Återkallelser – om ett företag sålt något farligt

Har ett företag sålt en farlig vara eller tjänst ska de återkalla varan eller tjänsten. Företaget ska då informera dig som köpt varan eller tjänsten så fort som möjligt.

Kort om återkallelser

  • En återkallelse betyder att en vara eller tjänst inte är säker och att företaget eller tillverkaren drar tillbaka den.

  • Har du köpt något som återkallas ska du få information från företaget hur du ska göra.

Mer om återkallelser

  • En tillverkare eller ett företag som sålt en farlig vara ska återkalla varan från butiker och andra återförsäljare om det krävs för att förebygga skador.

    Att återkalla betyder att de ser till att varan slutar säljas.

    Är det inte är tillräckligt ska tillverkaren även återkalla varan från dig som konsument.

    Tillverkaren kan välja att göra detta på tre olika sätt:

    1. Rättelse

    Att avhjälpa felet som ger en skaderisk, till exempel genom att reparera varan.

    2. Utbyte

    Ta tillbaka varan och ge dig en ny, felfri vara som motsvarar den vara du hade.

    3. Återgång

    Ta tillbaka varan och ge dig ersättning.

  • Företaget kan till exempel annonsera i tidningar och på internet. De kan också skicka ett direkt meddelande till dig som köpt varan eller tjänsten.

    Företaget ska informera dig om felet och hur du kan skadas av varan eller tjänsten. Du ska också förstå vad du behöver göra. Till exempel om du ska lämna in varan på lagning eller lämna in varan och få pengarna tillbaka.

    Du ska också kunna göra detta utan att det är för besvärligt eller kostar för mycket för dig.

  • Det är företaget som gör återkallelsen.

    Konsumentverket hjälper till att sprida återkallelser som rör varor med allvarliga brister eller som används av många konsumenter.

  • Företag kan ha fått in information från konsumenter om att något har hänt. De kan också ha fått negativa provningsresultat från en egen provning eller kvalitetskontroll. Det kan också vara att någon myndighet testat produkten, till exempel efter en inkommen anmälan.

    Konsumentverkets roll

    Vi på Konsumentverket kan berätta för företaget att produkten inte uppfyller kraven på säkerhet. Vi arbetar med att kontrollera om varor och tjänster är säkra. Till exempel tar vi emot anmälningar från konsumenter som upptäckt en säkerhetsrisk eller råkat ut för en skada eller olycka.

    Om att anmäla farliga varor och tjänster till Konsumentverket

    Vi arbetar också med så kallade marknadskontroller. Vi väljer vilka marknadskontroller vi ska göra utifrån statistik, anmälningar vi fått in och vad som händer i omvärlden.

    Vårt arbete utgår från tre lagar och en EU-förordning:

    • produktsäkerhetslagen
    • lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om personlig skyddsutrustning
    • lagen om leksakers säkerhet
    • produktsäkerhetsförordningen (GPSR).

    Kommer vi fram till att något inte uppfyller säkerhetskraven kontaktar vi företaget.

    Först får företaget chansen att göra en frivillig rättelse. Men om de inte gör de åtgärder som behövs kan vi också till exempel förbjuda företaget från att sälja produkten.

  • Det är företaget som ansvarar för att sprida en återkallelse. Vi hjälper ibland företag att sprida återkallelser inom vårt tillsynsområde.

    Återkallelser som Konsumentverket hjälper till att sprida

    Andra myndigheter kan sprida återkallelser inom sina tillsynsområden. Du kan läsa mer om andra myndigheters ansvarsområden inom marknadskontroll på marknadskontrollrådets webbplats.

    Myndigheternas ansvarsområden på Marknadskontrollrådets webbplats

Granskad: 10 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?