Marknadsföring till barn - regler för företag

När du riktar marknadsföring till barn behöver du anpassa den utifrån hur ett barn kommer att uppfatta den. Barn har svårare än vuxna att uppfatta när innehåll är kommersiellt, särskilt om digital marknadsföring är inbäddad i icke-kommersiellt innehåll. De är även mer mottagliga och sårbara för vissa marknadsföringsmetoder som därför bör undvikas vid marknadsföring till barn.

Tänk på

  • Du behöver ta hänsyn till barns särskilda sårbarhet när du utformar marknadsföring som sannolikt kommer att nå barn. Vissa marknadsföringsmetoder som är olämpliga att rikta mot barn, till exempel personanpassad marknadsföring, bör undvikas.

  • Du får aldrig utnyttja eller dra fördel av att barn utifrån sin ålder och naturliga godtrogenhet är särskilt sårbara för marknadsföring.

  • Du måste alltid försäkra dig om att barn förstår att det handlar om marknadsföring när du riktar dig till barn, eller när marknadsföringen sannolikt nås av barn. Det innebär att den reklammarkering du tar fram alltså måste vara lämplig och tydlig för ett barn.

  • Marknadsföring kan anses som riktad till barn även utifrån hur du väljer att utforma den, till exempel om den innehåller element som är särskilt tilltalande för barn.

  • På flera områden finns det specialregler när det gäller marknadsföring till barn, till exempel för alkohol, tobak och spel. Det behöver du ha koll på innan du börjar marknadsföra en specifik produkt.

Välj vad du vill läsa mer om

  • Barns outvecklade kognitiva färdigheter i kombination med bristande erfarenhet gör att de har svårare än vuxna att känna igen olika marknadsföringsmetoder men även att förstå det kommersiella syftet och marknadsföringens påverkan. Det ger dem sämre förutsättningar för ett kritiskt förhållningsätt till marknadsföring och därför särskilda sårbara.

  • Du får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.

  • Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där du vänder dig direkt till barnet. Om du gör det bryter du mot det som kallas god marknadsföringssed i marknadsföringslagen.

  • Det är enligt Radio- och tv-lagen förbjudet att rikta reklam till barn under 12 år. Det gäller även radio och tv som sänds eller streamas online. Barnprogram får inte heller brytas av reklam och det är inte tillåtet med produktplacering.

    Förbudet mot tv-reklam gäller endast sändningar från Sverige. Annonsörer som riktar reklam till barn i tv-kanaler som sänds från ett annat EU-land är i stället skyldiga att följa det landets lagstiftning.

  • Enligt artikel 28 i förordningen om digitala tjänster måste onlineplattformar som kan användas barn, till exempel TikTok och Youtube, säkerställa att deras tjänst har en hög nivå av integritet, säkerhet och trygghet för barn. Eftersom vissa typer av innehåll och tjänster inte är lämpliga för barn måste plattformar vidta åtgärder för att begränsa dessa risker, till exempel genom att ha ett system för att kontrollera användarens ålder innan de får tillgång till tjänsten. På en plattform får det inte visas annonser som är baserade på profilering om plattformen med rimlig säkerhet är medvetna om att användaren är ett barn.

  • Utöver de mer generella regler om marknadsföring till barn kan det finnas specialregler för just den produkten du marknadsför. Det behöver du ha koll på innan du marknadsför en produkt där marknadsföringen kan nå ett barn. Några exempel på produkter där det finns sådana specialregler är alkohol, tobak och spel.

Granskad: 31 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?