Konsumentverkets tillsyn

I vårt tillsynsarbete fokuserar vi på de mest angelägna konsumentproblemen inom respektive marknad, men har även ett marknadsövergripande perspektiv. Arbetet sker främst genom tillsyn, branschöverenskommelser, information samt föreskrifter och allmänna råd. 

Prioriteringar

  • I vår tillsyn prioriterar vi utifrån hur stor konsumentskada, ekonomisk skada eller hälsorisk som en viss affärsmetod orsakar eller kan orsaka.

  • Beroende på marknad och hur allvarligt problemet är väljer vi vilken form av insats som är mest effektiv. 

Om vårt arbete med tillsyn

  • Prioriteringsmodell

    I tillsynsarbetet prioriterar vi alltid de mest angelägna konsumentproblemen inom respektive marknad men även utifrån ett marknadsövergripande perspektiv. Vår prioriteringsmodell utgår ifrån hur stor konsumentskada, ekonomisk skada eller hälsorisk, som en viss affärsmetod orsakar eller kan orsaka. Beroende på marknad och hur allvarligt problemet är väljer vi vilken form av insats som är mest effektiv. 

    Arbetsformer och tillvägagångssätt

    Arbetet bedrivs främst i form av tillsyn, branschöverenskommelser, information samt föreskrifter och allmänna råd. 

    Hur Konsumentverket bedriver tillsyn beror på vilken typ av konsumentproblem som berörs. Tillsyn kan inledas direkt mot ett företag mot bakgrund av exempelvis vad som framkommit i anmälningar. Om Konsumentverket vill kontrollera hur utbrett ett problem är granskas flertalet företag under en viss period utifrån en viss problembild. Det kallas ofta för en sweep. I vissa fall sammanställs resultatet och presenteras i form av en PM.

    Konsumentverket kan komma att inleda tillsyn mot enskilda företag mot bakgrund av vad som framkommit under en sweep.  Konsumentverket kan även granska ett visst område tematiskt. Med detta menas att Konsumentverket sammanhållet granskar ett område där resultatet också sammanställs i en PM vilken kan följas upp med tillsyn mot enskilda företag vid behov.

    Om konsumentproblemet bedöms beröra andra länder inom EU har Konsumentverket även möjlighet att bedriva arbete via EU:s konsumentskyddande nätverk.

    Mer om om internationell tillsyn här på webbplatsen

  • Konsumentverkets handläggning av tillsynsärende är som huvudregel skriftlig. Myndigheten skickar som utgångspunkt tillsynsbrev via e-post. I vissa fall kan Konsumentverket göra bedömningen att det kan vara aktuellt med ett möte om det exempelvis kan effektivisera handläggningen.

    Handlingar diarieförs

    Alla handlingar som Konsumentverket upprättar, skickar eller tar emot som är av betydelse för ärendet registreras i myndighetens diariesystem. Om någon del skett muntligen upprättas en tjänsteanteckning som sedan registreras i ärendet. Diariet finns tillgängligt på vår webbplats och där framgår om ett tillsynsärende finns.

    Till Konsumentverkets diarium

    Att handlingarna finns registrerade i vårt diariesystem innebär bland annat att allmänheten kan ta del av handlingarna. En prövning görs då av Konsumentverket utifrån bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen för att kontrollera om det finns uppgifter som omfattas av sekretess.

    Innehåll i tillsynsbrevet

    Av tillsynsbrevet framgår när svar ska ha inkommit till Konsumentverket. Om företaget inte svarar på Konsumentverkets uppmaning kan myndigheten förelägga företaget att inkomma med svar. Ett sådant föreläggande kan förenas med vite.

    Av tillsynsbrevet framgår vad som Konsumentverket utreder och vad som förväntas ingå i företagets svar. Utgångspunkten är att tillsynsärenden avslutas utan rättsliga åtgärder om företaget ändrar sin marknadsföring eller avtalsvillkor utifrån Konsumentverkets bedömning.

    Rättsliga åtgärder

    Om företaget inte ändrar sin marknadsföring eller avtalsvillkor kan Konsumentverket komma att vidta rättsliga åtgärder. Vilka sanktioner som myndighet har framgår av marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen.

    Mer om marknadsföringslagen här på webbplatsen

    Mer om avtalsvillkorslagen här på webbplatsen

    Om ett företag inte ändrar sin marknadsföring eller avtalsvillkor eller om det finns andra skäl kan Konsumentverket meddela ett föreläggande eller ta ärendet till domstol. Det är Konsumentombudsmannen som vidtar rättsliga åtgärder, Konsumentombudsmannen är en del av Konsumentverket.

    Förelägganden och stämningar

    Ett föreläggande innebär att Konsumentombudsmannen beslutar att ett företag ska ändra sin marknadsföring eller avtalsvillkor. Av föreläggandet framgår vad företaget ska göra. Ett föreläggande är som utgångspunkt kombinerat med vite.

    Konsumentombudsmannen kan ansöka om stämning vid Patent- och marknadsdomstolen, PMD. PMD:s domar kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD. Det krävs dock ett så kallat prövningstillstånd för att PMÖD ska ta upp ett mål till prövning. I vissa fall kan även avgöranden från PMÖD överklagas till Högsta domstolen.

    Uppföljning av ärenden

    Konsumentverket följer upp avslutade ärenden och utfärdade förelägganden eller domar. Det innebär att myndigheten kontrollerar att företaget har gjort de justeringar som krävts eller utlovats. Om granskningen visar att företaget inte vidtagit de åtgärderna kan ett nytt tillsynsärende inledas. Om det gäller en överträdelse av ett föreläggande eller åläggande eller förbud kan Konsumentverket komma att ansöka om att vite ska dömas ut.

    Länkar till PMD och PMÖD

    Marknadsföringsrätt - Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt

    Marknadsföringsrätt - Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?