Om företaget går med på att rätta till bristerna, eller undanröjer risken med en farlig vara eller tjänst, avslutar vi ärendet. Vi kan också avsluta ärendet om vi, efter företagets svar, bedömer att inget fel har begåtts.
Om vi inte kan komma överens med företaget har vi möjlighet att lämna över ärendet till Konsumentombudsmannen (KO). Överlämning till KO kan göras i alla ärenden utom de som handlar om varors och tjänsters säkerhet. I sådana ärenden kan Konsumentverket förelägga företag att vidta korrigerande åtgärder och i yttersta fall förbjuda dem att sälja en vara eller tjänst.
KO kan utfärda ett förbudsföreläggande eller ett informationsföreläggande, om rättsläget bedöms klart.
KO kan också lämna in en ansökan om stämning till domstol. Till exempel om
- rättsläget är oklart
- överträdelsen är av särskilt allvarlig art eller omfattning
- överträdelsen berör särskilt viktiga konsumentintressen.
Konsumentverkets arbete med tillsyn
När det gäller tullärenden, där varor som importeras till Sverige inte uppfyller gällande krav, kan dessa stoppas från att komma ut på marknaden. I sådana fall gäller som regel inte möjligheten till frivillig rättelse för företagen.
Tullkontroll vid import på våra informationssidor till företag