Konsumentverkets organisation

Konsumentverket består av avdelningarna konsumentskydd, kunskap och konsumentstöd samt styrning och stöd. Ett flertal enheter är kopplade till avdelningarna. För att samla och dela med oss av kunskap inom konsumentområdet har vi även flera råd knutna till vår verksamhet. Vi styrs och granskas av ett antal olika instanser.

Så styrs och granskas vi

  • Vår verksamhet regleras i lagar och förordningar som beslutas av riksdagen eller regeringen.

  • Vi delar och samlar kunskap inom konsumentområdet tillsammans med flera olika råd.

  • Som statlig myndighet granskas vi av olika instanser både rättsligt och ekonomiskt .

Konsumentverkets verksamhet regleras i ett antal lagar och förordningar som beslutas av riksdagen eller regeringen. I det årliga regleringsbrevet anger regeringen uppdrag, krav på rapportering och hur verksamheten ska finansieras. Konsumentverkets ledning beslutar sedan om mål, verksamhetsplan och budget för kommande år. Som statlig myndighet granskas vi både rättsligt och ekonomiskt. Det är viktigt både för insyn och demokrati.

Förordningar och regleringsbrev på sidan om våra uppdrag och mål

Organisationsschema

Vårt organisationsschema finns på både svenska och engelska:

Konsumentverkets organisationsschema (png-fil)

Organisation chart for the consumer agency (png-fil)

Så styrs vi

  • Insynsrådet

    Konsumentverket är en så kallad enrådsmyndighet. Det innebär att verksamheten leds av en myndighetschef, generaldirektören, som är ansvarig inför regeringen. Konsumentverkets insynsråd utses av regeringen och har till uppgift att utöva insyn i verksamheten och att ge myndighetschefen råd. Rådet möts några gånger per år och leds av generaldirektör Cecilia Tisell.

    Ledamöter i Konsumentverkets insynsråd:
    • Christine Fransholm, Konsumentvägledarnas förening
    • Bodil Nordin, Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare
    • Anna Svärd, Svensk Handel
    • Sara Tunander, Sveriges konsumenter
    • Mats Persson Bergius, Lunar
    • Anders Dahlberg, riksdagsledamot (C)
    • Lars Beckman, riksdagsledamot (M)
    • Björn Tidland, riksdagsledamot (SD)
    • Martin Rolén, SPF Seniorerna
    • Jacob Färnert, ungdomsrepresentant
    Kontaktperson Konsumentverket

    Mia Ohlsson, stf generaldirektör
    mia.ohlsson@konsumentverket.se
    Telefon: 054-19 40 08

  • Vetenskapliga rådet

    Konsumentverkets vetenskapliga råd är rådgivande och ska vara en brygga mellan Konsumentverket och relevanta forskningsmiljöer. Rådet bidrar med sin kunskap inom olika områden och underlättar för oss att ta del av aktuell forskning. Rådet ger bland annat inspel till Konsumentverkets kunskapsbyggande arbete, exempelvis genom att bidra med vetenskapliga perspektiv, teoretiska utgångspunkter och synpunkter på metodval. Rådet inrättades i december 2003. Ledamöterna förordnas av Konsumentverkets generaldirektör för två år i taget.

    Ledamöter 2024-2025
    Cecilia Tisell, ordförande

    Generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.

    Finn Nilson

    Professor i riskhantering vid institutionen för miljö- och livsvetenskaper vid Karlstads universitet. Hans forskning kretsar kring skadeepidemiologi, skadeförebyg­gande och säkerhetsfrämjande åtgärder samt utvärdering av skadepreventiva interventioner. Till området hör produktsäkerhetsfrågor, men också tjänstesäkerhetsfrågor inom till exempel evenemang och upplevelseindustrin.

    Antonina Bakardjieva Engelbrekt

    Professor i juridik på Stockholms universitet. Hennes forskning är inriktad på tre huvudområden: marknadsrätt, konsumenträtt och immaterialrätt. Hon undervisar i europarätt, komparativ rätt, immaterialrätt, marknadsrätt och rättsekonomi. Antonina ingår i styrelsen för konkurrens- och marknadsrättsliga föreningen.

    Torbjörn Hjort

    Docent i socialt arbete vid Socialhögskolan, Lunds universitet. Hans forskning fokuserar främst på vad ekonomisk sårbarhet innebär i ett konsumtionsbaserat samhälle. Han intresserar sig också för hur föreställningar kring skälig levnadsnivå skapas och hur samhällets finansiering påverkar den enskilde, företrädesvis grupper med knapp ekonomi.

    Stefan Larsson

    Docent i teknik och social förändring och universitetslektor på institutionen för teknik och samhälle vid LTH, Lunds universitet. Han studerar frågeställningar i tvärsnittet ny teknik och samhälle, ofta i relation till rättsliga utmaningar i en digital kontext, och datadrivna marknader, tillit och konsumentskydd.

    Robert Östling

    Professor i nationalekonomi vid Institutet för internationell ekonomi på Stockholms universitet. Forskar framförallt inom tillämpad mikroekonomi, beteendeekonomi, spelteori och politisk ekonomi. Han är en av de drivande bakom Ekonomistas, ett nationalekonomiskt forum för debatt om samhället, politiken och vetenskapen.

    Lars-Olof Johansson

    Professor i psykologi vid Göteborgs Universitet. Hans forskningsområden är bland annat social rättvisa och hur människor reagerar på brist och överflöd av resurser. Ett annat forskningsområde är miljöbeteende och hur människor effektivt kan påverkas att göra "goda val".

    Amy Loutfi

    Professor i datavetenskap vid Örebro universitet. Amy har ett omfattande engagemang för strategiska frågor inom AI för hela Sverige. Hennes forskning kretsar kring maskin-perception, där AI-metoder som maskininlärning används för tolkning av sensordata. Hon intresserar sig också för samspelet mellan roboten och människan och riktar främst in sig på autonoma och teleopererade robotar.

    Per Kristensson

    Professor i konsumentpsykologi och innovation vid Karlstads universitet och verksam vid Centrum för tjänsteforskning (CTF). Typiskt för hans forskning är tillämpningen av psykologiska teorier i organisatoriska kontexter, ofta med användaren i fokus. Han intresserar sig för konsumentpsykologi och alla processer kring kunders beslutsfattande under och efter sitt köp av en vara eller tjänst.

    Kontaktperson Konsumentverket

    Camilo von Grieff, enhetschef Analysenheten
    Nås via Konsumentverkets växel: 0771–525 525

  • Samordningsråd för Konsumentverkets vägledning

    Konsumentverket ska i samverkan med 19 utpekade myndigheter ansvara för vägledningen till konsumenter. Samordningsrådet för tjänsten består av de informationsansvariga myndigheterna och leds av Konsumentverkets generaldirektör som också är ordförande. Rådet träffas minst två gånger per år och består av en representant från varje informationsansvarig myndighet som ger inspel på strategisk nivå. Rådet är ett samordnande organ utan beslutsfunktion.

    De myndigheter som ingår i rådet är:
    • Konsumentverket
    • Allmänna reklamationsnämnden
    • Boverket
    • Integritetsskyddsmyndigheten
    • Energimarknadsinspektionen
    • Energimyndigheten
    • Fastighetsmäklarinspektionen
    • Finansinspektionen
    • Kammarkollegiet
    • Kemikalieinspektionen
    • Kronofogdemyndigheten
    • Livsmedelsverket
    • Naturvårdsverket
    • Pensionsmyndigheten
    • Polismyndigheten
    • Post- och telestyrelsen
    • Spelinspektionen
    • Transportstyrelsen
    Kontaktperson Konsumentverket

    Karoline Sjölander, enhetschef Upplysningstjänsten
    E-post: karoline.sjolander@konsumentverket.se
    Telefon: 054-19 40 84

Så granskas vi

  • Justitieombudsmannen (JO) – Riksdagens ombudsmän – kontrollerar att myndigheter och deras tjänstemän följer gällande lagar och andra författningar i sin verksamhet och att medborgarna behandlas på ett korrekt sätt. JO kontrollerar detta genom att pröva och utreda klagomål från allmänheten och genom att göra inspektioner hos myndigheter. Vanligast är att JO i sin tillsynsverksamhet gör kritiska, vägledande och/eller rådgivande uttalanden, men JO har även rätt att initiera disciplinförfarande mot en tjänsteman för tjänsteförseelse.

    Justitieombudsmannens webbplats

  • Justitiekanslern (JK) är regeringens kontrollorgan för offentlig verksamhet. Detta innebär bland annat att JK har till uppgift att granska att de som utövar offentlig verksamhet efterlever lagar och andra författningar och att de även i övrigt fullgör sina åligganden. JK reglerar också skadeståndskrav från enskilda. JK kan på eget initiativ besluta att granska en myndighet om det på något sätt uppdagats förhållanden som föranleder en granskning. JK:s granskning avser i princip inte sakfrågor. Granskningen är i stället främst inriktad på tillämpningen av gällande regler för hur mål och ärenden ska handläggas.

    Justitiekanslerns webbplats

  • Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen som granskar all statlig verksamhet. Syftet är att genom en oberoende granskning bidra till god resursanvändning och en effektiv förvaltning i staten. Riksrevisionen granskar hela beslutskedjan med utgångspunkt från riksdagens beslut, vilket innebär att både regeringen och de verkställande myndigheterna granskas. Genom bland annat den årliga revisionen bedömer Riksrevisionen om myndigheternas redovisning är tillförlitlig, räkenskaperna rättvisande och om myndigheterna följer gällande föreskrifter. Konsumentverkets årsredovisning granskas varje år utifrån dessa kriterier.

    Riksrevisionens webbplats

    Konsumentverkets årsredovisning

Granskad: 7 augusti 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?