Prissänkningar - regler för företag

Det finns särskilda regler för när du marknadsför prissänkningar på dina produkter. Om marknadsföringen ger intryck av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare priset ska vara det lägsta pris som du använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

Tips!

Konsumentverket har tagit fram ett ställningstagande angående information om prissänkningar. Det kan vara till hjälp för dig som företagare för att enklare anpassa din information efter gällande regler.

Läs Konsumentverkets ställningstagande om information om prissänkningar

Det här gäller vid prissänkningar

  • Om marknadsföringen ger intryck av att priset på en produkt har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som använts för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Ett försäljningspris för en produkt som anges som sänkt får inte vara detsamma som det tidigare lägsta priset eller högre än det priset. En prissänkning som anges med en procentsats eller ett belopp ska beräknas med utgångspunkt i det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna före prissänkningen (C-330/23).

    Undantag för vissa produkter

    Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Det kan exempelvis handla om växter, färska livsmedel och drycker med kort hållbarhet. Bedömning av om undantag från kravet att ange tidigare lägsta pris föreligger får göras från fall till fall. Varor som inte kan undantas från kravet är till exempel frysta livsmedel, konserver, torkad pasta, mjöl, buteljerat vatten och läsk.

    Mot bakgrund av undantaget bedriver Konsumentverket för närvarande inte någon tillsyn mot produkter med kortare hållbarhetstid än 30 dagar.

  • Konsumentverkets ställningstagande från 2023

    Det tidigare lägsta priset ska anges när företag använder marknadsföringspåståenden som ger konsumenten ett intryck av att priset har sänkts. Intrycket kan skapas på många sätt, exempelvis genom överstrukna priser, priser inom parentes eller angivande av uttryck såsom ”kampanj” eller ”erbjudande”. Det tidigare lägsta priset ska också anges när marknadsföringspåståenden används om ”slutförsäljning”, ”utförsäljning”, ”realisation”, ”kampanj”, ”erbjudande” eller andra uttryck som ger intryck av att priset har sänkts.

    Tidigare lägsta pris får presenteras som ett överstruket pris eller vara placerat inom parentes. Överstrukna priser eller priser inom parentes ska vara tidigare lägsta pris. 

    Det tidigare lägsta priset som tillämpats under de senaste 30 dagarna ska anges i omedelbar närhet till det nedsatta priset med en stil och storlek som är lätt att läsa. Detta gäller varje gång prisinformationen visas.

    Ytterligare referenspriser än det tidigare lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna är typiskt sett inte tillåtna.

    Ställningstagande angående information om prissänkningar (KOVRS 2023:1)

  • Enligt marknadsföringslagen får du som företagare vid marknadsföring endast använda dig av uttrycken ”slutförsäljning”, ”utförsäljning” eller andra uttryck med motsvarande innebörd om:

    • det är fråga om en slutförsäljning av hela ditt varulager eller en klart avgränsad del av det,
    • försäljningen sker under en begränsad tid, och
    • priserna är väsentligt lägre än dina normala priser för samma eller motsvarande produkter.  

    Det framgår också av marknadsföringslagen att du som företagare vid marknadsföring endast får använda uttrycket "realisation" eller liknande om samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:   

    • försäljningen avser produkter som ingår i ditt ordinarie sortiment,
    • försäljningen sker under en begränsad tid, och
    • priserna är väsentligt lägre än dina normala priser för samma eller motsvarande produkter.  

    Med företagets normala priser menas det pris som du vanligen tillämpar för en produkt. Priset måste ha tillämpats under tillräckligt lång tid för att anses vara det normala priset. I rättspraxis har begreppet ordinarie pris ansetts motsvara begreppet normalt pris.

  • En av förutsättningarna för att få använda exempelvis uttryck som "realisation" i marknadsföringen är att försäljning sker under en begränsad tid. Marknadsdomstolen, MD, har konstaterat att det inte är möjligt att uppställa någon absolut tidsgräns för hur lång tid en realisation kan pågå utan att det framstår som missvisande. Bland annat skiljer sig förhållandena mellan olika branscher.

    Rea i högst några få veckor

    Normalt bör dock realisationer i verklig mening enligt MD ha en varaktighet av högst några få veckor. Ett reklampåstående om realisation måste därför enligt MD i regel anses missvisande om realisationen pågår mer än cirka två månader av året (MD 1982:14). MD har i ett senare avgörande hänvisat till samma dom och samtidigt konstaterat att tiden om två månader i aktuellt fall bedöms vara väl lång men att domstolen inte kan bestämma en kortare tid än vad Konsumentombudsmannen, KO, yrkat (MD 1993:29).

    Vidare har Patent- och marknadsdomstolen, PMD, uttalat att det inte föreligger någon absolut tidsgräns för hur länge en realisation kan pågå men att det inte borde röra sig om längre tid än några få veckor och att olika realisationer, utslaget under ett helt år, inte bör överstiga ett par månader (PMT 13140–18). Det finns i dagsläget inte någon ytterligare praxis som preciserar under hur lång tid ett företag får marknadsföra en produkt som prissänkt.

    Väsentligt lägre pris - för konsumenten

    I fråga om vad som är väsentligt lägre priser kan inte heller det anges med någon exakthet i form av exempelvis procentsatser. Det får avgöras från fall till fall och med utgångspunkt från vad som objektivt sett kan uppfattas som väsentligt för konsumenter.

  • Under 2023 granskade Konsumentverket efterlevnaden av prisinformationslagens bestämmelse om kravet på att ange tidigare lägsta pris samt marknadsföringslagens bestämmelser om vilseledande prismarknadsföring. Resultaten har publicerats i en PM.

    Konsumentverkets granskning av prisinformationslagen

Konsumentverkets bedömningar vid prissänkningar

  • Konsumentverket har haft flera tillsynsärenden där företagare marknadsfört prissänkningar under en period som enligt Konsumentverket varit för lång (se exempelvis KOV 2023/1468, KOV 2023/1471 och KOV 2023/1482). Konsumentverket har även skickat förelägganden i tillsynsärenden som bland annat avsett längd på prissänkningar.

    I ett av föreläggandena konstaterade Konsumentverket att den aktuella produkten under fem månader aldrig har sålts till det överstrukna priset och att företagarens påstående om att konsumenten sparar en viss procentsats därmed varit vilseledande enligt 10 § MFL (KOV 2023/1563).

    I ett annat föreläggande uttalade Konsumentverket att begreppen ”kampanj” och ”rabatt”, som företagaren använde sig av tillsammans med en prisreduktion uttryckt i kronor eller i procent, ger samma intryck som rea-begreppet. Enligt Konsumentverket var därför 17 § MFL tillämplig på begreppen ”kampanj” och ”rabatt” (KOV 2023/1539).

  • Det finns flera tillsynsärenden där företagare enligt Konsumentverkets utredning angivit ett felaktigt tidigare lägsta pris (se exempelvis KOV 2023/1479, KOV 2023/1525 och KOV 2023/1531).

    I ett föreläggande konstaterade Konsumentverket att företagaren inte hade styrkt att det överstrukna priset motsvarade det lägsta priset som företagaren sålt produkten för under de senaste 30 dagarna. Utredningen visade istället att företagaren sålt produkten för ett lägre pris än det angivna. Företagarens påstående om att konsumenten sparade ett visst antal kronor genom att köpa produkten till det nedsatta priset ansågs därmed vara vilseledande enligt 10 § MFL (KOV 2023/1496).

    Ytterligare referenspriser utöver tidigare lägsta pris

    Konsumentverket har i ett flertal ärenden påtalat att det enligt Konsumentverkets bedömning typiskt sett inte är tillåtet att ange ytterligare referenspriser utöver det tidigare lägsta priset (se exempelvis KOV 2023/1469 och KOV 2023/1556).

  • Vid prissänkningar som presenteras som personanpassade men i själva verket riktar sig till konsumenter i allmänhet måste tidigare lägsta pris anges. Det gäller även för påstående på en webbplats eller i en annons om kampanjer eller prissänkningar för klubbmedlemmar som konsumenter i allmänhet kan ta del av.

    I ett tillsynsärende hade en företagare marknadsfört produkter som prissänkta genom medlemserbjudanden. Konsumentverket konstaterade att konsumenter i allmänhet kan bli medlemmar i företagarens kundklubb. Enligt Konsumentverket var det därför fråga om en prissänkning som riktade sig till konsumenter i allmänhet (KOV 2023/1465).

  • Tidigare lägsta pris ska anges vid varje tillkännagivande av en prissänkning. Om ett pris på en produkt som säljs i en outlet ska anses utgöra ett tillkännagivande av en prissänkning har inte prövats av domstol.

Granskad: 16 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?