Vad gör Konsumentverket?

Konsumentverket är en myndighet som ansvarar för frågor om köp av varor och tjänster. Vi finns i Karlstad och har cirka 190 anställda. Tillsammans bidrar vi till en säkrare marknad där både konsumenter och företag vet vad som gäller.

Vi arbetar för att:

  • företag ska följa de konsumentskyddande lagarna

  • varor och tjänster ska vara säkra att använda 

  • konsumenter ska känna till och använda sina rättigheter

  • hushåll ska få stöd med att hantera sin ekonomi.

Om vårt arbete

  • Varje år får Konsumentverket tusentals anmälningar från konsumenter som är missnöjda med företags marknadsföring eller avtalsvillkor. Anmälningarna tillsammans med annan omvärldsbevakning ger oss bra underlag för att granska företag och ta kontakt med dem som vi anser gör fel. Om vi inte kommer överens kan vi vidta rättsliga åtgärder. Vi arbetar också förebyggande med bland annat information och utbildning till olika branscher. I möten med näringslivet kommer vi överens om hur reklam och avtal får se ut. Det gör vi genom så kallade branschöverenskommelser.

    Tillsyn

    Vi utövar tillsyn över att företag inte vilseleder konsumenter. Det kan handla om exempelvisvis bristande prisinformation. Den typen av tillsyn grundar sig på marknadsföringslagen. Vi utövar även tillsyn över att avtalsvillkor stämmer överens med konsumentskyddande regler. Den typen av tillsyn grundar sig på avtalsvillkorslagen. Hur Konsumentverket bedriver tillsyn beror på vilken typ av konsumentproblem som berörs.

    Mer om Konsumentverkets tillsyn

    Mer om när marknadsföringen bryter mot lagen

    Mer om när avtalsvillkor bryter mot lagen

    Se även hur vi arbetar med tillsyn av säkra varor och tjänster

  • Vi arbetar för att alla varor och tjänster som konsumenter köper eller hyr ska vara säkra. Det gör vi bland annat genom marknadskontroller där vi undersöker produkter. Arbetet är även proaktivt och förebyggande genom att vi informerar branschen om regler och risker. Vi prioriterar särskilt produkter för barn. Om en vara eller en tjänst är farlig kan vi förbjuda den eller se till att tillverkaren informerar om riskerna.

    Vårt arbete utgår från:

    • produktsäkerhetslagen
    • produktsäkerhetsförordningen (GPSR)
    • lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om personlig skyddsutrustning
    • lagen om leksakers säkerhet.

    Vi informerar företag och konsumenter

    Vi arbetar förebyggande genom att informera företag om regler och risker. Vi tar fram informationsmaterial, har information på vår webbplats och möten med branschorganisationer. Vi har även information till konsumenter på vår webbplats.

    Regler och ansvar för produktsäkerhet (för företag)

    Om säkra varor och tjänster (för konsumenter)

    Vi är med och tar fram standarder

    Att ta fram standarder är ett sätt att öka säkerheten. Företag kan använda dessa för att säkerställa att varorna och tjänsterna de säljer uppfyller kraven. Standarder används också vid myndigheternas marknadskontroller och beskriver bland annat hur produkten ska provas. I arbetet med att ta fram standarder arbetar vi tillsammans med näringslivet och andra aktörer.

    Tillsyn genom marknadskontroller

    Vi tittar på anmälningar från konsumenter och utreder underrättelser från företag. Vi ser också på skadestatistik, anmälningar efter olyckor och annan omvärldsbevakning. Detta lägger grunden för våra marknadskontroller.

    Särskilt ansvar inom fyra områden

    Vi har ett särskilt ansvar för produktsäkerhet inom leksaker, personlig skyddsutrustning, tjänster och produkter.

    Leksaker

    Konsumentverket, Kemikalieinspektionen och Elsäkerhetsverket kontrollerar leksaker på marknaden i Sverige. Konsumentverket har till exempel hand om smådelar som lossnar från leksaker till små barn eller att det finns en klämrisk.

    Vi kan göra stickprovskontroller, till exempel om vi får in anmälningar om farliga leksaker. Vi kan även få information om farliga leksaker via det europeiska varningssystemet Safety Gate RAPEX.

    Vi deltar i arbete med att ta fram standarder på nationell, europeisk och global nivå. Vi deltar också i arbete inom EU kring det europeiska direktivet för leksaker.

    Personlig skyddsutrustning

    Vi gör marknadskontroller inom personlig skyddsutrustning för privat bruk. Arbetsmiljöverket ansvarar för produkter för yrkesanvändning.

    Vi bevakar skyddsutrustning på marknaden uppfyller alla bestämmelser. Vi arbetar bland annat aktivt med att ta fram standarder inom huvudskydd, ögonskydd, skyddskläder och kroppsskydd. Vi deltar som nationella experter på möten EU-kommissionen kallar till. Vi samarbetar med andra myndigheter inom EU. Vi gör stickprovskontroller på utvald personlig skyddsutrustning och följer upp anmälningar eller underrättelser vi får in.

    Tjänster

    Vi kontrollerar att tjänster företag erbjuder konsumenter är säkra. Exempel är när en konsument tar hjälp av personlig tränare, deltar i fritidsaktiviteter, besöker lekland eller får skönhetsbehandlingar.

    Vi deltar aktivt i arbete med standardisering på internationell nivå.

    Produkter

    Produktsäkerhetslagen gäller för varor och tjänster som inte omfattas av en speciallagstiftning. Vi kontrollerar att dessa produkter är säkra.

    Vi deltar i arbetet med att ta fram standarder för bland annat lekredskap, barnvagnar och andra barnprodukter. När standarder saknas kan vi ta fram branschöverenskommelser eller vägledningar i samarbete med näringslivet.

    Vi ingår tillsammans med europeiska systermyndigheter i olika arbetsgrupper som biträder EU-kommissionen i arbetet med allmän produktsäkerhet.

    Safety Gate RAPEX: EU:s system för varningar om farliga konsumentprodukter

    Myndigheter inom EU samarbetar för att informera varandra om produkter företag fått dra tillbaka från marknaden eller återkallat från konsumenterna. Myndigheterna rapporterar dessa produkter i systemet Safety Gate RAPEX som Konsumentverket är kontaktpunkt för. Vi förmedlar och tar emot information mellan EU och Sverige.

    Mer om Safety gate RAPEX
  • Vi arbetar för att konsumenter ska känna till och använda sina rättigheter, till exempel kring reklamation och ångerrätt. Det gör vi genom att:

    • vägleda konsumenter
    • stötta den kommunala konsumentvägledningen
    • vara med i styrelsen för konsumentbyråer
    • erbjuda färdigt skolmaterial till lärare.

    Vägledning till konsumenter

    Konsumentverket ger oberoende vägledning till konsumenter. Vi svarar på frågor eller hjälper konsumenter vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning. Vägledningen finns på vår webbplats. Det går också att kontakta oss via telefon, chatt eller mejl.

    Vägledning till konsumenter

    Konsument Europa för handel inom EU

    Konsument Europa ger konsumenter hjälp när de handlar från andra länder inom EU samt i Norge, Island och Storbritannien. Konsument Europa är del av Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska kommissionen och ingår i nätverket European Consumer Centre.

    Konsument Europas webbplats

    Kommunal konsumentvägledning

    Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Vi stödjer den kommunala konsumentvägledningen med utbildning och information. Stödet finns på en egen webbplats.

    Mer om kommunal konsumentvägledning på våra sidor för konsumenter

    Rådgivningsbyråer

    Det finns fyra konsumentbyråer som ger opartisk och kostnadsfri information och vägledning före och efter köp inom olika områden. Konsumentverket är representerat i byråernas styrelser:

    • Konsumenternas energimarknadsbyrå
    • Konsumenternas försäkringsbyrå
    • Konsumenternas bank- och finansbyrå
    • Telekområdgivarna

    Stöd till skola

    Företag vänder sig ofta direkt till barn och ungdomar. Därför behöver unga tidigt bli kunniga och medvetna konsumenter. Vi hjälper skolan att utbilda barn och unga i konsumentfrågor. Vi tar bland annat fram kostnadsfritt lektionsmaterial om konsumenträttigheter, privatekonomi, reklam och hållbar konsumtion.

    Skolmaterial till lärare

  • Beräknade hushållskostnader

    Varje år beräknar vi kostnader för några av hushållets vanligaste utgiftsområden. De beräknade hushållskostnaderna kan användas som referensvärden vid planering av en hushållsbudget. Kostnaderna bygger på uppskattningar, det är inte statistik på hur det faktiskt ser ut. Kostnaderna finns även i vårt digitala verktyg Budgetkalkylen och i magasinet Koll på pengarna.

    Beräkningarna används av myndigheter, enskilda hushåll, konsumentvägledare, budget- och skuldrådgivare, socialkontor, banker och skolor. Beräkningarna lämnas också som underlag till regeringen för beslut om riksnormen inom försörjningsstödet.

    Konsumentverkets beräknade hushållskostnader

    Stöd till samhällsaktörer

    Konsumentverket utvecklar kunskapsunderlag, utbildningar, metoder och verktyg i frågor som rör konsumenträtt och privatekonomi. Stödet tar vi fram tillsammans med olika samhällsaktörer utifrån deras behov. Den kommunala konsumentverksamheten, i form av budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning, utgör kärnan i det lokala stödet. Vi arbetar också med att främja samverkan mellan lokala aktörer i syfte att fler ska få hjälp.

    Vårt stöd till den kommunala konsumentvägledningen och budget- och skuldrådgivningn finns samlat på en egen webbplats. På uppdrag av regeringen har Konsumentverket även tagit fram rekommendationer särskilt för budget- och skuldrådgivningen i kommunerna.

    Rekommendationer för den kommunala budget- och skuldrådgivningen

    Vårt stöd till olika samhällsaktörer

Vi arbetar även med det här

  • För oss är det viktigt att veta hur det är att vara konsument, och vilka utmaningar som väntar i framtiden. Vi omvärldsbevakar kontinuerligt och samlar årligen in data. Vi gör fördjupade analyser för att ta reda på vilka problem konsumenter har på olika marknader. Vi bevakar och identifiera även hinder för hållbar konsumtion. Kunskapen som vi tar fram är inte bara vägledande för vår egen verksamhet. Den är också användbar för andra myndigheter, företag och för regeringens prioriteringar inom konsumentpolitiken.

    Statistik från Konsumentverket

    Varje år får Konsumentverket tusentals anmälningar från konsumenter som är missnöjda med företags marknadsföring eller avtalsvillkor. Många konsumenter hör även av sig till vår vägledning för att få stöd i konsumentfrågor.

    På vår sida för statistik kan du se inkomna anmälningar och vägledningsärenden inom olika konsumentområden. Du kan även ta del av resultat från vår undersökning om konsumentskada.

    Gå till Konsumentverkets statistiksida

    Kontakt för statistik

    Är du journalist och vill ta del av mer statistik, kontakta presstjanst@konsumentverket.se

    Har du frågor om vår statistik, kontakta statistik@konsumentverket.se

    Öppna data

    Vi har viss information från oss tillgänglig som öppna data. Öppna data får vem som helst använda, återanvända och distribuera. Syftet är att fler ska kunna använda informationen och att den ska skapa fler och större nyttor. Ansvarig för öppna data på Konsumentverket är vår verksjurist som kan nås genom att ringa vår växel.

    Gå till Konsumentverkets öppna data-sida

    Forskning

    Tillsammans med vårt vetenskapliga råd arbetar vi för att stimulera till ökad kunskap och forskning inom det konsumentpolitiska området. Konsumentverket finansierar inte forskning, men genom arbetet i vårt vetenskapliga råd och kontakter med andra myndigheter försöker vi stimulera till ökad kunskap och forskning inom det konsumentpolitiska området.

    Mer om vetenskapliga rådet

    Rapporter

    Konsumentverket tar fram analyser och rapporter inom aktuella områden. Vi genomför också kunskapsbyggande utredningar på uppdrag av regeringen. Ett urval av våra aktuella och mest efterfrågade analysrapporter finns här nedan. Du kan även gå till en samlingssida där samtliga våra rapporter finns grupperade per år.

    Samlingssida för att söka ut alla våra rapporter

    Konsumentskadan i Sverige 2024

    Köp av varor och tjänster som inte möter konsumenters förväntningar kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Det motsvarar cirka en procent av BNP. Problem till följd av köp av hantverkstjänster, nya och begagnade bilar och telekomtjänster är de tre största källorna till konsumentskadan. Resultatet av undersökningen har sammanställts i en kort analys.

    Konsumentskadan i Sverige - vad kostar det när köpet går fel?

    Konsumtion på villovägar

    Redovisning av regeringsuppdrag att identifiera vad som ligger i vägen för väl fungerande konsumentmarknader och hållbar konsumtion. Redovisningen fokuserar särskilt på svårigheter och problem kopplade till digitaliseringen av konsumentmarknaderna och beskrivningar av hur den på olika sätt har förstärkt konsumenternas underläge gentemot företag.

    Rapport 2021:2 Konsumtion på villovägar

    Konsument på kredit

    Redovisning av regeringsuppdrag om en analys av marknaden för konsumentkrediter och risker för överskuldsättning. I den här rapporten presenteras de problemområden där Konsumentverket bedömer att det finns utrymme för förbättringar av konsumentskyddet.

    Rapport 2021:1 Konsument på kredit

    Bevakning av svåra konsumentmarknader

    Välfungerande marknader gynnar konsumenter, företag och samhället. För att bevaka och analysera hur väl marknader fungerar genomför Konsumentverket undersökningar där konsumenters erfarenheter på olika marknader kartläggs. I det här faktablad kan du läsa om förutsättningarna för konsumenter att göra väl avvägda val inför ett köp.

    Faktablad - Konsumentverkets bevakning av svåra marknader

    Underlagsrapport 2021:2, Konsumentverkets bevakning av svåra marknader

  • En stor del av dagens miljö- och klimatproblem är kopplade till den privata konsumtionen. Vi bevakar därför vilka möjligheter konsumenter har att ta hänsyn till miljön när de handlar. Målet är att hållbar konsumtion ska bli enklare. Vi arbetar bland annat för att:

    • miljöpåståenden i marknadsföring ska vara korrekta
    • konsumenter och skolelever får information om hållbar konsumtion
    • kunskap om miljömässigt hållbar konsumtion sprids till andra aktörer.

    Granska miljöpåståenden

    Det är vanligt att använda miljöargument för att få fler att köpa en vara eller tjänst. Det är viktigt att säljare inte överdriver de miljömässiga fördelarna. De får bara påstå saker som de har belägg för och som är relevanta. Konsumentverket bedriver tillsyn mot företag som använder argument som rör miljön i sin marknadsföring. Vi har information riktad till företag här på vår webbplats:

    Om miljöpåståenden i reklam

    Konsumentverket tar emot tips om marknadsföring som verkar vilseledande:

    Anmäl till Konsumentverket

    Informera konsumenter om hållbar konsumtion

    Vi informerar konsumenter om deras möjligheter att bidra till en mindre miljöbelastande konsumtion. Det gör vi genom vår vägledning till konsumenter här på webbplatsen.

    Om miljö och hållbarhet (för konsumenter)

    Matsedlar och skolmaterial

    Konsumentverket gör varje år beräkningar för olika utgiftsposter i ett hushåll, bland annat mat. Till det har vi också tagit fram matsedlar som ska vara mer hållbara ur ett klimatperspektiv. Det går enkelt att se vilket klimatavtryck varje maträtt ger.

    Om matkostnader och vår hållbara matsedel

    Vi har också skolmaterial och lektioner om hållbar konsumtion. Lärare kan använda materialet kostnadsfritt.

    Besök våra sidor för lärare

    Kunskap om hållbar konsumtion

    Konsumentverket omvärldsbevakar konsumenters förutsättningar att göra mer miljömässigt hållbara val. Vi tar även fram eget kunskapsunderlag inom området. Den kunskap vi bygger upp kan vi förmedla till andra aktörer som på olika sätt arbetar med eller påverkar konsumenters förutsättningar att göra mer miljömässigt hållbara val.

    Konsumentverkets publikationer om hållbarhet och miljö

Granskad: 21 oktober 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?