Konsumentombudsmannen

Konsumentombudsmannen (KO) bevakar marknaden och försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol. Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell är konsumentombudsman.

Konsumentombudsmannen kan:

  • utfärda förlägganden mot företag

  • driva rättsliga processer mot företag i domstol

  • företräda konsumenter i domstol.

Konsumentombudsmannen (KO) jobbar för att företag ska följa lagarna och för att konsumenters rättigheter ska respekteras. KO har möjlighet att genom rättsliga åtgärder påverka företag som inte följer lagstiftningen som Konsumentverket har tillsyn över.

Det här gör Konsumentombudsmannen (KO)

  • Företag som har gjort överträdelser går i de flesta fall frivilligt med på att ändra sig. Men om de inte gör det kan KO utfärda förlägganden eller gå till domstol. I vissa fall går KO till domstol även om bolaget meddelat att de ska rätta sig. Den rättsliga åtgärden väljs bland annat beroende på vad företaget har gjort för fel.

    Förelägganden mot företag

    KO kan utfärda förelägganden mot företag som bryter mot marknadsföringslagen eller avtalsvillkorslagen. KO kan utfärda två typer av förelägganden:

    • Ett förbudsföreläggande (FF) som kan förbjuda ett företag att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor.

    • Ett informationsföreläggande (IF) som kan tvinga ett företag att lämna viktig information i sin marknadsföring.

    KO:s förelägganden kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen (PMD). Om PMD meddelar prövningstillstånd kan ärendet därefter gå vidare till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). I fall där rättsläget är oklart utfärdar inte KO förelägganden utan stämmer företaget inför Patent- och marknadsdomstolen.

  • Om rättsläget är oklart, eller om ett företags överträdelse av viss marknadsrättslig lagstiftning kan ge påföljden marknadsstörningsavgift eller sanktionsavgift, stämmer KO företaget inför Patent- och marknadsdomstolen (PMD). Domstolen kan på yrkande av KO meddela dom enligt följande:

    • Förbjuda företag att använda viss marknadsföring eller vissa avtalsvillkor.
    • Ålägga företag att lämna viktig information i sin marknadsföring.
    • Vid uppsåtliga eller oaktsamma överträdelser av viss marknadsrättslig lagstiftning kan domstolen besluta att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift.
    • Vid uppsåtliga eller oaktsamma överträdelser av förbud mot visst avtalsvillkor kan domstolen besluta att företaget ska betala en sanktionsavgift.

    PMD:s domar kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD), som prövar målet om den klagande beviljas prövningstillstånd. I vissa fall får PMÖD:s domar överklagas till Högsta domstolen.

  • KO kan också företräda konsumenter i domstol. Det finns två möjligheter:

    • KO kan hjälpa enskilda konsumenter i en tvist med näringsidkare. KO är då den enskilda konsumentens ombud vid domstol eller Kronofogdemyndigheten. Denna hjälp kallas KO-biträde och finns reglerad i en särskild lag.
    • KO kan ibland hjälpa en grupp konsumenter som har en tvist med en näringsidkare. KO företräder då en hel grupp av konsumenter vid domstol eller vid Allmänna reklamationsnämnden. Denna hjälp kallas grupptalan och finns reglerad i lagen om grupprättegång.

KO-biträde och grupptalan

  • Konsumentombudsmannen (KO) kan ibland hjälpa enskilda konsumenter i en tvist med företag/näringsidkare. KO är då den enskilda konsumentens ombud vid domstol eller Kronofogdemyndigheten. Denna hjälp kallas KO-biträde och finns reglerad i en särskild lag.

    KO får bara besluta att biträda en enskild konsument under vissa förutsättningar:

    • Att tvisten bedöms ha betydelse för hur lagen tillämpas inom ett särskilt område.
    • Att tvisten berör ett stort antal konsumenter.

    När KO biträder en enskild konsument i en tvist står staten för konsumentens rättegångskostnader. KO avgör om en tvist är lämplig för KO-biträde efter en ansökan från konsumenten.

    Du kan skicka din ansökan via e-post eller vanlig post.

    Checklista för ansökan om KO-biträde

    • Sökandens namn, adress, telefonnummer och e-post.
    • Näringsidkarens namn, adress och telefonnummer.
    • En noggrann beskrivning av tvisten inklusive tvistens bakgrund samt konsumentens och näringsidkarens inställning.
    • Uppgift om eventuell bevisning och tidigare skriftväxling mellan parterna.
    • Uppgift om tvisten har prövats av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätt (ange i så fall diarie- eller ärendenummer hos myndigheten).
    • Kopior av handlingar som kan vara av betydelse för KO:s bedömning.

    Skicka ansökan via post

    Skicka din ansökan till oss och skriv "Ansökan om KO-biträde" som rubrik.

    Konsumentombudsmannen Box 48 651 02 Karlstad

    Mejla in din ansökan

    Skicka din ansökan till konsumentverket@konsumentverket.se och skriv "Ansökan om KO-biträde" som ämnesrad/rubrik.

    Din ansökan blir offentlig handling

    Konsumentverket är en statlig myndighet. Alla handlingar som kommer in till Konsumentverket/KO blir allmänna och kan begäras ut och läsas av allmänheten.

    KO:s beslut kan inte överklagas

    Ett beslut som innebär att KO inte kommer att medverka i en tvist kan inte överklagas.

    KO:s beslut att inte biträda en konsument betyder inte att konsumenten har fel i själva tvistefrågan. Ett sådant beslut betyder endast att KO inte kommer att biträda konsumenten i tvisten och att konsumenten får söka annat ombud, exempelvis en advokat.

    Hantering av personuppgifter

    Om du anger namn, adress, e-postadress eller telefonnummer när du anmäler sparar vi uppgifterna för att kunna återkoppla till dig om ditt ärende. Tänk på att inte lämna mer uppgifter om dig själv än vad som är nödvändigt.

    Konsumentverkets behandling av personuppgifter

  • Konsumentombudsmannen (KO) kan hjälpa en grupp konsumenter som har en tvist med ett företag/näringsidkare. KO företräder då en hel grupp av konsumenter vid domstol.

    Vid en grupptalan företräder en person alla andra personer som är med i gruppen.

    Det finns tre typer av grupptalan:

    • enskild grupptalan
    • organisationsgrupptalan
    • offentlig grupptalan.

    KO kan gå in och företräda en grupp konsumenter vid en offentlig grupptalan. Ofta handlar det om att en näringsidkare orsakat en större grupp konsumenter en väsentligt likartad skada och att konsumenterna vill ha kompensation.

    Grupptalan finns reglerad i särskilda författningar, lag (2002:599) om grupprättegång i tvister samt förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket.

    Förutsättningar för grupptalan

    För att KO ska kunna biträda en grupp konsumenter i en offentlig grupptalan måste vissa förutsättningar vara uppfyllda:

    • Att det är motiverat från allmän synpunkt, till exempel att det är av stor nytta för många konsumenter.
    • Att tvisten är mellan konsument och näringsidkare och rör varor, tjänster eller andra nyttigheter, till exempelvis försäkringar, som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk.
    • Att alla gruppmedlemmar har omständigheter som är gemensamma eller likartade.
    • Att grupprättegången inte framstår som olämplig på grund av att vissa gruppmedlemmars anspråk till sina grunder skiljer sig väsentligt från övriga anspråk.
    • Att grupprättegång är det bästa alternativet för att lösa tvisten.
    • Att gruppen med hänsyn till storlek, avgränsning och i övrigt är lämpligt bestämd.

    Kontakta KO angående grupptalan

    Om du har varit med om något som du tror skulle kunna bli en grupptalan kan du tipsa oss.

    Bifoga följande uppgifter
    • Konsumentens (den drabbades) namn, adress, telefonnummer och e-post.
    • Information om gruppen som drabbats. Gärna så detaljerad som möjligt, med namn på gruppmedlemmarna.
    • Näringsidkarens namn, adress, telefonnummer.
    • En noggrann beskrivning av tvisten inklusive tvistens bakgrund samt konsumentens och näringsidkarens inställning.
    • Uppgift om eventuell bevisning och tidigare skriftväxling mellan parterna.
    • Uppgift om tvisten har prövats av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätt (ange i så fall diarie- eller ärendenummer hos myndigheten).
    • Kopior av handlingar som kan vara av betydelse för KO:s bedömning.

    KO:s fortsatta handläggning

    Vi tar ställning till om KO ska företräda gruppen vid en grupprättegång. Behöver vi ytterligare underlag eller information i utredningen kontaktar vi dig.

    När KO tagit ställning meddelar vi dig om det är aktuellt att väcka offentlig grupptalan eller inte.

    I normala fall får du svar inom 4 veckor.

    Kontakta KO via post

    Skicka ditt tips till oss och ange "Grupptalan" som rubrik.

    Konsumentombudsmannen
    Box 48
    651 02 Karlstad

    Kontakta KO via mejl

    Skicka ditt tips till konsumentverket@konsumentverket.se. Skriv ”Grupptalan" som ämnesrad/rubrik.

    Inkomna handlingar blir allmänna

    Konsumentverket är en statlig myndighet. Alla handlingar som kommer in till Konsumentverket/KO blir allmänna och kan begäras ut och läsas av allmänheten.

    Hantering av personuppgifter

    Om du anger namn, adress, e-postadress eller telefonnummer när du anmäler sparar vi uppgifterna för att kunna återkoppla till dig om ditt ärende. Tänk på att inte lämna mer uppgifter om dig själv än vad som är nödvändigt.

    Konsumentverkets behandling av personuppgifter

Granskad: 20 november 2023

Har du nytta av innehållet på den här sidan?