Hur är det att jobba på Konsumentverket?

På Konsumentverket arbetar vi med konsumentnytta i fokus. Våra frågor berör alla. Vi arbetar med tillsyn och information till företag och ger vägledning till tusentals konsumenter varje månad. Tillsammans med engagerade kollegor bidrar du till att göra konsumentvardagen bättre för 10 miljoner konsumenter. I det arbetet är du viktig.

Konsumentverket har högt anseende enligt Verians årliga undersökning av myndigheter. Det är vi stolta över och vi arbetar alltid för att vara en tillförlitlig och effektiv myndighet.

Hög kompetens, starkt engagemang och genuint intresse för de frågor vi jobbar med, tror vi bidrar till det goda anseendet. Levande värderingar och tydliga förväntningar på medarbetare och chefer är viktiga för oss.

Medarbetare

Ansök om en tjänst

Vill du jobba hos oss? Kolla in våra lediga tjänster. Varmt välkommen med din ansökan!

Hitta lediga tjänster

Det här erbjuder vi

  • Det är inte alltid lätt att vara konsument på en ständigt skiftande marknad, där betalningsformer och marknadsföringsmetoder utvecklas hela tiden. Det utmanar oss på många sätt, bland annat när vi arbetar med förebyggande insatser eller vägleder konsumenter när något gått fel.

    Vi arbetar inom många olika områden, bland annat;

    • tillsyn mot företag,
    • varor och tjänsters säkerhet,
    • oberoende vägledning till konsumenter,
    • stöd till olika samhällsaktörer,
    • utveckling av digitala tjänster och verktyg,
    • olika kommunikationsinsatser.

    Vi finns i Karlstad och är cirka 190 anställda med olika yrkesroller och utbildningsbakgrunder. Hos oss hittar du till exempel jurister, processråd, juridiska rådgivare, vägledare, utredare, kommunikatörer, webbsamordnare, IT-projektledare och systemförvaltare.

  • Regeringen ger oss återkommande nya uppdrag som gör att vi behöver skaffa oss bästa möjliga kunskap om konsumenter och deras förutsättningar. Vi gillar att prova nya vägar och vill ständigt utvecklas. Vi samverkar aktivt med många olika aktörer inom bland annat näringslivet, andra myndigheter och rådgivningsbyråer. I vårt internationella arbete ligger fokus på EU-samarbete, men vi deltar också i nordiska och globala forum för konsumentfrågor.

    Hos oss får du möjlighet att bidra till en bättre konsumentvardag. Du får arbeta med viktiga och meningsfulla frågor som bidrar till samhällsnyttan. Förutom en genomtänkt introduktion finns goda möjligheter till lärande och kompetensutveckling.

  • Vi finns i moderna lokaler med vackert läge vid Klarälven i centrala Karlstad.

    Utifrån verksamhetens förutsättningar finns möjlighet att arbeta på distans del av tid.

    Hos oss har alla så kallad förtroendearbetstid. Det innebär att var och en planerar sin arbetstid utifrån verksamhetens behov. På så sätt möjliggörs en god flexibilitet för både verksamhet och medarbetare.

  • Du har möjlighet till såväl friskvårdstid som friskvårdsbidrag. När det är dags för semester har du förmånliga semestervillkor. Du har rätt till minst 28 semesterdagar och antalet dagar ökar med åldern. Från det år du fyller 30 år får du 31 dagar och från året du fyller 40 år får du 35 dagar.

Bra att känna till

  • Som statligt anställd ska vi arbeta i enlighet med den statliga värdegrunden. Det innebär att vi ska uppträda på ett sätt som bidrar till att bygga och bevara en statsförvaltning som har allmänhetens förtroende. Den statliga värdegrunden består av sex principer som lägger en professionell plattform för alla statsanställda och gör det tydligt vad det innebär att jobba i staten.

    Den statliga värdegrunden på Statskontorets webbplats

  • Myndighetens värderingar finns i vår kompass där våra tre ledord sammanfattar de förväntningar som finns på oss: mod, nytta och omtanke. I vår chefs- och ledarskapspolicy tydliggörs ansvaret i chefsrollen och vad som ska prägla ledarskapet hos oss. Tillsammans skapar vi en god kultur med engagemang och ett gott medledarskap. Vi tar gemensamt ansvar för verksamhet, utveckling och samarbete.

    Kompassen (pdf)

  • Inom staten finns ett regelverk när det gäller bisysslor som kan vara bra att känna till när du söker jobb hos oss. Bisysslor får inte vara arbetshindrande eller leda till att allmänhetens förtroende för myndigheten skadas. Med bisyssla avses en verksamhet som du som anställd bedriver vid sidan om din statliga anställning. En bisyssla kan avse ett tillfälligt uppdrag eller en fast anställning hos en annan arbetsgivare eller att du har en egen firma. Verksamheten kan vara betald eller obetald.

Medarbetare berättar

  • Medarbetare berättar - Adam

    Vad jobbar du med?

    – Jag jobbar som utredare på enheten för produktsäkerhet med tillsyn mot företag för att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter är säkra och inte utgör risk för personskada.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – Det är en blandning mellan handläggning av tillsynsärenden där jag till exempel begär in dokumentation från näringsidkare som visar att produkten är säker eller att jag skickar ett varuprov till något testlabb, så att de får granska om varan uppfyller gällande krav. Jag har avstämningsmöten med kollegor och kontakter med andra myndigheter.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – Jag har intressanta arbetsuppgifter inom olika områden där det är olika lagstiftningar och standarder som tillämpas, beroende på vad det är för produkt det handlar om. Det är alltid något nytt i mitt jobb som utmanar mig.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – Det är viktigt att man har förståelse för vad det centrala är i det som ska utredas och att man har de kunskaper som krävs för att leverera ett bra jobb.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – För att bidra till att skapa en bättre konsumentvardag och hjälpa till att skydda konsumenter (särskilt äldre och barn) från farliga varor och tjänster.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Jag har tur faktiskt att jag jobbar på en sådan arbetsplats. Alla medarbetare är trevliga och omtänksamma. Dessutom har jag en arbetsgivare som strävar efter att skapa en bra arbetsmiljö där det finns en plats för alla oavsett vad man har för bakgrund.

  • Medarbetare berättar - Cecilia

    Vad jobbar du med?

    – Jag är systemförvaltare och projektledare på IT-enheten.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – En dag på jobbet kan variera stort, allt från enkla administrativa uppgifter och konfigureringar i de system jag förvaltar till projektplaneringar, införanden av nya system, driftsättningar och strategiska frågor. Det blir en hel del interaktion med användare i samband med kravställning och vidareutveckling, men också i form av support. Andra vanliga inslag är kontakter med våra system- och tjänsteleverantörer.

    Det händer att jag är iväg på event som talare. Jag har varit med på en intranätskonferens och pratat om när vi införde vårt nya intranät och så har jag berättat om vår diariehantering vid en av våra leverantörers kunddagar.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – Variationen och kontakten med både verksamhet och teknik, en bredd som passar mig. Jag minns att jag kände viss oro när jag lämnade konsultbranschen, att jobbet inte skulle vara lika varierat längre, men så har det verkligen inte blivit! Det är mycket som händer på en myndighet som man på ett eller annat sätt blir delaktig i.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – I min roll är det viktigt med planering och uppföljning. Det gäller att vara noggrann, lyhörd och ha god kännedom om verksamhetens behov i kombination med tekniska möjligheter och begränsningar i de system vi använder och förvaltar, köper in eller nyutvecklar.

    Att eftersträva goda relationer, vara serviceinriktad och kommunicera på ett bra sätt i tal och skrift, både internt och med leverantörer är en förutsättning. Att kunna föra en dialog på olika tekniska plan och förklara komplicerade saker på ett enkelt sätt är också viktigt, liksom att komma med konkreta förslag och alternativ vid olika vägval som behöver göras.

    Det rör sig snabbt inom IT så det gäller också att hålla sig uppdaterad om vad som finns därute.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – Jag hade sedan många år tillbaka ett gott öga till att jobba statligt då jag som konsult haft uppdrag hos en annan myndighet och trivdes väldigt bra. Hade också kollegor som varit konsulter hos Konsumentverket med positiva erfarenheter. Så när chansen dök upp tog jag den.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Det är allmänbildande och jag gillar känslan av att vi arbetar för en god sak. Tilliten till de anställda är påtaglig och jag har som medarbetare stor frihet att utforma min arbetsdag. Härliga kollegor är även något jag värderar högt och sådana finns det gott om!

  • Medarbetare berättar - Elin

    Vad jobbar du med?

    – Jag jobbar som kommunikatör på kommunikationsenheten som stöder hela Konsumentverket med olika typer av kommunikativa insatser. Främst jobbar jag inom olika kommunikationsprojekt.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – Mina dagar ser väldigt olika ut, vilket jag älskar. Som projektkommunikatör leder jag en del kommunikationsprojekt. Jag håller även i eller medverkar i mycket kreativt arbete, där jag tillsammans med mina kollegor eller externa byråer arbetar fram innehåll till våra olika målgrupper i våra kanaler. Det kan till exempel vara en kampanj i sociala medier som riktar sig till äldre konsumenter kring e-handel av livsmedel, eller ta fram en webbsida för hållbar konsumtion av textilier.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – Det bästa med mitt jobb är att jag verkligen har roligt på jobbet. Att hitta kreativa lösningar för viktiga budskap är inte alltid så enkelt, men sååå roligt!

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – Vi är här för Sveriges invånare och som myndighet finansieras vi av skattemedel. Jag tycker därför det är viktigt att vi alltid tänker en gång extra och är noggranna i våra bedömningar kring vad vi ska använda våra resurser till. För att göra det på bra sätt, är det viktigt att känna stöd från ledningen och trygghet från sina kollegor. Tillsammans gör vi det vi kan för Sveriges konsumenter.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – Jag valde att söka mig till Konsumentverket av flera olika anledningar. Främst tycker jag myndigheten ansvarar för och hanterar viktiga frågor, frågor som alltid berört mig personligen. Sedan såg jag fram emot att jobba på en arbetsplats där kommunikationen är en så central del av verksamheten. Det är även ett stort plus att få tillhöra ett gäng med duktiga kollegor som kan hjälpa mig att både utvecklas och växa i min kommunikatörsroll.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Förutom att jag har riktigt trevliga kollegor är även Konsumentverket en arbetsplats som ständigt strävar efter konsumentens bästa. Vägval som görs inom myndigheten är kopplade till våra mål. Det gör Konsumentverket till en arbetsplats som känns modern, utmanande och väldigt inspirerande.

  • Medarbetare berättar - Gunnar

    Vad jobbar du med?

    – Jag arbetar som processråd på KO-sekretariatet där jag företräder Konsumentombudsmannen, KO. Vi tar upp ärenden om felaktig marknadsföring (reklam) och företags oskäliga avtalsvillkor gentemot konsumenter. Vi utfärdar förelägganden och driver mål i domstol. Målen om felaktig reklam eller oskäliga avtalsvillkor drivs i Patent- och marknadsdomstolen. KO kan också, efter ansökan från en enskild konsument, bevilja KO-biträde och driva konsumentens talan i allmänna domstolar. KO-biträde beviljas bara om det finns ett intresse för den framtida rättsutvecklingen i en viss fråga eller om frågan är av särskilt stort konsumentintresse. I speciella fall kan KO företräda en stor grupp konsumenter vid en grupptalan mot en näringsidkare.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – Mycket av det dagliga arbetet innebär skrivande av förelägganden till företag och av stämningsansökningar och yttranden till domstolar. KO driver ett tjugotal mål i domstol varje år och utfärdar ungefär lika många förelägganden. Varje fall är omfattande och i de fall vi driver ärenden till domstol krävs mycket arbete i samband med rättegångar. En hel del tid ägnar vi åt inläsning. Vi har också en del kontakter med media och svarar på remisser bland annat. Vi som jobbar på KO-sekretariatet har ett nära och givande samarbete.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – Det känns tillfredsställande när man fört en process och fått en relevant och bra skriven dom. Egentligen tycker jag att bra skrivna domskäl ofta är viktigare än själva utfallet i domen, eftersom domskälen ger besked om vad som ska gälla i framtiden och blir något man kan förhålla sig till. Att vi sedan vinner målet är förstås extra grädde på moset.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – Noggrannhet tror jag är en viktig egenskap, liksom tålamod eftersom vissa rättsprocesser kan ta ganska lång tid. Jag tror också att det är viktigt att ha juridisk fantasi, att kunna se olika möjligheter i en given situation.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – Jag tycker det är utvecklande att byta arbetsuppgifter ibland och jobbet på Konsumentverket lät spännande och arbetsuppgifterna trevliga. Att Konsumentverket ligger i Karlstad är förstås ett extra plus eftersom jag tycker att Karlstad är en trevlig och bra stad att bo i.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Det är trevliga arbetskamrater och intressanta rättsfrågor. Juridiken är ganska speciell, och avgörandena från de mål vi driver har ofta stor betydelse för många. En annan sak som är bra med Konsumentverket är att vi har så många olika yrkesgrupper hos oss. Det ger inspiration i arbetet.

  • Medarbetare berättar - Henric

    Vad jobbar du med?

    – Jag arbetar som juridisk rådgivare på Konsument Europa. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och av nätverket European Consumer Centres Network som består av konsumentkontor i 30 länder. Kontoren finns i varje EU-land samt i Island, Norge och Storbritannien. Vi ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – Under förmiddagen ser jag om det kommit in några svar i mina pågående ärenden, antingen från svenska konsumenter vars ärende vi delat till ett av våra systerkontor inom ECC-nätverket eller om det inkommit svar från svenska företag i ärenden som delats till oss av ett kontor i ett annat land. Det är många konsumenter som vill ha hjälp av oss så det finns alltid nya ärenden att ta hand om efter att man kommit i kapp med de jag redan handläggare.

    Under dagen kan det kan också vara möten med min arbetsgrupp eller arbete med vårt ärendehanteringssystem där jag är en av tre superanvändare.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – De fantastiska kollegorna så klart! Jag gillar också att få grotta ner mig i ett ärende och ta reda på vad som faktiskt har hänt, ibland känns det som att vara en detektiv.

    Den internationella delen av arbetet är också roligt, att få kommunicera med kollegor i 30 länder och få höra deras perspektiv, tankar och idéer är väldigt stimulerande. Jag har lärt mig så otroligt mycket sedan jag började och jag tycker att det dyker upp något nytt varje dag. Jag älskar att lära mig nya saker och det här ett av de bästa jobben jag kan tänka mig för att göra det.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – Kommunikationen med mina kollegor på Konsument Europa och Konsumentverkets vägledning är jätteviktig. I ärenden dyker det ibland upp frågor där man kanske känner sig lite osäker eller inte kan svaret. Då är det otroligt skönt att ha möjlighet att gå och prata eller chatta med en kollega och diskutera frågan. Alla på enheten är otroligt hjälpsamma och prestigelösa. Vi hjälps alla åt att tillsammans ge rätt stöd till konsumenterna.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – Jag lockades av Konsumentverkets uppdrag att stötta konsumenter. Tjänsten på Konsument Europa var intressant eftersom det innebar en möjlighet att hjälpa konsumenter att lösa problem. Jag hade inte så mycket kunskap om Konsumentverket sedan tidigare, men jag hade ändå uppfattningen att det var en omtyckt och uppskattad myndighet.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Återigen så måste jag säga kollegorna. Det är så tacksamt att få jobba med så vänliga, hjälpsamma och kunniga personer som alltid ställer upp, svarar på alla frågor man har eller hjälper till att hitta rätt person att fråga om de inte själva vet svaret. Eftersom jag började arbeta under pandemin träffade jag under en lång tid mest bara kollegor på enheten, men efter att fler och fler kommit tillbaka till kontoret har jag insett att inte bara min enhet utan hela Konsumentverket är fullt med fantastiska kollegor som genomsyras av prestigelöshet rakt igenom.

  • Medarbetare berättar - Johanna

    Vad jobbar du med?

    Jag arbetar som jurist inom området Kredit- och betaltjänster. Jag jobbar i huvudsak med tillsyn av företags marknadsföring och avtalsvillkor.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    Ingen dag är den andra lik, mina arbetsuppgifter är verkligen varierande. En dag kan jag arbeta med ett eller flera tillsynsärenden mot specifika företag eller med en större tematisk insats på ett bredare plan. Jag omvärldsbevakar och ser över inkomna anmälningar på området, prioriterar och planerar arbetet framåt. En arbetsdag kan också innebära medverkan i media, föredrag och föreläsningar, representation i olika sammanhang, tjänsteresor, samrådsmöten med andra myndigheter och branschen eller remissarbete. Allt i samarbete med mina kollegor.

    Vad är de bästa sakerna med ditt jobb?

    Jag känner och ser att mitt arbete gör skillnad. Jag får ta eget ansvar och påverka mitt arbete framåt. Ingen dag är den andra lik och jag får stora möjligheter att utvecklas och prova nya utmanande saker. Utöver det nämnda vill jag lyfta mina kollegor och min chef. Jag har pålästa, prestigelösa och trevliga arbetskamrater som ger guldkant till arbetsdagen.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    Det är viktigt att både vara noggrann och effektiv. Förmågan att samarbeta, vara prestigelös och flexibel är också avgörande då arbetet sker både självständigt och i grupp och arbetsuppgifterna snabbt kan ändras. Förmågan att ta egna initiativ, prioritera och att kunna ha många bollar i luften skulle jag säga är viktigt.

    Varför valde du Konsumentverket?

    Jag arbetade extra som vägledare på Konsumentverket en period under min studietid. Redan då kände jag att Konsumentverket var en arbetsplats som skulle passa mig och mina intressen bra. När det sedan närmade sig examen såg jag en annons om lediga tjänster på rättsenheterna och på den vägen är det.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket? Ansvaret, friheten och utvecklingsmöjligheterna tillsammans med härliga arbetskamrater, en platt organisation, högt i tak och en varierad arbetsvardag.

  • Mattias i CCCs lokaler

    Vad jobbar du med?

    – Jag jobbar som tjänstedesigner och är med i arbetsgruppen som ansvarar för utveckling av Konsumentverkets webbplatser och digitala verktyg. Vi ser till att de insatser som ska göras digitalt, genomförs på bästa sätt för målgruppen och att lösningen är tekniskt välgjord, tillgänglig, säker och stabil.

    Hur kan en arbetsdag se ut för dig?

    – I min roll är huvudfokus att förstå målgruppens problem och behov. Vanliga aktiviteter för detta är att planera och genomföra tester. Testerna bygger ofta på prototyper baserade på problem och lösningar från workshops med intressenter inom Konsumentverket. Att planera och genomföra workshops är en vanlig aktivitet, liksom avstämningsmöten för att följa utvecklingen av våra produkter och tjänster.

    Vilka är de bästa sakerna med ditt jobb?

    – Jag gillar att hitta och testa lösningar för de behov vi ser hos målgruppen. Just idé-fasen tycker jag är extra stimulerande, när man identifierat de viktigaste problemen och sedan utvecklar idéer om hur det kan lösas.

    Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

    – Samarbete är ett viktigt inslag. Det måste finnas tid och möjlighet att jobba tillsammans med berörda inom verksamheten för att nå de mål vi har i vårt uppdrag. Viktigt också att vi har bra verktyg för att jobba digitalt, bland annat för att kunna genomföra workshops på distans. En annan sak är tillgång till information från målgruppen. Att samla en testpanel för tester och intervjuer kan vara en utmaning, men är extra viktigt i vårt arbete.

    Varför valde du Konsumentverket?

    – Jag tyckte arbete inom en myndighet kändes spännande och något jag hade väldigt lite koll på. Det verkade också vara en myndighet som är väldigt öppen för nytänkande och som är i en fas där man vill hitta nya arbetssätt och metoder. Det känns bra att samtidigt göra lite samhällsnytta också.

    Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

    – Jag gillar att det finns en vilja att utvecklas, att modernisera arbetssätt. På enheten är vi några som verkligen brinner för nya arbetsmetoder och designfokuserad produktutveckling.

Granskad: 10 april 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?