Behandling av personuppgifter
För att Konsumentverket ska kunna genomföra sitt uppdrag behöver myndigheten i vissa fall samla in och lagra personuppgifter. Här kan du läsa mer om hur behandlingen av dina personuppgifter går till och vilka rättigheter du har.
Den här sidan innehåller information om:
hur Konsumentverket behandlar dina personuppgifter
vem som är personuppgiftsansvarig
vilka rättigheter du har
hur du gör för att få ut en kopia av dina personuppgifter
hur du gör om du vill att dina personuppgifter ska raderas
vem du kontaktar om du har frågor eller klagomål.
Så behandlar Konsumentverket dina personuppgifter
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som levande person. Exempel på personuppgifter är namn, e-postadress och personnummer, men även en bild eller ett ärendes diarienummer kan vara en personuppgift.
Med behandling av personuppgifter menas i princip allt som går att göra med uppgifterna. Det kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, bearbeta, lämna ut eller radera personuppgifterna.
Läs mer om personuppgiftsbehandling på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats
Konsumentverket samlar in personuppgifter på olika sätt, till exempel när konsumenter kontaktar vår vägledning, gör en anmälan eller använder någon av våra andra digitala tjänster. Ibland får myndigheten personuppgifter från företag vid tillsyn, exempelvis kunduppgifter. Konsumentverket samlar också in personuppgifter vid rekrytering av personal. Personuppgifter som behandlas är framförallt namn, adress, e-postadress och telefonnummer, men ibland efterfrågas även andra typer av personuppgifter.
Konsumentverket behandlar bara dina personuppgifter om stöd finns för det i dataskyddslagen. Konsumentverket behandlar med andra ord inte personuppgifter om dig om det inte finns en rättslig grund och ett tydligt ändamål för behandlingen. När dina personuppgifter hämtas in lämnas bland annat information om vad syftet (ändamålet) med behandlingen är och hur länge uppgifterna kommer att sparas.
De personuppgifter som Konsumentverket behandlar om dig ska vara adekvata och relevanta i förhållande till ändamålen för behandlingen. Konsumentverket sparar därför inte mer personuppgifter om dig än vad som behövs, och dina personuppgifter sparas inte under längre tid än vad som är nödvändigt.
Eftersom Konsumentverket är en statlig myndighet ställs det stora krav på oss att diarieföra och arkivera handlingar som kommer in eller som vi själva upprättar. Det gör att vi ibland måste spara dina personuppgifter under en lång tid. Konsumentverket följer alltid arkivlagens bestämmelser och har rutiner för gallring.
Mer detaljerade beskrivningar om vilka personuppgifter som samlas in, varför de samlas in och hur länge de sparas finns i anslutning till respektive tjänst.
För Konsumentverket är det viktigt att skydda de dokument och de olika system vi använder så att informationen inte går förlorad eller hamnar i fel händer. Vi arbetar därför kontinuerligt med att vidta både tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas om dig. Vi arbetar bland annat med att alltid ha uppdaterade virusskydd och brandväggar, skapa en hög säkerhetsmedvetenhet hos våra anställda och begränsa tillgången till exempelvis sekretesskyddade handlingar så att endast den personal som behöver ha tillgång till dessa uppgifter har det.
Konsumentverket är en statlig myndighet. Det innebär att information som skickas in till oss via våra digitala tjänster i regel blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.
Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas genom sekretess. Reglerna om personuppgiftsbehandling inverkar inte på Konsumentverkets skyldighet att lämna ut allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen.
Personuppgifter kan också komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan personuppgifter även lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna, som samverkar med vår konsumentvägledning.
Konsumentverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker inom ramen för myndighetens verksamhet. Det betyder att det är Konsumentverket som är skyldig att säkerställa att behandlingen av personuppgifter sker enligt bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR) och tillhörande regelverk.
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad
Organisationsnummer: 202100-2064
Mer information om GDPR finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats
Dina rättigheter
När Konsumentverket behandlar dina personuppgifter ger dataskyddsförordningen dig ett antal rättigheter. Du har till exempel rätt att få information om hur dina personuppgifter behandlas. Det gäller både när uppgifterna samlas in och när du begär det. Om det händer något med dina personuppgifter som kan påverka dig negativt har du rätt att få veta det.
Du har även rätt att:
- få ut information om vilka personuppgifter Konsumentverket har om dig (registerutdrag)
- i vissa fall få dina personuppgifter raderade
- få felaktiga uppgifter om dig rättade
- begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas
- invända mot behandlingen
- i vissa fall flytta dina personuppgifter.
Tidsfrister och kostnader
Konsumentverket ska återkomma till dig så snart som möjligt, normalt inom en månad efter att vi har fått din begäran. Om det tar längre tid ska vi informera dig om förseningen och anledningen till denna. Det kostar dig inget att utöva dina rättigheter. Det finns dock vissa situationer när en avgift kan tas ut. Om du till exempel skulle vilja utöva dina rättigheter flera gånger kan Konsumentverket ha rätt att ta ut en rimlig avgift för att täcka de administrativa kostnaderna.
Om din begäran om att utöva en rättighet är uppenbart ogrundad eller orimlig kan Konsumentverket i vissa fall säga nej. Till exempel om du vid upprepade tillfällen begär samma sak.
Verifiera din identitet
När du vill utöva dina rättigheter behöver Konsumentverket vara säker på att du är den du utger dig för att vara, så att dina personuppgifter inte lämnas ut till fel person. I vissa fall kan Konsumentverket därför behöva samla in ytterligare uppgifter om dig om det är nödvändigt för att säkerställa att vi är i kontakt med rätt person. Vi ber dig att inte skicka in kopior av ditt pass, körkort eller liknande tillsammans med din begäran. Konsumentverket kommer att fråga efter nödvändig identifikation om det behövs.
Om du vill få hjälp med att ta vara på dina rättigheter kan du alltid kontakta oss.
Läs mer om dina rättigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats
Du har rätt att få ut en kopia av de personuppgifter som Konsumentverket har om dig, ett så kallat registerutdrag. Det enklaste sättet att begära ut informationen är att använda vårt webbformulär. Du får då en kopia av informationen skickad med rekommenderat brev till din folkbokföringsadress. Du kommer att få en kvittens från Konsumentverket hem till dig och får sedan hämta ut informationen hos ett postombud genom att visa upp din legitimation.
När du skickar en begäran om att få ut information om dina personuppgifter kan det ta upp till 30 dagar att få svar. Klicka på länken ”Skicka en begäran” för att komma till webbformuläret.
Du har i vissa fall rätt att få information som Konsumentverket har om dig raderad. Det enklaste sättet att begära en radering av personuppgifter är att använda vårt webbformulär.
När Konsumentverket har fått din begäran kommer en bedömning att göras om dina uppgifter kan raderas eller inte och ett beslut fattas. Utgångspunkten är att uppgifterna ska raderas när du begärt det men det finns undantag, till exempel om dina personuppgifter behövs för att Konsumentverket ska kunna fullgöra sitt uppdrag. Då kan de inte raderas.
Konsumentverket skickar beslutet om raderingen med rekommenderat brev till din folkbokföringsadress. Du kommer att få en kvittens från Konsumentverket hem till dig och får sedan hämta ut beslutet hos ett postombud genom att visa upp din legitimation.
När du skickar en begäran om radering kan det ta upp till 30 dagar att få svar från oss. Klicka på länken ”Skicka en begäran” för att komma till webbformuläret.
Rätt att få dina personuppgifter rättade
Om du anser att personuppgifter som Konsumentverket har om dig är felaktiga eller ofullständiga kan du begära att få uppgifterna om dig rättade eller kompletterade.
Rätt att begära att behandlingen begränsas
I vissa särskilda situationer har du rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter ska begränsas. Om du till exempel har begärt att få felaktiga uppgifter om dig rättade kan du, under tiden som Konsumentverket utreder din begäran, även begära att behandlingen av de aktuella uppgifterna begränsas. Om du begär en begränsning av behandlingen kommer Konsumentverket meddela dig hur länge begränsningen gäller.
Rätt att göra invändningar
Du har i vissa fall rätt att invända mot Konsumentverkets behandling av dina personuppgifter. Rätten att göra invändningar gäller när dina personuppgifter behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i Konsumentverkets myndighetsutövning. Konsumentverket måste visa att det finns tvingande och berättigande skäl att behandla uppgiften, annars måste behandlingen upphöra.
Rätt att flytta dina uppgifter
Rätten att flytta personuppgifter kallas i dataskyddsförordningen "rätten till dataportabilitet". Om du lämnat uppgifterna med anledning av ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll. Du kan till exempel begära att personuppgifterna ska överföras till en annan personuppgiftsansvarig. Konsumentverket behöver bara överföra uppgifterna om det är tekniskt genomförbart.
Kontakta Konsumentverket
För att utöva någon av dessa rättigheter kontaktar du Konsumentverket. Det gör du enklast genom att använda vårt kontaktformulär. Du kan även nå oss på andra sätt, men av bevisskäl och för tydlighetens skull kan det vara bra att göra en skriftlig begäran. Tänk på att beskriva ditt ärende så tydligt som möjligt. Skicka inte in kopior av ditt pass, körkort eller liknande. Konsumentverket kommer att fråga efter nödvändig identifikation om det behövs.
Konsumentverkets dataskyddsombud kontrollerar att myndigheten behandlar personuppgifter på ett korrekt sätt. Du kan alltid kontakta dataskyddsombudet om du har frågor eller synpunkter.
Telefon (växel): 0771-525 525
E-post: dataskyddsombud@konsumentverket.se
Brev: Konsumentverket, Dataskyddsombudet, Box 48, 651 02 Karlstad.
Om du inte får svar från Konsumentverket inom 30 dagar eller om du är missnöjd med svaret, kan du kontakta Konsumentverkets dataskyddsombud och berätta vad du tycker är fel. Är du missnöjd med ett beslut har du möjlighet att överklaga det till domstol. Du kan även lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, som utövar tillsyn inom området.
Granskad: 6 februari 2025