Konsumentverkets uppdrag och mål

Konsumentverket ska bidra till att det konsumentpolitiska målet uppfylls. Uppgiften har vi tillsammans med flera andra myndigheter. För att uppnå målet får vi uppdrag som beslutas av regeringen.

Det konsumentpolitiska målet

Målet för konsumentpolitiken är:

"Väl fungerande konsumentmarknader, balanserade och tydliga regler för näringsidkare, ett starkt konsumentskydd och en hållbar konsumtion".

Styrdokument och mål

Våra uppdrag

  • Konsumtionsmönster, värderingar och attityder grundläggs tidigt. Därför är barn och ungdomar en viktig målgrupp för Konsumentverket.

    Barn och unga är kapabla konsumenter samtidigt som de också är extra sårbara eftersom de har begränsad kunskap och erfarenhet. Detta i kombination med att de ska fatta många beslut för första gången gör att de löper större risk att hamna i svåra situationer i sin konsumentvardag.

    Prioriterad målgrupp

    Konsumentverket arbetar aktivt för att barn och unga ska ha goda förutsättningar att vara medvetna och säkra konsumenter. I arbetet för att skapa en bättre konsumentvardag för barn och unga, tar Konsumentverket hänsyn till målgruppens särskilda behov, förutsättningar och rättigheter med barnkonventionen som utgångspunkt.

    Bättre konsumentvardag för barn och unga

    Konsumentverket arbetar med tillsyn och marknadskontroller och då fokuserar vi särskilt på två områden när det gäller barn och unga:

    • Marknadsföring till barn i digitala kanaler.
    • Säkra produkter och tjänster.

    För att bidra till att unga konsumenter får kunskap och förmåga att hantera konsumentrollen, stödjer vi också skolan med material om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbar konsumtion och reklam. Vi har dessutom aktuell information på våra webbplatser.

  • Den privata konsumtionen har stor påverkan på miljön. Konsumentverket är en av de myndigheter som arbetar för att Sverige ska nå de nationella miljömålen och verkar för att miljökvalitetsmålet och det så kallade generationsmålet nås. Vi ska även bevaka och analysera konsumenters förutsättningar att agera miljömässigt hållbart, samt vid behov föreslå åtgärder för hur miljöarbetet kan utvecklas.

    De nationella miljömålen på sverigesmiljomal.seExtern länk

    Förordning med instruktion för Konsumentverket på Riksdagens webbplatsExtern länk

    Miljömålsrådet

    Konsumentverket är en av 19 myndigheter som medverkar i Miljömålsrådet. Miljömålsrådet presenterar varje år insatser för att öka takten i arbetet med att nå de nationella miljömålen. Miljömålsrådets uppdrag omfattar tidperioden 2022–2026.

    Om Miljömålsrådet och de insatser myndigheterna gör på sverigesmiljomal.seExtern länk

    Konsumentverkets arbete och miljöpolicy

    Konsumentverkets miljöarbete utgår från de uppdrag vi har från regeringen. Arbetet inom miljöområdet återspeglas i ett av myndighetens effektmål som lyder: Hållbar konsumtion blir enklare.

    Enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter ska Konsumentverket arbeta systematiskt både med verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan. Det handlar exempelvis om att integrera miljöaspekter i arbetet inom konsumentområdet och att arbeta med miljöpåverkan som uppstår som följd av myndighetens egen verksamhet.

    Förordningen om miljöledning i statliga myndigheter på riksdagens webbplatsExtern länk

    Indirekt och direkt miljöpåverkan

    I arbetet med indirekt miljöpåverkan fokuserar vi miljöarbetet där vi har bäst förutsättningar att bidra. Det handlar framförallt om följande:

    • Vi utövar tillsyn över marknadsföring och granskar bland annat om företags miljöpåståenden är vilseledande.
    • Vi bevakar och bygger kunskap om konsumenternas ställning på olika marknader och de möjligheter och problem som finns för konsumenterna när det gäller att agera miljömässigt hållbart.
    • Vi tillhandahåller information på vår webbplats och besvarar allmänhetens frågor om hållbar konsumtion.
    • Vi medverkar i olika sammanhang för att lyfta konsument- och konsumtionsperspektivet kopplat till miljöfrågor.
    • Vi har ett miljöledningssystem som innebär arbete med verksamhetens direkta miljöpåverkan.

    I vår kontorsverksamhet, vid resor och arrangemang fokuserar vi på att minska den negativa direkta miljöpåverkan på de områden där miljöpåverkan är störst. Det handlar framförallt om följande:

    • Avfall – exempelvis från kök/pentryn.
    • Resor – egna tjänsteresor samt resor vi betalar för externa aktörer.
    • Upphandling –varor och tjänster som används i verksamheten.
    • Energianvändning – främst uppvärmning av lokaler och elektricitet för utrustning mm.
    • Arrangemang – bland annat måltider, hotellboende och konferensanläggningar.
    Omsätter miljöpolicyn till handling

    Vi omsätter miljöpolicyn till praktisk handling genom att ha utmanande men realistiska miljömål, upprätta konkreta handlingsplaner, följa upp resultat och arbetssätt och förbättra miljöarbetet utifrån utvärderingarna. Med utbildning och information ökar vi medarbetarnas förutsättningar att ta miljöhänsyn i det dagliga arbetet.

  • Vi har ett särskilt ansvar att föra in frågor som rör funktionshinder i vår verksamhet. Målet är att alla konsumenter ska kunna göra medvetna val och känna till sina rättigheter och skyldigheter oavsett funktionsförmåga.

    Konsumenter med funktionsnedsättningar är en viktig målgrupp både när det gäller vårt tillsynsarbete, vår konsumentinformation och när det gäller att få ny kunskap om konsumentproblem. Vi identifierar problem och genomför olika åtgärder för att förbättra situationen för konsumenter med olika funktionsnedsättningar.

    Vi är en tillgänglig verksamhet

    Som statlig myndighet har vi krav på oss att vara tillgängliga när det gäller lokaler, verksamhet och information. Våra webbplatser följer de riktlinjer som finns, våra publikationer finns i olika format och filmerna har svensk undertext. Våra lokaler har hög tillgänglighet och vi gör individuella anpassningar av arbetsplats och arbetsuppgifter.

    Förordning (2001:526) om statliga myndigheters ansvar för genomförande av funktionshinderpolitiken på riksdagens webbplatsExtern länk

Aktuella regeringsuppdrag

Granskad: 10 mars 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?