Tillgänglighetsredogörelse för Publikationer

Konsumentverket står bakom webbtjänsten Publikationer och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. På den här sidan beskriver vi hur webbtjänsten uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du gör för att rapportera brister till oss.

Hur tillgänglig är webbtjänsten?

Vi är medvetna om att vissa delar av webbtjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbtjänsten?

Om du behöver innehåll från denna webbtjänst som inte är tillgängligt för dig kan du begära att få informationen tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss så gör vi en bedömning om vi kan möta din förfrågan. Svarstiden är normalt en vecka.

Kontakta Konsumentverket för att få information tillgänglighetsanpassad

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbtjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte finns beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss detta så att vi får veta att problemet finns. Svarstiden är normalt en vecka.

Kontakta Konsumentverket för synpunkter på tillgängligheten

Du kan anmäla vår hantering till Digg

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du tycker att vår digitala service har brister i tillgängligheten kan du anmäla det till Digg. Du kan också göra en anmälan till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Gör en anmälan om bristande tillgänglighet på Diggs webbplatsExtern länk

Teknisk information om webbtjänstens tillgänglighet

Den här webbtjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

Skälen till nedanstående tillgänglighetsproblem är framför allt brist på tid och resurser i samband med utvecklingen. Vår ambition är att ha åtgärdat kända brister senast under 2026.

Problem vid användning med nedsatt syn

Formuläret i varukorgen saknar synliga fältetiketter.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

Formuläret i varukorgen saknar synliga fältetiketter och tydliga ledtexter.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Konsumentverket arbetar aktivt för att alla våra publikationer ska möta tillgänglighetskraven enligt lagen. Det finns fortfarande publikationer som publicerats före den 23 september 2018 som inte är tillgänglighetsanpassade. Dessa omfattas inte av lagen.

Hur har vi testat webbtjänsten?

Webbtjänstens tillgänglighet har testats genom självskattning (interna tester), både manuellt och med hjälp av automatiska testverktyg.

  • Webbtjänsten publicerades i sin nuvarande form i november 2023.

  • Den senaste bedömningen av webbtjänstens tillgänglighet gjordes den 26 februari 2025.

  • Tillgänglighetsredogörelsen granskades senast den 5 mars 2025.

Till webbtjänsten PublikationerExtern länk

Granskad: 5 mars 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?