Visselblåsning

Sverige har en ny visselblåsarlag sedan 2021. Lagen ger visselblåsare ett utökat skydd. Bland annat förstärks rätten till sekretess och det är möjligt att rapportera om fler missförhållanden än tidigare.

Vad är visselblåsning?

En visselblåsning kallas det när en person rapporterar om missförhållanden i myndigheter, företag eller samhället i övrigt. Det kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga.

  • En intern visselblåsning kan du göra till Konsumentverket om det gäller ett missförhållande som förekommer hos myndigheten.

  • En extern visselblåsning kan du göra till Konsumentverket om myndigheten har tillsynsansvar och det gäller ett missförhållande som rör produktsäkerhet, folkhälsa eller konsumentskydd.

Läs mer om visselblåsning

  • När en person rapporterar om missförhållanden som förekommer hos Konsumentverket kallas det för intern visselblåsning. Rapporteringen kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Det är inte enbart anställda hos myndigheten som kan göra en intern visselblåsning.

    Vem kan visselblåsa till Konsumentverket?

    Utöver anställda vid Konsumentverket omfattas flera andra också i skyddet i visselblåsarlagen. Det kan handla om arbetssökanden, praktikanter, konsulter eller andra i ett med Konsumentverket arbetsrelaterat sammanhang.

    Vad kan du visselblåsa om?

    Du kan visselblåsa om missförhållanden på Konsumentverket. För att du ska vara skyddad av visselblåsarlagen ska det finnas ett allmänintresse i det du rapporterar. Det kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Du ska även anta att det du visselblåser om är sant och vara arbetsrelaterat.

    Återkoppling

    Den som rapporterar in ett missförhållande ska få bekräftelse på mottagen rapport inom sju dagar. Återkoppling på åtgärder som vidtagits ska ske inom tre månader. Observera att återkoppling inte kan ske om det saknas kontaktuppgifter till den som rapporterat ett missförhållande.

    Du har andra skydd som alltid gäller

    Utöver det skydd du har via visselblåsarlagen finns det flera andra skydd som alltid gäller helt oberoende av visselblåsarlagen.

    Meddelarfrihet

    Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet, utan risk för påföljder, kan lämna uppgifter till massmedier för publicering. Detta gäller i viss utsträckning även sekretessbelagda uppgifter. Undantag från meddelarfriheten gäller vissa allvarliga brott mot till exempel rikets säkerhet. Meddelarfriheten innebär dessutom att det är förbjudet att försöka efterforska källor.

    Anskaffarfrihet

    Den rätt som enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen tillkommer var och en att anskaffa uppgifter i syfte att låta publicera dem. Anskaffarfriheten kan ses som en utbyggnad av meddelarfriheten.

    Efterforskningsförbud

    Med efterforskningsförbud avses vanligen att myndigheter eller andra allmänna organ inte får efterforska vem som har lämnat ett meddelande med stöd av meddelarfrihet. Den som har tagit emot en uppgift som lämnats för publicering med stöd av meddelarfriheten har tystnadsplikt beträffande meddelarens identitet.

    Repressalieförbud

    Ett repressalieförbud innebär ett förbud för arbetsgivaren att bestraffa den som använt sig av sin meddelarfrihet.

    Om lagstiftningen om visselblåsning

    Om du vill veta mer om den lag och förordning som gäller vid visselblåsning kan du hitta dem i sin helhet på riksdagens webbplats.

    Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på riksdagen.se

    Förordning (2021:949) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på riksdagen.se

  • När en person rapporterar om missförhållanden i verksamheter eller samhället i övrigt till en behörig myndighet kallas det för extern visselblåsning. Rapporteringen kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Konsumentverket är utsedd av regeringen som en av flera att vara behörig myndighet. Du kan rapportera missförhållanden som rör produktsäkerhet, folkhälsa och konsumentskydd som faller inom ramen för Konsumentverkets tillsyn, enligt lagstiftning som är gemensam för EU:s medlemsländer.

    På Arbetsmiljöverkets webbplats kan du läsa mer om vilka behöriga myndigheter som finns, vilka ansvarsområden de har samt hur du kontaktar dem.

    Om visselblåsning på Arbetsmiljöverkets webbplats

    Vem kan visselblåsa till Konsumentverket?

    Rapportering kan göras av den som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden i verksamheten, rapporterar den och som tillhör någon av följande personkategorier:

    • arbetstagare,
    • personer som gör en förfrågan om eller söker arbete,
    • personer som söker eller utför volontärarbete,
    • personer som söker eller fullgör praktik,
    • person som annars står till förfogande för att utföra eller utför arbete under en verksamhetsutövares kontroll och ledning,
    • egenföretagare som söker eller utför uppdrag,
    • personer som står till förfogande för att varar eller som är verksamma i aktiebolaget, eller
    • personer som har tillhört någon av personkategorierna ovan och har fått del av eller inhämtat informationen under tiden i verksamheten.

    Förutsättningar för att omfattas av skydd

    För att du ska vara skyddad av visselblåsarlagen ska det finnas ett allmänintresse i det du rapporterar. Det kan handla om saker som är olagliga, oetiska eller olämpliga. Du ska även ha skälig anledning att anta att informationen om missförhållandena är sann.

    En förutsättning för att skyddet ska gälla är att du rapporterat i någon av de rapporteringskanaler som anges nedan. Skyddet kan även gälla om du inte rapporterar i de kanalerna under förutsättning att du har rapporterat internt, det vill säga direkt till den verksamhet där missförhållandet finns. Skyddet gäller då om mottagaren inte har gjort några uppföljningsåtgärder med anledning av din rapportering, eller om mottagaren inte i skälig utsträckning har lämnat återkoppling om uppföljningen inom tre månader.

    Skyddet kan även gälla trots att de utpekade rapporteringskanalerna inte används under förutsättning att du har skälig anledning att anta att:

    • missförhållandet utgör en överhängande eller uppenbar fara för liv, hälsa, säkerhet,
    • missförhållandet utgör en risk för omfattande skada i miljön,
    • en intern rapportering skulle innebära en risk för repressalier eller leda till att missförhållandet sannolikt inte skulle avhjälpas på ett effektivt sätt, eller
    • av annat skäl har befogad anledning att rapportera till myndigheten.

    Återkoppling

    Den som rapporterar ett missförhållande ska få bekräftelse på mottagen rapport inom sju dagar. Återkoppling på åtgärder som vidtagits ska ske inom tre månader. Föreligger särskilda skäl kan återkoppling ske inom högst sex månader. Om rapportering görs anonymt sker ingen återkoppling.

    Om Konsumentverket får in en rapport som myndigheten inte är behörig att hantera ska myndigheten överlämna rapporten till behörig myndighet. Det är då den myndigheten som återkopplar till den som rapporterar.

    Sekretess

    Huvudregeln är att uppgifter som kan röja identiteten på den rapporterande personen omfattas av sekretess.

    Skydd mot hindrande åtgärder och repressalier

    En verksamhetsutövare får inte hindra, eller försöka hindra, rapportering eller på grund av rapporteringen vidta repressalier mot en rapporterande person. Verksamhetsutövaren får inte heller vidta åtgärder mot någon som bistår eller som har koppling till den rapporterande personen, exempelvis förtroendevald, skyddsombud, anhörig eller kollega. Åtgärder får inte heller vidtas mot en verksamhet som den rapporterande personen äger, arbetar för eller på annat sätt har koppling till.

    Verksamhetsutövaren får inte vidta repressalier på grund av att någon vänder sig till sin arbetstagarorganisation för samråd i fråga om rapportering. Sådant samråd får inte heller hindras eller försöka hindras. Undantaget är den som genom rapporteringen eller inhämtandet av information gör sig skyldig till ett brott .

    Om verksamhetsutövare bryter mot någon av ovanstående kan denne bli skyldig att betala skadestånd.

    Skydd som alltid gäller

    Utöver det skydd du har via visselblåsarlagen finns det flera andra skydd som alltid gäller helt oberoende av visselblåsarlagen.

    Meddelarfrihet

    Meddelarfrihet innebär att alla anställda inom offentlig verksamhet, utan risk för påföljder, kan lämna uppgifter till massmedier för publicering. Detta gäller i viss utsträckning även sekretessbelagda uppgifter. Undantag från meddelarfriheten gäller vissa allvarliga brott mot till exempel rikets säkerhet. Meddelarfriheten innebär dessutom att det är förbjudet att försöka efterforska källor.

    Anskaffarfrihet

    Den rätt som enligt tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen tillkommer var och en att anskaffa uppgifter i syfte att låta publicera dem. Anskaffarfriheten kan ses som en utbyggnad av meddelarfriheten. Efterforskningsförbud Med efterforskningsförbud avses vanligen att myndigheter eller andra allmänna organ inte får efterforska vem som har lämnat ett meddelande med stöd av meddelarfrihet. Den som har tagit emot en uppgift som lämnats för publicering till massmedier, med stöd av meddelarfriheten, har tystnadsplikt beträffande meddelarens identitet.

    Repressalieförbud

    Ett repressalieförbud innebär ett förbud för arbetsgivaren att bestraffa den som använt sig av sin meddelarfrihet.

    Personuppgiftsbehandling

    När du rapporterar ett missförhållande till Konsumentverket behöver vi behandla personuppgifter om dig.

    Du kan läsa mer om behandling av personuppgifter vid visselblåsning längre ner på sidan.

    Om lagstiftningen om visselblåsning

    Om du vill veta mer om den lag och förordning som gäller vid visselblåsning kan du hitta dem i sin helhet på riksdagens webbplats.

    Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på riksdagen.se

    Förordning (2021:949) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden på riksdagen.se

  • Om du vill visselblåsa om ett missförhållande kan du göra det via rapporteringskanalerna brev och telefon eller genom att boka ett personligt besök. Du kan välja att rapportera anonymt. Observera att det du rapporterar om anonymt kan bli svårare att utreda.

    Kontakta visselblåsarfunktionen om du vill veta mer om visselblåsning.

    Telefon

    Ring 0771-525 525. Be att få prata med visselblåsarfunktionen. Med ditt godkännande kan samtalet komma att spelas in.

    Post

    Verksjurist
    Konsumentverket/KO
    Box 48
    651 02 Karlstad

  • När du rapporterar ett missförhållande behöver Konsumentverket behandla personuppgifter om dig. Konsumentverket tillämpar gällande dataskyddslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

    Varför behandlas dina uppgifter och vilken är den rättsliga grunden?

    Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ta emot din rapport, ha kontakt med dig under ärendets gång och kunna följa upp det som rapporterats till oss samt att lämna återkoppling om detta till dig.

    Konsumentverket som myndighet är skyldigt enligt lag att ta emot rapporter om missförhållanden och det finns lagar eller regler som gör att Konsumentverket måste behandla vissa personuppgifter i vår verksamhet.

    Hur länge sparas dina uppgifter?

    Dina personuppgifter kommer att arkiveras och bevaras.

    Vilka har tillgång till dina personuppgifter?

    De personuppgifter Konsumentverket har om dig hanteras av utsedda behöriga personer men kan komma att delas med andra för det fall det behövs för utredningen.

    Vem är personuppgiftsansvarig?

    Konsumentverket, organisationsnummer 202100-2064, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Konsumentverkets kontaktuppgifter finns nedan.

    Konsumentverket
    Box 48
    651 02 Karlstad

    Telefon: 0771–525 525
    E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

    Vilka rättigheter har du och vad gör du om du har klagomål?

    Du har rätt att kontakta Konsumentverket om du vill ha ut information om de uppgifter som Konsumentverket har om dig eller begära rättelse av dina uppgifter. Du har även i vissa fall rätt att begära att Konsumentverket begränsar behandlingen, göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Använd formuläret som finns på vår webbplats.

    Formulär för att begära ut personuppgifter

    För att ställa frågor om dina personuppgifter kontaktar du enklast Konsumentverkets dataskyddsombud.

    E-post: dataskyddsombud@konsumentverket.se

    Om du har klagomål på Konsumentverkets behandling av dina personuppgifter har du rätt att klaga till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Granskad: 18 september 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?