Upphandling

Konsumentverket upphandlar och avropar varor och tjänster för sitt behov. Upphandlingarna görs i enlighet med Lag om offentlig upphandling, LOU (2016:1145).

Det främsta syftet med offentlig upphandling är att ge leverantörer möjligheten att med samma förutsättningar erbjuda sina varor och tjänster till den offentliga sektorn, men också att främja konkurrensen på marknaden och på så sätt använda skattemedlen på bästa sätt. Den leverantör som erbjuder det ekonomiskt mest förmånliga anbudet vinner den aktuella upphandlingen.

Mer om upphandling på Konsumentverket

  • För all upphandling av varor, tjänster och byggentreprenader gäller fem grundläggande principer:

    • Principen om icke-diskriminering innebär att det är förbjudet att diskriminera leverantörer, direkt eller indirekt, baserat på nationalitet. Ett lokalt företag får heller inte ges företräde vid en upphandling.
    • Principen om likabehandling innebär att samtliga leverantörer ska ges lika förutsättningar och behandlas lika. Till exempel ska alla få samma information vid samma tillfälle.
    • Principen om ömsesidigt erkännande innebär att de intyg och certifikat som utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter också ska gälla i övriga EU/EES-länder.
    • Proportionalitetsprincipen innebär att de krav som finns i kravspecifikationen och på leverantören ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas samt ha ett naturligt samband.
    • Principen om transparens innebär att den upphandlande myndigheten måste skapa öppenhet. Information om upphandlingen och dess genomförande måste lämnas.

    Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling på riksdagens webbplats

  • Här finns alla upphandlingar som Konsumentverket har ute för tillfället:

    Konsumentverkets aktuella upphandlingar på opic.com

    Upphandlingarna görs i enlighet med Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). LOU gäller för all upphandling vid Konsumentverket. Den offentliga upphandlingen görs även i enlighet med övrig lagstiftning på området.

    Konsumentverket använder upphandlingsverktyget TendSign för att distribuera upphandlingsdokument och tillhörande information. Du som leverantör måste först registrera dig i systemet för att ta del av uppgifterna.

    Logga in på opic.com

    Registrera dig på opic.com

  • Vid en upphandling gäller särskilda villkor för fakturering till den offentliga sektorn. Fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska (e-faktura) och ska skickas enligt standarden PEPPOL BIS Billing 3.0. Notera att PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor inte räknas som e-fakturor.

    Hur påverkas du som är leverantör till Konsumentverket?

    Om du är en leverantör med ett befintligt avtal med Konsumentverket så gäller de villkor som är avtalade kring faktureringen avtalstiden ut. För alla övriga leverantörer gäller att fakturor till Konsumentverket måste vara elektroniska. Vi uppmanar dig som leverantör till Konsumentverket att läsa mer om olika alternativ att e-fakturera.

    Mer om olika alternativ att skicka e-faktura på Konsumentverkets webbplats

    Vad menas med e-handel?

    Med e-handel menas de delar i den offentliga inköpsprocessen som kommer efter kontraktstilldelningen och rör beställning, leverans och fakturahantering. E-handel är ett sätt att öka effektiviteten i inköpsprocessen, vilket ger fördelar både för köpare och leverantörer i den offentliga affären. Vi följer de gemensamma standarder inom området som används i offentlig sektor och som rekommenderas av Singel Face To Industri (SFTI). Dessa är väletablerade på marknaden, baseras på öppna och internationella standarder och lämpar sig för olika inköpssituationer.

    Mer om digital och standardiserad inköpsprocess i offentlig sektor på STFI:s webbplats

  • Om du vill lämna anbud till Konsumentverket bör du se till att ha bevakning på när vi annonserar våra upphandlingar. Du kan till exempel gå in regelbundet på vår webbplats eller genom att prenumerera på någon bevakningstjänst.

    Att tänka på vid anbudsgivning

    • Hämta upphandlingsdokumenten via systemet Mercell TendSign om det är angivet i annonsen. Anbudsgivarna registrerar sig då i systemet för att ta del av upphandlingsdokument och för att kunna lämna anbud/avropssvar.
    • Läs igenom upphandlingsdokumenten noga.
    • Beställ eventuella dokument som ska bifogas anbudet och ta fram uppgifter som måste inhämtas.
    • Gå igenom vilka krav som är ska-krav och bedöm om ni kan uppfylla dem.
    • Se över eventuella bör-krav och besvara dem beträffande kravuppfyllnad.
    • Läs igenom de kommersiella villkoren (det blivande avtalet) och godkänn dessa.
    • Upprätta anbudet enligt upphandlingsdokumentens anvisningar.
    • Använd och fyll i det anbuds-/svarsformulär som bifogats i förekommande fall.
    • Sätt pris på det som efterfrågats.
    • Använd, fyll i och underteckna sanningsförsäkran som bifogats i förekommande fall. #### Fler tips till dig som leverantör Mer information om vad du som leverantör bör tänka på inför upphandlingar finns på Upphandlingsmyndighetens webbplats:

    Om att lämna anbud på Upphandlingsmyndigheten.se

Granskad: 25 juni 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?