Konsumentverkets uppdrag och mål

Konsumentverket ska bidra till att det konsumentpolitiska målet uppfylls. Uppgiften har vi tillsammans med flera andra myndigheter. För att uppnå målet får vi uppdrag som beslutas av regeringen.

Det konsumentpolitiska målet

Målet för konsumentpolitiken är:

"väl fungerande konsumentmarknader, balanserade och tydliga regler för näringsidkare, ett starkt konsumentskydd och en hållbar konsumtion".

Styrdokument och mål

  • Konsumentverkets regleringsbrev för 2025 på esv.se

  • Det konsumentpolitiska målet är bredare än Konsumentverkets ansvar. Många myndigheter bidrar till att förverkliga politiken inom området. Vår roll kan utläsas i de uppdrag vi får från regeringen. Konsumentverkets verksamhet bedrivs inom tre verksamhetsområden:

    • Konsument
    • Företag
    • Kunskap

    Insatserna inom områdena ska tillsammans bidra till viktiga förändringar i samhället. Förändringarna har vi sammanfattat i form av två effektmål:

    • Konsumentskadan minskar
    • Hållbar konsumtion blir enklare

Våra uppdrag

  • Konsumtionsmönster, värderingar och attityder grundläggs tidigt. Därför är barn och ungdomar en attraktiv målgrupp på marknaden.

    Barn och unga är kapabla konsumenter som deltar aktivt på marknaden. De är också extra sårbara eftersom de har begränsad kunskap och erfarenhet som konsumenter. Detta i kombination med att de ska fatta många beslut för första gången gör att de löper större risk att hamna i svåra situationer i sin konsumentvardag.

    Prioriterad målgrupp

    Barn och unga är en prioriterad målgrupp för Konsumentverket och myndigheten arbetar aktivt för att barn och unga ska vara medvetna och säkra konsumenter. I arbetet för att skapa en bättre konsumentvardag för barn och unga, tar Konsumentverket hänsyn till målgruppens särskilda behov, förutsättningar och rättigheter med barnkonventionen som utgångspunkt.

    Bättre konsumentvardag för barn och unga

    Konsumentverket arbetar med tillsyn och marknadskontroller och då fokuserar vi särskilt på två områden när det gäller barn och unga:

    • Marknadsföring till barn i digitala kanaler.
    • Säkra produkter och tjänster.

    För att bidra till att unga konsumenter får kunskap och förmåga att hantera konsumentrollen, stödjer vi bland annat också skolan med material om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbar konsumtion och reklam. Vi har dessutom aktuell information på våra webbplatser.

  • Den privata konsumtionen, hur vi alla agerar som konsumenter, har stor betydelse för tillståndet i miljön. Regeringen har gett Konsumentverket flera uppdrag inom miljöområdet. Enligt vår instruktion är vi är en av de myndigheter som har ansvar för att Sverige ska nå de nationella miljömålen. Där ska vi verka för att det så kallade generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås. Vi har också ansvar för att vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling inom vårt verksamhetsområde. Dessutom ska vi bevaka och analysera förutsättningarna för konsumenter att agera på ett ur miljösynpunkt hållbart sätt.

    De nationella miljömålen på sverigesmiljomal.se

    Förordning med instruktion för Konsumentverket på Riksdagens webbplats

    Enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter ska vi integrera miljöhänsyn i vår verksamhet så att vi tar hänsyn till verksamhetens direkta och indirekta miljöpåverkan på ett systematiskt sätt. Det innebär att vi inte bara ska arbeta med den miljöpåverkan som kan kopplas till konsumenternas agerande. Vi ska även se till den miljöpåverkan som kan uppstå när vi genomför vår egen verksamhet, exempelvis vid tjänsteresor.

    Förordningen om miljöledning i statliga myndigheter på riksdagens webbplats

    Miljömålsrådet

    Konsumentverket är en av 19 myndigheter som medverkar i Miljömålsrådet. Miljömålsrådet presenterar varje år insatser som myndigheterna åtar sig att genomföra i samverkan för att öka takten i arbetet med att nå de nationella miljömålen. Miljömålsrådets uppdrag omfattar tidperioden 2022-2026.

    Om Miljömålsrådet och de insatser myndigheterna gör på sverigesmiljomal.se

    Vårt arbete inom miljöområdet

    Konsumentverkets ansvar innebär att vi ska bidra till en minskad miljöpåverkan av hushållens konsumtion samt minska miljöpåverkan av vår egen verksamhet. Vi arbetar på olika sätt för att genomföra de uppdrag vi har inom miljöområdet. Här är ett urval av våra insatser.

    • Vi bevakar ny kunskap om konsumenternas ställning på olika marknader och de möjligheter och problem som finns för konsumenterna när det gäller att agera miljömässigt hållbart.
    • Vi tillhandahåller information på våra webbplatser och besvarar allmänhetens frågor om hållbar konsumtion via vår vägledning till konsumenter.
    • Vi utövar tillsyn över marknadsföring och granskar bland annat om företags miljöpåståenden är vilseledande.
    • Vi medverkar i olika sammanhang för att lyfta fram konsument- och konsumtionsperspektivet kopplat till miljöfrågor.
    • Vi har ett miljöledningssystem som innebär att vi har kunskap om vår verksamhets direkta miljöpåverkan och att vi genomför åtgärder för att minska den.

    Miljöpolicy för Konsumentverket

    Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor, och utgångspunkten för vårt miljöarbete är de uppdrag vi har från regeringen. Ett sådant uppdrag är att inom myndighetens verksamhetsområde verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås. Konsumentverkets arbete inom miljöområdet återspeglas i myndighetens effektmål, där ett av de två målen lyder: Hållbar konsumtion blir enklare.

    Indirekt och direkt miljöpåverkan

    Konsumentverkets miljöarbete omfattar både så kallad indirekt och direkt miljöpåverkan. Genom vår kärnverksamhet påverkar vi miljön indirekt. Genom vår kontorsverksamhet, våra resor och arrangemang påverkar vi miljön direkt.

    I kärnverksamheten fokuserar vi miljöarbetet där vi har bäst förutsättningar att bidra till att det blir enklare för konsumenter att konsumera miljömässigt hållbart. Det handlar framförallt om följande:

    • Vi verkar för att näringsidkare inte ska använda vilseledande miljöargument i marknadsföringen.
    • Vi tillhandahåller, i samverkan med andra myndigheter, information till konsumenter om miljömässigt hållbar konsumtion. Genom samverkan med andra relevanta aktörer kan vi bidra till att denna information får ytterligare spridning bland konsumenterna.
    • Vi bidrar med kunskaper om konsumenters förutsättningar att konsumera med miljöhänsyn.

    Utöver ovanstående ska vi även i övrigt integrera miljöfrågor i vår kärnverksamhet där det är relevant.

    I vår kontorsverksamhet, vid resor och arrangemang ska vi minska den negativa miljöpåverkan, med fokus på de områden där miljöpåverkan är störst. Det handlar framförallt om följande:

    • Avfall – det som uppstår i exempelvis kök/pentryn.
    • Resor – egna tjänsteresor samt resor vi betalar för externa aktörer.
    • Upphandling –varor och tjänster vi köper.
    • Energianvändning – främst uppvärmning av lokaler och elektricitet för utrustning mm.
    • Arrangemang – bland annat måltider, hotellboende och konferensanläggningar.

    Den direkta miljöpåverkan kan vi i hög grad påverka. Den innebär bland annat utsläpp av växthusgaser, som ska minska i den takt som krävs för att nå svenska miljömål och internationella överenskommelser.

    Omsätter miljöpolicyn till handling

    Vi omsätter miljöpolicyn till praktisk handling genom att vi har utmanande men realistiska miljömål, upprättar konkreta handlingsplaner, följer upp och utvärderar resultat och arbetssätt, samt utvecklar miljöarbetet baserat på sådana uppföljningar och utvärderingar. Vi ger också medarbetarna förutsättningar att ta miljöhänsyn i det dagliga arbetet, bland annat genom utbildning och informationsinsatser.

  • Vi har ett särskilt ansvar att föra in frågor som rör funktionshinder i vår verksamhet. Målet är att alla konsumenter ska kunna göra medvetna val och känna till sina rättigheter och skyldigheter oavsett funktionsförmåga.

    Konsumenter med funktionsnedsättningar är en viktig målgrupp både när det gäller vårt tillsynsarbete, vår konsumentinformation och när det gäller att få ny kunskap om konsumentproblem. Vi identifierar problem och genomför olika åtgärder för att förbättra situationen för konsumenter med olika funktionsnedsättningar.

    Vi är en tillgänglig verksamhet

    Som statlig myndighet har vi krav på oss att vara tillgängliga när det gäller lokaler, verksamhet och information. Våra webbplatser följer de riktlinjer som finns, våra publikationer finns i olika format och filmerna har svensk undertext. Våra lokaler har hög tillgänglighet och vi gör individuella anpassningar av arbetsplats och arbetsuppgifter.

    Förordning (2001:526) om statliga myndigheters ansvar för genomförande av funktionshinderpolitiken på riksdagens webbplats

Aktuella regeringsuppdrag

  • Konsumentverket har tillsammans med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Statens servicecenter fått uppdrag att inom sina verksamhetsområden sammanställa och sprida information om ekonomiskt våld till sina respektive målgrupper. De ska även säkerställa att det finns välfungerande och kunskapsbaserade rutiner och arbetssätt för hur myndigheterna kan hjälpa den som utsatts för sådant våld.

    Jämställdhetsmyndigheten samordnar uppdraget och ska ge stöd till myndigheterna i att sammanställa och målgruppsanpassa informationen samt att implementera rutiner och arbetssätt. Jämställdhetsmyndigheten ska slutredovisa uppdraget till Regeringskansliet senast 26 februari 2026.

    Uppdraget att sammanställa och sprida information om ekonomiska aspekter av våld i nära relation på regeringen.se

  • Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att se hur myndigheten kan stärka och påskynda arbetet att förenkla för företagen att följa gällande regler. Uppdraget framkommer av regleringsbrevet för 2024 och ska redovisas årligen fram till 2026.

    I den första redovisningsrapporten framkommer att Konsumentverket genom en rad åtgärder förenklar för företag att följa gällande regler. Det sker bland annat genom information om konsumentskyddande regler i form av allmänna råd, vägledningar, ställningstaganden, informationsbrev och fördjupad information på webbplatsen. Myndigheten deltar även i möten med branschen och med föreläsningar. Branschöverenskommelser och arbete med standardisering är ytterligare viktiga åtgärder, både för att stärka konsumenternas ställning och göra lagkraven tydliga för företagen.

    Konsumentverkets regleringsbrev 2025 på esv.se

  • Konsumentverket är en av tre myndigheter som ska se till att den nya EU-rättsakten för digitala tjänster, DSA (Digital Services Act), efterlevs. Förordningen om en inre marknad för digitala tjänster reglerar så kallade förmedlingstjänster. Det är tjänster som tillhandahålls av bland annat sociala nätverk, e-handelsplattformar och sökmotorer, där förordningen fastställer vilka skyldigheter dessa aktörer har för olagligt innehåll som vilseledande marknadsföring och farliga produkter.

    Det är Konsumentverket, Mediemyndigheten och Post- och telestyrelsen som fått uppdraget. Regeringen ger även Post- och telestyrelsen i uppdrag att vara nationell samordnare för digitala tjänster enligt samma förordning.

    DSA trädde i kraft 16 november 2022 men börjar tillämpas i sin helhet 17 februari 2024.

    Regeringsuppdraget att vara behörig myndighet för EU:s förordning om digitala tjänster på regeringen.se

  • Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att genomföra insatser för att fortsatt stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen samt, så långt det är möjligt, redovisa effekterna av dem. Uppdraget ska inriktas på kostnadseffektiva insatser som syftar till att stärka konsumentskyddet och förebygga överskuldsättning och privatekonomiska problem, genom att konsumenter via ett behovsanpassat stöd ges goda möjligheter att ta tillvara sina rättigheter. Insatserna ska särskilt avse sårbara konsumenter.

    Vid genomförandet av uppdraget ska synpunkter inhämtas från bland annat kommuner, Sveriges Kommuner och Regioner, Konsumentvägledarnas förening och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst samt de fyra konsumentbyråerna.

    Uppdraget ska redovisas till regeringen (Finansdepartementet) 1 mars 2025.

    Regeringsuppdraget Stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen på regeringen.se

  • Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell ingår i Miljömålsrådet. Regeringen har inrättat Miljömålsrådet som en plattform för fler åtgärder och ett intensifierat arbete på alla nivåer i samhället för att nå Sveriges miljömål.

    Läs mer om uppdraget på Miljömålsrådets webbplats

Granskad: 6 mars 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?