När avtalsvillkoren bryter mot lagen - regler för företag

Konsumentverket har tillsyn över avtalsvillkorslagen och kan inleda ett tillsynsärende om ditt företags villkor inte följer reglerna i avtalsvillkorslagen. Villkor ska alltid tolkas till förmån för konsumenten.

Tänk på

  • Om ditt företag har har oskäliga villkor kan företaget förbjudas att använda villkoret.

  • Villkor ska tolkas till förmån för konsumenten.

  • Domstol kan besluta om att ditt företag ska betala en sanktionsavgift.

Tillsyn och åtgärder

  • Konsumentverket har tillsyn över att företags avtalsvillkor är skäliga. Tillsynen innebär att myndigheten granskar och bedömer villkor och kan inleda ett ärende om villkoren i ett avtal anses vara oskäliga enligt avtalsvillkorslagen.

    Du kan få mer information om hur ett ärende handläggs hos Konsumentverket här på vår webbplats:

    Om Konsumentverkets tillsyn

  • Ett företag som har oskäliga villkor kan förbjudas att använda villkoret. Oskäliga avtalsvillkor gäller inte mot konsument. Ett förbud ska som huvudregel kombineras med vite. Det innebär att ett företag som bryter mot ett förbud behöver betala vitet.

  • Om ett företag medvetet eller omedvetet använt ett villkor som denne förbjudits att använda enligt domstolsavgörande kan företaget åläggas att betala en sanktionsavgift. Sanktionsavgift kan även behöva betalas om företaget hänvisat konsumenten till att använda ett telefonnummer med förhöjd taxa vid kontakt med anledning av ett avtal.

    Det är en domstol som beslutar om avgiften ska åläggas och storleken på avgiften. Vid bedömning av om sanktionsavgift ska åläggas ska hänsyn tas till överträdelsens art, varaktighet och omfattning.
    Sanktionsavgiften är lägst 10 000 kronor och högst fyra procent av näringsidkarens omsättning. Storleken på avgiften bedöms bland annat utifrån hur allvarlig överträdelsen är.

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?