Marknadsföring till barn - regler för företag
När du riktar marknadsföring till barn behöver du anpassa den utifrån hur ett barn kommer att uppfatta den. Barn har svårare än vuxna att uppfatta när innehåll är kommersiellt, särskilt om digital marknadsföring är inbäddad i icke-kommersiellt innehåll. De är även mer mottagliga och sårbara för vissa marknadsföringsmetoder som därför bör undvikas vid marknadsföring till barn.
Tänk på
Du behöver ta hänsyn till barns särskilda sårbarhet när du utformar marknadsföring som sannolikt kommer att nå barn. Vissa marknadsföringsmetoder som är olämpliga att rikta mot barn, till exempel personanpassad marknadsföring, bör undvikas.
Du får aldrig utnyttja eller dra fördel av att barn utifrån sin ålder och naturliga godtrogenhet är särskilt sårbara för marknadsföring.
Du måste alltid försäkra dig om att barn förstår att det handlar om marknadsföring när du riktar dig till barn, eller när marknadsföringen sannolikt nås av barn. Det innebär att den reklammarkering du tar fram alltså måste vara lämplig och tydlig för ett barn.
Marknadsföring kan anses som riktad till barn även utifrån hur du väljer att utforma den, till exempel om den innehåller element som är särskilt tilltalande för barn.
På flera områden finns det specialregler när det gäller marknadsföring till barn, till exempel för alkohol, tobak och spel. Det behöver du ha koll på innan du börjar marknadsföra en specifik produkt.
Välj vad du vill läsa mer om
Granskad: 31 januari 2025