Konsumentverkets AI-chatt för konsumenter

Vår AI-chatt svarar på frågor kring köp av varor och tjänster. Den riktar sig till dig som är konsument.

AI-chatten baserar svaren på information från den del av vår webbplats som ger vägledning till konsumenter. Du får även länkar till var du kan läsa mer på vår webbplats. 

Du pratar inte med någon riktig person.

Generativ AI

AI-chatten är en generativ AI. Den kan svara på samma fråga på olika sätt vid olika tillfällen, men innehållet i svaret ska vara detsamma.

Oberoende vägledning

Konsumentverket ska ge oberoende vägledning. Därför ger vi generell information, även via AI-chatten. Vi bedömer inte vad som är rätt eller fel i ditt fall.

Hur används det du skriver i chatten?

Du använder AI-chatten anonymt. Du behöver inte logga in. Den frågar inte efter personlig information eller lagrar din IP-adress. Det du skriver används inte för att träna AI-chatten.

Skriv inte namn, mejladress, mobilnummer eller andra personuppgifter i din fråga.

Vi lagrar alla konversationer och feedback som kommer in i max två år. Vi använder detta för att utvärdera kvaliteten på AI-chatten.

Till AI-chattenExtern länk

Granskad: 11 april 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?