Efter du anmält

När vi tagit emot din anmälan registrerar vi den i vårt diarium. Du får inte någon personlig återkoppling eller hjälp efter din anmälan.

Vi granskar anmälningar som rör farliga varor eller tjänster och som faller under vårt tillsynsansvar. Vi bedömer om vi ska öppna ett tillsynsärende mot företaget eller inte.

För att anmälningar som rör till exempel marknadsföring eller avtalsvillkor ska bli ett ärende ska det vara frågor som har stor betydelse för konsumenter. Din anmälan kan komma att ligga till grund för att vi inleder ett tillsynsärende. Du som konsument blir inte en part i ärendet.

Hur ett tillsynsärende går till

Anmälan som inte blir tillsynsärenden

Även om din anmälan inte leder till ett tillsynsärende är den viktig för oss. Anmälningar ger oss bra information om företeelser på marknaden och är en viktig del i vår omvärldsbevakning.

De ärenden Konsumentverket och Konsumentombudsmannen driver rättsligt kan ha sin grund i en anmälan. Men vi samlar även in relevant information från andra håll som vi kan agera utifrån.

Alla anmälningar sparas i vårt diarium och kan bli aktuella i framtiden.

Sök ärenden och anmälningar i Konsumentverkets diarium

I diariet kan du söka på ärenden från 1 januari 2019. Kontakta vår registratur om du vill ta del av äldre ärenden, har frågor om ärenden och anmälningar eller vill komplettera en anmälan du gjort.

Kontakta registraturen

Granskad: 5 februari 2025