Vägledning för konsumenter (före detta Hallå konsument)

Konsumentverkets vägledare svarar på frågor du som konsument kan ha kring köp av varor och tjänster. Vår vägledning för konsumenter kallades tidigare för Hallå konsument.

Konsumentverkets vägledare kan:

  • svara på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning

  • ge information kring hur du kan handla miljömässigt hållbart

  • hjälpa dig vidare till rådgivning via Konsument Europa vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel

  • hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning.

Konsumentverkets vägledare kan inte:

  • kontakta företag, agera ombud eller medla mellan dig och ett företag du inte kommer överens med

  • bedöma ditt fall, granska handlingar eller tolka avtal

  • vägleda kring frågor som rör avtal mellan företag

  • hjälpa till med att svara på skoluppgifter

  • skriva en anmälan till ARN eller ansökan till domstol.

Om vår vägledning till konsumenter och Hallå konsument

Granskad: 18 november 2024

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?