Prisinformation - regler för företag
När du marknadsför varor och tjänster till konsumenter finns särskilda regler kring prisinformation du behöver ha koll på. Huvudregeln är att det ska vara det totala priset inklusive moms som anges. Det finns även regler för när begrepp som "gratis" och "rea" får användas. Du får heller inte ge intryck av att priser är nedsatta om de inte är det.
Tänk på
Information om pris ska vara tydlig och korrekt. Det får aldrig presenteras på ett sätt som kan skapa osäkerhet hos konsumenter.
Det finns regler för när det är tillåtet att använda begrepp som till exempel "gratis", "rea", "utförsäljning" och ”lägsta pris-garanti”.
Välj vad du vill läsa mer om
Vid marknadsföring av varor och tjänster till konsumenter finns det särskilda regler kring prisinformationen. Huvudregeln är att priset som anges ska vara det totala priset inklusive moms.
Prisuppgifter får inte vara vilseledande och inte heller skapa osäkerhet hos konsumenten om vilken produkt priset avser.
Om varan eller tjänsten, även kallad produkt, marknadsförs med en prissänkning ska det tidigare lägsta priset anges. Marknadsföring får inte ge intryck av att priser är nedsatta om de inte är det.
Prisinformationslagen gäller dig som företagare när du i din yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till konsumenter. Begreppet tillhandahåller avser fall där företag erbjuder konsumenter en bestämd produkt.
Efter ett avgörande i EU-domstolen är det klarlagt att begreppet tillhandahålla ska ges en vid tolkning. Om en annons innehåller tillräckligt med uppgifter om en viss produkt och dess pris och egenskaper är det genomsnittskonsumentens uppfattning som avgör om annonsen ska ses som ett tillhandahållande.
Prisinformationslagen gäller när du som företagare säljer produkter i en butik eller marknadsför produkter i ett reklamblad. Lagen gäller oavsett om produkten säljs i en fysisk butik eller via internet. Lagen gäller inte för produkter som säljs på auktion. Om det i någon annan lag finns särskilda bestämmelser om prisinformation till konsumenter gäller dessa istället för prisinformationslagen. Till exempel regler för krediter.
Prisinformationslagen har i sin tur företräde framför reglerna i marknadsföringslagen. Marknadsföringslagen tillämpas bland annat vid användning av uttryck som ”realisation” eller ”slutförsäljning”.
När ett pris har sänkts på en produkt ska även det lägsta pris som du har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna anges som ett referenspris, även kallat ”det tidigare lägsta priset” (7 a § prisinformationslagen). Om priset under den här tiden har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges. Det tidigare lägsta priset är det pris som ska ligga till grund för påståendet om prissänkning.
När prissänkning anges med en procentsats eller med ett belopp ska beräkningen ske med utgångspunkt från det tidigare lägsta priset. Det är typiskt sett inte tillåtet att använda sig av andra referenspriser som exempelvis ”ordinarie pris".
När tidigare lägsta pris ska anges
Kravet att ange tidigare lägsta pris gäller även när du använder dig av marknadsföringsåtgärder som ger konsumenter intrycket av en prissänkning, trots att så inte är fallet. Sådan marknadsföring kan vara vilseledande enligt marknadsföringslagen. Om en produkt har funnits till försäljning kortare tid än 30 dagar ska du ange det lägsta pris som produkten har haft under den perioden.
Om prissänkningar presenteras som personanpassade men i själva verket riktar sig till konsumenter i allmänhet måste tidigare lägsta pris anges. Det gäller för påståenden på en webbplats eller i en annons om kampanjer eller prissänkningar för klubbmedlemmar som konsumenter i allmänhet kan ta del av.
Hur tidigare lägsta pris ska anges
En prissänkning kan anges på olika sätt, till exempel:
- genom begrepp som ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”rea”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande”, ”Black Friday” eller liknande,
- påståenden om att ett pris har sänkts med en viss procentsats eller med ett visst belopp,
- priser inom parentes eller
- överstrukna priser.
Vid varje tillfälle som en prissänkning påstås, eller om en konsument ges intryck av att en produkt är prissänkt, ska tidigare lägsta pris:
- anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset
- ha en stil och storlek som är lätt att uppfatta och lätt att läsa
Tidigare lägsta pris får vara överstrukna eller placerat inom parentes så länge ovanstående punkter är uppfyllda. Överstrukna priser eller priser inom parentes ska vara tidigare lägsta pris.
Undantag för vissa varor
Det tidigare lägsta priset behöver inte anges vid prissänkningar av varor som sannolikt snabbt kan försämras eller har kort sista förbrukningsdatum. Det kan exempelvis handla om växter, färska livsmedel och drycker med kort hållbarhet. Bedömning om varan kan undantas från kravet får göras från fall till fall. Varor som inte kan undantas från kravet är till exempel frysta livsmedel, konserver, torkad pasta, mjöl, buteljerat vatten och läsk.
Rea, realisation och liknande
Enligt marknadsföringslagen får uttrycket realisation eller liknande användas vid marknadsföring endast om samtliga förutsättningar nedan är uppfyllda:
- försäljningen avser produkter som ingår i företagets ordinarie sortiment,
- försäljningen sker under en begränsad tid, och
- priserna är väsentligt lägre än företagets normala priser för samma eller motsvarande produkter.
Ordinarie pris och normalt pris
Med normala priser menas det pris som företaget vanligen tillämpar för en produkt. Priset måste ha tillämpats under tillräckligt lång tid för att anses vara det normala priset. I rättspraxis har begreppet ordinarie pris ansetts motsvara begreppet normalt pris.
Slutförsäljning och utförsäljning
Enligt marknadsföringslagen får du som företagare vid marknadsföring endast använda dig av uttrycken ”slutförsäljning”, ”utförsäljning” eller andra uttryck med motsvarande innebörd om:
- det är fråga om en slutförsäljning av företagets hela varulager eller en klart avgränsad del av det,
- försäljningen sker under en begränsad tid, och
- priserna är väsentligt lägre än företagets normala priser för samma eller motsvarande produkter.
Konkurs
Termen ”konkurs”, ensamt eller i förening med annat uttryck, får enbart användas om produkterna bjuds ut av konkursboet eller för dess räkning.
Lägsta pris-garanti
Uttrycket ”lägsta pris-garanti” innebär att priset som erbjuds ska vara det lägsta pris som finns på marknaden. När orden ”garanti” och ”lägsta pris” sammankopplas ger det intrycket av att någon prisjämförelse med andra företag inte behöver göras. ”Lägsta pris-garanti” eller liknande får endast användas när du som företagare kan visa att ingen annan företagare säljer produkten för ett lägre pris. Det är inte tillräckligt att i efterhand erbjuda kompensation till en konsument som upptäcker att produkten säljs till ett lägre pris någon annanstans. Priset ska vara det lägsta priset redan från början.
Gratis, kostnadsfri och utan avgift
Det är inte tillåtet att beskriva en produkt som ”gratis”, ”kostnadsfri”, ”utan avgift” eller liknande om konsumenten måste betala annat än den oundvikliga kostnaden för att svara på affärsmetoden och hämta eller betala för leverans av produkten.
Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1)
Som företagare ansvarar du för att prisinformationen är tydlig och korrekt. Priset får aldrig presenteras på ett sätt som kan skapa osäkerhet hos konsumenter. För att konsumenter ska kunna jämföra priser krävs ofta att jämförpris anges.
Varor i butik ska ha både försäljningspris och jämförpris, om det är möjligt. Jämförpris är till för att konsumenter lättare ska kunna jämföra pris. Exempelvis mellan olika affärer, förpackningar eller fabrikat. Det finns dock vissa undantag.
Jämförpriser behöver inte finnas på:
- förpackningar som innehåller 50 gram, 50 ml eller mindre
- förpackningar som innehåller flera olika varor, till exempel färdiga måltider
- förpackningar där försäljningspriset är det samma som jämförpriset
- varor som huvudsakligen säljs för sina kosmetiska egenskaper
Jämförpris i marknadsföring
Det är inte tvingande att ha med en varas pris i marknadsföring, men när du marknadsför en vara med ett bestämt pris ska du ange jämförpris. Det är i prisinformationslagen det står hur jämförelsepris ska anges. Det finns också en föreskrift från Konsumentverket (KOVFS 2012:1).
Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation
Tillåtna måttenheter för jämförpris
Följande måttenheter är tillåtna för jämförpriser:
- kronor per kilogram eller ton (kr/kg, kr/ton),
- kronor per liter eller kubikmeter (kr/l, kr/m³),
- kronor per meter eller kilometer (kr/m, kr/km),
- kronor per kvadratmeter (kr/m²),
- kronor per styck eller per 100 stycken (kr/st, kr/100 st), eller
- kronor per rekommenderad användning (kr/dos, kr/tvätt, kr/disk etc.)
Andra måttenheter får inte användas.
Beräkningsgrunder för jämförpris
Särskilda beräkningsgrunder ska användas för jämförpriser i nedanstående fall:
- För varor som säljs i förpackningar med flera enheter som konsumeras styckevis beräknas jämförpriset i samma måttenhet som för den enskilda varan.
- För varor på rulle, spole, nystan och liknande beräknas jämförpriset per meter. För mjukpapper beräknas jämförpriset per kilogram exklusive hylsans vikt.
- För material som ska täcka en yta beräknas jämförpriset per kvadratmeter. För färg anges jämförpriset per liter. För tapeter som säljs på rulle, se nedan under ”Undantag”.
- För varor med rekommenderad dosering beräknas jämförpriset per rekommenderad dos. I förekommande fall ska beräkningen ske enligt varans normaldosering.
- För varor som ska spädas med vatten beräknas jämförpriset per mängd bruksfärdig vara eller standardlösning.
Exempel på beräkningar av jämförpris
Förpackningar som innehåller en huvudvara. Till exempel bröd, kött, fisk, mjöl, pasta, glass. Jämförpriset beräknas genom att förpackningens pris delas med varans vikt i kilo eller volym i liter.
Paket med 400 g djupfryst fisk Priset 32:80 kr delas med vikten, 0,4 kg (32,80/ 0,400 = 82,00) Jämförpris 82 kr/kg
PET-flaska med 1,5 liter läsk Priset - utan pant - 13:90 kr delas med volymen 1,5 liter (13,90/ 1,5 = 9,27) Jämförpris 9:27 kr/l
Livsmedel i spad, buljong eller annan tillsats som är avsevärt billigare än huvudvaran. Till exempel fiskbullar i buljong, kött i gelé, ättiksgurka och torrsockrade bär. Jämförpriset beräknas genom att förpackningens pris delas med huvudvarans vikt i kilo utan spad, buljong och dylikt (avrunnen vikt).
Burk med 375 g fiskbullar i buljong, innehåller 260 g fiskbullar Priset 16:40 kr delas med vikten 0,260 kg (16,40 / 0,260 = 63,08) Jämförpris 63:08 kr/kg
Paket med 250 g torrsockrade jordgubbar, innehåller 215 g bär Priset 36:20 kr delas med vikten 0,215 kg (36,20 / 0,215 = 168,37) Jämförpris 168:37 kr/kg
Livsmedel som säljs i förpackningar med portionerade varor. Till exempel tepåsar, glasspinnar, ägg. Jämförpriset beräknas genom att förpackningens pris delas med antal portioner i förpackningen.
Tepåsar, 20-pack Priset 15:20 delas med antalet 20 (15,20 / 20 = 0,76) Jämförpris: 0,76 kr/st
Ägg 12-pack Priset 24:90 delas med antalet 12 (24,90 / 12 = 2,08) Jämförpris 2:08 kr/st
Granskad: 16 januari 2025