När marknadsföringen bryter mot lagen - regler för företag

Om ditt företag bryter mot marknadsföringslagen kan det få olika konsekvenser. Ni kan behöva sluta med den aktuella marknadsföringen eller ändra den. Ni kan också behöva betala en marknadsstörningsavgift, som är en ekonomisk sanktion för att ha brutit mot lagen.

Konsumentverkets ansvar

Konsumentverket har tillsynsansvar över marknadsföringslagen och kan inleda ett ärende om din marknadsföring inte följer reglerna i lagen.

Tillsyn och åtgärder

  • Konsumentverket har tillsyn över att företag följer reglerna i marknadsföringslagen. Tillsynen innebär att myndigheten granskar din marknadsföring och kan inleda ett ärende mot dig om marknadsföringen anses vara otillbörlig. Marknadsföringen är otillbörlig om den är aggressiv, vilseledande eller bryter mot god marknadsföringssed.

    Mer information om hur ett ärende handläggs hos Konsumentverket hittar du på vår sida om tillsyn:

    Om Konsumentverkets tillsyn här på webbplatsen

  • När du som företagare står bakom marknadsföringen har du ansvar för att den inte bryter mot marknadsföringslagen. Även uppdragstagare som handlar för din räkning eller har bidragit till marknadsföringen kan ha ett ansvar. Det kan gälla exempelvis tidningar, influencers och företrädare för företag som har utformat och publicerat marknadsföringen (PMT 2054-18, PMT 5929-20, PMT 10572-20).

    Som företagare bär du ansvar för att anlitade uppdragstagare inte använder otillåten marknadsföring. Ansvaret kan gå betydligt längre än att endast försöka säkerställa att uppdragstagarna följer gällande lagar och regler genom att skriva avtal om det (PMT 5093-23, PMT 2479-20).

  • Om din marknadsföring anses vara otillbörlig kan du åläggas, det vill säga tvingas, att vidta en åtgärd.

    • Du kan förbjudas att fortsätta med marknadsföringen.
    • Om du inte har lämnat all väsentlig information till konsumenter kan du istället tvingas att inkludera viss information som har saknats.
    • Du kan behöva ersätta den eventuella skada som konsumenter drabbats av.
    • Om du sålt en vara som inte stämmer överens med beskrivning vid försäljningen kan varan ses som felaktig enligt konsumentköplagen. Det kan exempelvis innebära att konsumenter får rätt till prisavdrag.
  • Ett förbud eller åläggande ska som huvudregel kombineras med vite. Det innebär att ett företag som bryter mot ett åläggande eller förbud behöver betala vitet.

    Om du medvetet eller omedvetet brutit mot bestämmelserna i marknadsföringslagen kan du åläggas att betala en särskild avgift. Avgiften kallas för marknadsstörningsavgift och det är en domstol som beslutar om avgiften ska åläggas och storleken på avgiften.

    Vid bedömning av om marknadsstörningsavgift ska åläggas ska hänsyn tas till överträdelsens art, varaktighet, omfattning och spridning.

    Marknadsstörningsavgiften är lägst 10 000 kronor och högst 4 procent av årsomsättningen under föregående år. Storleken på avgiften bedöms bland annat utifrån hur allvarlig överträdelsen är.

    Se Konsumentverkets senaste rättsärenden under Aktuellt här på webbplatsen:

    Aktuellt: Mål, domar och förelägganden

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?