Konsumentverkets uppdrag och mål
Konsumentverket ska bidra till att det konsumentpolitiska målet uppfylls. Uppgiften har vi tillsammans med flera andra myndigheter. För att uppnå målet får vi uppdrag som beslutas av regeringen.
Det konsumentpolitiska målet
Målet för konsumentpolitiken är:
"Väl fungerande konsumentmarknader, balanserade och tydliga regler för näringsidkare, ett starkt konsumentskydd och en hållbar konsumtion".
Styrdokument och mål
I myndighetsförordning 2007:515 beskrivs de uppgifter och ansvar som är gemensamma för alla myndigheter:
Förordning 2007:515 på riksdagens webbplatsI förordning 2009:607 och 2015:122 står Konsumentverkets specifika uppgifter och ansvar:
Förordning 2009:607 på riksdagens webbplatsI förordning 2014:110 står uppdraget om en upplysningstjänst för konsumenter: Förordning 2014:110 på riksdagens webbplats
I det årliga regleringsbrevet anges de uppdrag som regeringen vill att vi ska utföra samt hur vi ska finansiera verksamheten för det kommande året:
Det konsumentpolitiska målet är bredare än Konsumentverkets ansvar. Många myndigheter bidrar till att förverkliga politiken inom området. Vår roll kan utläsas i de uppdrag vi får från regeringen. Konsumentverkets verksamhet bedrivs inom tre verksamhetsområden:
- Konsument
- Företag
- Kunskap
Insatserna inom områdena ska tillsammans bidra till viktiga förändringar i samhället. Förändringarna har vi sammanfattat i form av två effektmål:
- Konsumentskadan minskar
- Hållbar konsumtion blir enklare
Våra uppdrag
Konsumtionsmönster, värderingar och attityder grundläggs tidigt. Därför är barn och ungdomar en viktig målgrupp för Konsumentverket.
Barn och unga är kapabla konsumenter samtidigt som de också är extra sårbara eftersom de har begränsad kunskap och erfarenhet. Detta i kombination med att de ska fatta många beslut för första gången gör att de löper större risk att hamna i svåra situationer i sin konsumentvardag.
Prioriterad målgrupp
Konsumentverket arbetar aktivt för att barn och unga ska ha goda förutsättningar att vara medvetna och säkra konsumenter. I arbetet för att skapa en bättre konsumentvardag för barn och unga, tar Konsumentverket hänsyn till målgruppens särskilda behov, förutsättningar och rättigheter med barnkonventionen som utgångspunkt.
Bättre konsumentvardag för barn och unga
Konsumentverket arbetar med tillsyn och marknadskontroller och då fokuserar vi särskilt på två områden när det gäller barn och unga:
- Marknadsföring till barn i digitala kanaler.
- Säkra produkter och tjänster.
För att bidra till att unga konsumenter får kunskap och förmåga att hantera konsumentrollen, stödjer vi också skolan med material om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbar konsumtion och reklam. Vi har dessutom aktuell information på våra webbplatser.
Den privata konsumtionen har stor påverkan på miljön. Konsumentverket är en av de myndigheter som arbetar för att Sverige ska nå de nationella miljömålen och verkar för att miljökvalitetsmålet och det så kallade generationsmålet nås. Vi ska även bevaka och analysera konsumenters förutsättningar att agera miljömässigt hållbart, samt vid behov föreslå åtgärder för hur miljöarbetet kan utvecklas.
De nationella miljömålen på sverigesmiljomal.se
Förordning med instruktion för Konsumentverket på Riksdagens webbplats
Miljömålsrådet
Konsumentverket är en av 19 myndigheter som medverkar i Miljömålsrådet. Miljömålsrådet presenterar varje år insatser för att öka takten i arbetet med att nå de nationella miljömålen. Miljömålsrådets uppdrag omfattar tidperioden 2022–2026.
Om Miljömålsrådet och de insatser myndigheterna gör på sverigesmiljomal.se
Konsumentverkets arbete och miljöpolicy
Konsumentverkets miljöarbete utgår från de uppdrag vi har från regeringen. Arbetet inom miljöområdet återspeglas i ett av myndighetens effektmål som lyder: Hållbar konsumtion blir enklare.
Enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter ska Konsumentverket arbeta systematiskt både med verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan. Det handlar exempelvis om att integrera miljöaspekter i arbetet inom konsumentområdet och att arbeta med miljöpåverkan som uppstår som följd av myndighetens egen verksamhet.
Förordningen om miljöledning i statliga myndigheter på riksdagens webbplats
Indirekt och direkt miljöpåverkan
I arbetet med indirekt miljöpåverkan fokuserar vi miljöarbetet där vi har bäst förutsättningar att bidra. Det handlar framförallt om följande:
- Vi utövar tillsyn över marknadsföring och granskar bland annat om företags miljöpåståenden är vilseledande.
- Vi bevakar och bygger kunskap om konsumenternas ställning på olika marknader och de möjligheter och problem som finns för konsumenterna när det gäller att agera miljömässigt hållbart.
- Vi tillhandahåller information på vår webbplats och besvarar allmänhetens frågor om hållbar konsumtion.
- Vi medverkar i olika sammanhang för att lyfta konsument- och konsumtionsperspektivet kopplat till miljöfrågor.
- Vi har ett miljöledningssystem som innebär arbete med verksamhetens direkta miljöpåverkan.
I vår kontorsverksamhet, vid resor och arrangemang fokuserar vi på att minska den negativa direkta miljöpåverkan på de områden där miljöpåverkan är störst. Det handlar framförallt om följande:
- Avfall – exempelvis från kök/pentryn.
- Resor – egna tjänsteresor samt resor vi betalar för externa aktörer.
- Upphandling –varor och tjänster som används i verksamheten.
- Energianvändning – främst uppvärmning av lokaler och elektricitet för utrustning mm.
- Arrangemang – bland annat måltider, hotellboende och konferensanläggningar.
Omsätter miljöpolicyn till handling
Vi omsätter miljöpolicyn till praktisk handling genom att ha utmanande men realistiska miljömål, upprätta konkreta handlingsplaner, följa upp resultat och arbetssätt och förbättra miljöarbetet utifrån utvärderingarna. Med utbildning och information ökar vi medarbetarnas förutsättningar att ta miljöhänsyn i det dagliga arbetet.
Vi har ett särskilt ansvar att föra in frågor som rör funktionshinder i vår verksamhet. Målet är att alla konsumenter ska kunna göra medvetna val och känna till sina rättigheter och skyldigheter oavsett funktionsförmåga.
Konsumenter med funktionsnedsättningar är en viktig målgrupp både när det gäller vårt tillsynsarbete, vår konsumentinformation och när det gäller att få ny kunskap om konsumentproblem. Vi identifierar problem och genomför olika åtgärder för att förbättra situationen för konsumenter med olika funktionsnedsättningar.
Vi är en tillgänglig verksamhet
Som statlig myndighet har vi krav på oss att vara tillgängliga när det gäller lokaler, verksamhet och information. Våra webbplatser följer de riktlinjer som finns, våra publikationer finns i olika format och filmerna har svensk undertext. Våra lokaler har hög tillgänglighet och vi gör individuella anpassningar av arbetsplats och arbetsuppgifter.
Aktuella regeringsuppdrag
Konsumentverket har tillsammans med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Statens servicecenter fått uppdrag att inom sina verksamhetsområden sammanställa och sprida information om ekonomiskt våld till sina respektive målgrupper. De ska även säkerställa att det finns välfungerande och kunskapsbaserade rutiner och arbetssätt för hur myndigheterna kan hjälpa den som utsatts för sådant våld.
Jämställdhetsmyndigheten samordnar uppdraget och ska ge stöd till myndigheterna i att sammanställa och målgruppsanpassa informationen samt att implementera rutiner och arbetssätt. Jämställdhetsmyndigheten ska slutredovisa uppdraget till Regeringskansliet senast 26 februari 2026.
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att se hur myndigheten kan stärka och påskynda arbetet att förenkla för företagen att följa gällande regler. Uppdraget framkommer av regleringsbrevet för 2024 och ska redovisas årligen fram till 2026.
I den första redovisningsrapporten framkommer att Konsumentverket genom en rad åtgärder förenklar för företag att följa gällande regler. Det sker bland annat genom information om konsumentskyddande regler i form av allmänna råd, vägledningar, ställningstaganden, informationsbrev och fördjupad information på webbplatsen. Myndigheten deltar även i möten med branschen och med föreläsningar. Branschöverenskommelser och arbete med standardisering är ytterligare viktiga åtgärder, både för att stärka konsumenternas ställning och göra lagkraven tydliga för företagen.
Konsumentverket är en av tre myndigheter som ska se till att den nya EU-rättsakten för digitala tjänster, DSA (Digital Services Act), efterlevs. Förordningen om en inre marknad för digitala tjänster reglerar så kallade förmedlingstjänster. Det är tjänster som tillhandahålls av bland annat sociala nätverk, e-handelsplattformar och sökmotorer, där förordningen fastställer vilka skyldigheter dessa aktörer har för olagligt innehåll som vilseledande marknadsföring och farliga produkter.
Det är Konsumentverket, Mediemyndigheten och Post- och telestyrelsen som fått uppdraget. Regeringen ger även Post- och telestyrelsen i uppdrag att vara nationell samordnare för digitala tjänster enligt samma förordning.
DSA trädde i kraft 16 november 2022 men börjar tillämpas i sin helhet 17 februari 2024.
Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att genomföra insatser för att fortsatt stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen samt, så långt det är möjligt, redovisa effekterna av dem. Uppdraget ska inriktas på kostnadseffektiva insatser som syftar till att stärka konsumentskyddet och förebygga överskuldsättning och privatekonomiska problem, genom att konsumenter via ett behovsanpassat stöd ges goda möjligheter att ta tillvara sina rättigheter. Insatserna ska särskilt avse sårbara konsumenter.
Vid genomförandet av uppdraget ska synpunkter inhämtas från bland annat kommuner, Sveriges Kommuner och Regioner, Konsumentvägledarnas förening och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst samt de fyra konsumentbyråerna.
Uppdraget har redovisats till regeringen (Finansdepartementet) 28 februari 2025.
Ta del av rapporten Konsumentstöd med utmaningar (2025:1) och filmer från det avslutande seminariet
Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell ingår i Miljömålsrådet. Regeringen har inrättat Miljömålsrådet som en plattform för fler åtgärder och ett intensifierat arbete på alla nivåer i samhället för att nå Sveriges miljömål.
Granskad: 10 mars 2025