Tillgänglighetsredogörelse för Anmäl till Konsumentverket
Konsumentverket står bakom webbtjänsten Anmäl till Konsumentverket och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. På den här sidan beskriver vi hur webbtjänsten uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du gör för att rapportera brister till oss.
Hur tillgänglig är webbtjänsten?
Vi är medvetna om att vissa delar av webbtjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbtjänsten?
Om du behöver innehåll från denna webbtjänst som inte är tillgängligt för dig kan du begära att få informationen tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss så gör vi en bedömning om vi kan möta din förfrågan. Svarstiden är normalt en vecka.
Kontakta Konsumentverket för att få information tillgänglighetsanpassad
Rapportera brister i tillgängligheten
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbtjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte finns beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss detta så att vi får veta att problemet finns. Svarstiden är normalt en vecka.
Kontakta Konsumentverket för synpunkter på tillgängligheten
Du kan anmäla vår hantering till Digg
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du tycker att vår digitala service har brister i tillgängligheten kan du anmäla det till Digg. Du kan också göra en anmälan till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Gör en anmälan om bristande tillgänglighet på Diggs webbplats
Teknisk information om webbtjänstens tillgänglighet
Den här webbtjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Det är inte tillräckligt tydligt vilka fält som är obligatoriska och inte.
Formuläret innehåller radioknappar som inte är grupperade och namngivna, trots att de är logiskt kopplade till varandra.
Sidtitlarna är inte unika genom funktionens flöde.
Vår ambition är att ha åtgärdat kända brister senast under 2025.
Hur har vi testat webbtjänsten?
Webbtjänstens tillgänglighet har testats genom självskattning (interna tester), både manuellt och med hjälp av automatiska testverktyg.
Webbtjänsten publicerades i sin nuvarande form i oktober 2022.
Den senaste bedömningen av webbtjänstens tillgänglighet gjordes den 10 mars 2025.
Tillgänglighetsredogörelsen granskades senast den 21 mars 2025.
Granskad: 21 mars 2025