Marknadsföring till barn - regler för företag

När ditt företag riktar marknadsföring till barn behöver den anpassas utifrån hur ett barn kommer att uppfatta den. Barn har svårare än vuxna att uppfatta när innehåll är kommersiellt, särskilt om digital marknadsföring är inbäddad i icke-kommersiellt innehåll. De är även mer mottagliga och sårbara för vissa marknadsföringsmetoder som därför bör undvikas vid marknadsföring till barn.

Tänk på att:

  • Ta hänsyn till barns särskilda sårbarhet vid utformning av marknadsföring som sannolikt kommer att nå barn. Vissa marknadsföringsmetoder som är olämpliga att rikta mot barn, till exempel personanpassad marknadsföring, bör undvikas.

  • Utnyttja aldrig eller dra fördel av att barn utifrån sin ålder och naturliga godtrogenhet är särskilt sårbara för marknadsföring.

  • Säkerställ alltid att barn förstår att det handlar om marknadsföring när den riktas till barn, eller när marknadsföringen sannolikt nås av barn. Det innebär att reklammarkeringen alltså måste vara lämplig och tydlig för ett barn.

  • Marknadsföring kan anses som riktad till barn även utifrån hur ditt företag väljer att utforma den, till exempel om den innehåller element som är särskilt tilltalande för barn.

  • På flera områden finns specialregler när det gäller marknadsföring till barn, till exempel för alkohol, tobak och spel. Det behöver ditt företag ha koll på innan marknadsföring sker av en specifik produkt.

Välj vad du vill läsa mer om

  • Barns outvecklade kognitiva färdigheter i kombination med bristande erfarenhet gör att de har svårare än vuxna att känna igen olika marknadsföringsmetoder men även att förstå det kommersiella syftet och marknadsföringens påverkan. Det ger dem sämre förutsättningar för ett kritiskt förhållningsätt till marknadsföring och därför särskilda sårbara.

  • Ditt företag får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Företaget får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.

  • Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där ditt företag vänder sig direkt till barnet. Om det skulle ske bryter det mot god marknadsföringssed i marknadsföringslagen.

  • Det är enligt Radio- och tv-lagen förbjudet att rikta reklam till barn under 12 år. Det gäller även radio och tv som sänds eller streamas online. Barnprogram får inte heller brytas av reklam och det är inte tillåtet med produktplacering.

    Förbudet mot tv-reklam gäller endast sändningar från Sverige. Annonsörer som riktar reklam till barn i tv-kanaler som sänds från ett annat EU-land är i stället skyldiga att följa det landets lagstiftning.

  • Enligt artikel 28 i förordningen om digitala tjänster måste onlineplattformar som kan användas barn, till exempel TikTok och Youtube, säkerställa att deras tjänst har en hög nivå av integritet, säkerhet och trygghet för barn. Eftersom vissa typer av innehåll och tjänster inte är lämpliga för barn måste plattformar vidta åtgärder för att begränsa dessa risker, till exempel genom att ha ett system för att kontrollera användarens ålder innan de får tillgång till tjänsten. På en plattform får det inte visas annonser som är baserade på profilering om plattformen med rimlig säkerhet är medvetna om att användaren är ett barn.

  • Utöver de mer generella regler om marknadsföring till barn kan det finnas specialregler för just den produkten som ditt företag marknadsför. Detta behöver kontrolleras innan produkten marknadsförs. Några exempel på produkter där det finns sådana specialregler är alkohol, tobak och spel.

Granskad: 31 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?