Marknadsföring till barn - regler för företag
När ditt företag riktar marknadsföring till barn behöver den anpassas utifrån hur ett barn kommer att uppfatta den. Barn har svårare än vuxna att uppfatta när innehåll är kommersiellt, särskilt om digital marknadsföring är inbäddad i icke-kommersiellt innehåll. De är även mer mottagliga och sårbara för vissa marknadsföringsmetoder som därför bör undvikas vid marknadsföring till barn.
Tänk på att:
Ta hänsyn till barns särskilda sårbarhet vid utformning av marknadsföring som sannolikt kommer att nå barn. Vissa marknadsföringsmetoder som är olämpliga att rikta mot barn, till exempel personanpassad marknadsföring, bör undvikas.
Utnyttja aldrig eller dra fördel av att barn utifrån sin ålder och naturliga godtrogenhet är särskilt sårbara för marknadsföring.
Säkerställ alltid att barn förstår att det handlar om marknadsföring när den riktas till barn, eller när marknadsföringen sannolikt nås av barn. Det innebär att reklammarkeringen alltså måste vara lämplig och tydlig för ett barn.
Marknadsföring kan anses som riktad till barn även utifrån hur ditt företag väljer att utforma den, till exempel om den innehåller element som är särskilt tilltalande för barn.
På flera områden finns specialregler när det gäller marknadsföring till barn, till exempel för alkohol, tobak och spel. Det behöver ditt företag ha koll på innan marknadsföring sker av en specifik produkt.
Välj vad du vill läsa mer om
Granskad: 31 januari 2025