedsatt pris,
    • digitalt innehåll och digitala tjänster, som e-böcker och streamingtjänster,
    • beställning av varor som ska tillverkas (1 kap. 3, 5 och 6 §§ KköpL).

    Lagen reglerar även vad som gäller vid försenad leverans, fel på vara, pris och avbeställning.

    Konsumentköplagen i sin helhet på riksdagens webbplats

  • En vara är felaktig om den exempelvis inte fungerar som förväntat. Den är även felaktig om den inte stämmer överens med vad du och och konsumenten har avtalat om, till exempel vad gäller mängd eller kvalitet (4 kap. 1-2 §§ KköpL).

    Det kan också vara fel på varan om du utelämnat viktig information om varan som konsumenten borde ha fått. Utelämnande av viktig information om varans egenskaper kan dessutom utgöra vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen (10 § MFL).

    Även gamla versioner av digitala tjänster och felaktiga installationer kan innebära fel i varan som du som företagare är ansvarig för (4 kap. 3-4 §§ KköpL).

    Du får inte ge konsumenten sämre rättigheter kring fel på varan eller det digitala innehållet än vad som regleras i konsumentköplagen. Ett sådant agerande kan även strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Reklamationsfrist

    Du som företagare ansvarar för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället. För varor med digitala delar, till exempel en GPS, är tiden tre år eller den längre tid som avtalet löper (4 kap. 14 § KKöpL).

    Konsumenter ska reklamera inom skälig tid. Två månader från att felet upptäckts räknas alltid som skälig tid (5 kap. 2 § KköpL).

    Garantier

    Har du lämnat en garanti för varan har konsumenten rätt att kräva det som följer av garantivillkoren (4 kap. 21-23 §§ KköpL). Garanti är, till skillnad från reklamationsrätten, frivilligt att erbjuda. Garantier kan komplettera det lagstadgade konsumentskyddet men inte ersätta det. Garantivillkor som begränsar reklamationsrätten gäller inte. De riskerar även att strida mot avtalsvillkorslagen (3 § AVLK).

    Bevisbörda

    Under de två första åren efter att varan avlämnats har du som företagare bevisbördan. Det innebär att alla fel som uppkommer under den tiden ansvarar du för så länge du inte kan visa att felet till exempel beror på konsumenten(4 kap. 17 § KköpL).

    Det går inte att neka eller avtala bort din bevisbörda. Sådana krav riskerar dessutom att strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Är varan felaktig ska du som företagare åtgärda felet utan kostnad för konsumenten. Åtgärden ska även ske inom skälig tid. Konsumenten har vid fel på vara rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet. Konsumenten har även rätt att hålla inne betalning motsvarande felet.

    Hävs köpet och konsumenten tvingas köpa en likvärdig vara hos ett annat företag till ett högre pris kan du vara skyldig att ersätta konsumenten för mellanskillnaden. Du kan även behöva betala skadestånd om konsumenten har fått extra kostnader på grund av felet (5 - 6 kap. KköpL).

    Du får inte neka konsumenten dessa rättigheter. Du får inte heller tvinga konsumenten att välja åtgärdsalternativ som inte framgår av lagen. Förutom att det bryter mot konsumentköplagen kan ett sådant agerande strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • När en vara eller ett digitalt innehåll levereras senare än den dag som du och konsumenten har avtalat om, har konsumenten rätt att hålla inne betalning samt kräva att du levererar.

    Konsumenten har rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för konsumenten samt om denne begärt leverans men du inte lyckats leverera varan trots rimlig tilläggstid. Som företagare kan du även tvingas betala skadestånd för kostnader som konsumenten har drabbats av på grund av förseningen (3 kap. 1-6 §§ KköpL).

    Du får inte neka konsumenten dessa rättigheter. Du får inte heller tvinga konsumenten att välja åtgärdsalternativ som inte framgår av lagen. Förutom att det bryter mot konsumentköplagen kan ett sådant agerande strida mot avtalsvillkorslagen och marknadsföringslagen (3 § AVLK, 10 § MFL).

  • Konsumenten ska betala det pris som följer av avtalet. Framgår det inget pris av avtalet ska konsumenten betala vad som är skäligt för varan (7 kap. 1 § KköpL).

    Du som företagare är skyldig att lämna tydlig prisinformation. Är informationen otydlig riskerar den att strida mot avtalsvillkorslagen, prisinformationslagen och marknadsföringslagen.

    Mer om prisinformation här på webbplatsen

  • Konsumenten ska betala för varan i tid enligt avtalet. Finns ingen tidpunkt avtalad ska betalning ske när du som företagare kräver det, men tidigast när konsumenten har fått varan (7 kap. 2 § KköpL).

    Om konsumenten är försenad med betalningen, och det inte beror på dig som företagare, får du hålla inne varan. Du får även välja mellan att kräva att konsumenten betalar och att häva köpet om den sena betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott (7 kap. 5 §).

    Otydliga avtalsvillkor om betalning riskerar att strida mot avtalsvillkorslagen (3 § AVLK).

  • Konsumenten har alltid rätt att avbeställa en vara eller ett digitalt innehåll innan leverans. Har du som företagare haft kostnader i samband med beställningen kan du ha rätt att kräva konsumenten på ersättning (7 kap. 3 § KköpL).

    Det går inte att avtala bort konsumentens rätt att avbeställa varan innan leverans. Det strider mot konsumentköplagen och avtalsvillkorslagen (3 § AVLK).

    Mer om konsumenters rättigheter på våra webbsidor för konsumenter

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?