Gymnasiet

Vårt utbud för gymnasiet består av material om konsumenträttigheter, privatekonomi och hållbar konsumtion. Det finns även ett material om produktionskedjor, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter i andra länder. Materialet kan användas på studieförberedande och yrkesförberedande program.

Kostnadsfritt skolmaterial för gymnasiet

  • Vi har 8 färdiga lektioner som tar upp reklam, privatekonomi och konsumenträttigheter.

  • Våra material Koll på pengarna, Budgethäftet och Flytta hemifrån handlar om privatekonomi.

  • Vi har en film och en lärarinstruktion om produktionsvillkor i andra länder.

  • Vi tipsar även om andra aktörers skolmaterial.

Skolmaterial och lektioner för gymnasiet

  • I Lektionsbanken hittar du färdiga lektioner konsumenträttigheter, privatekonomi och reklam. Du kan använda lektionerna helt kostnadsfritt.

    Vi har åtta färdiga lektioner i vår lektionsbank för gymnasiet.

    Använd våra webbsidor för konsument som faktaunderlag för uppgifterna.

    Till Lektionsbanken

    Till våra webbsidor för konsument

  • Vad

    Ett magasin om privatekonomi.

    För vem

    Årskurs 7–9, gymnasiet och vuxna.

    Beskrivning

    Koll på pengarna kan användas som en digital lärresurs i undervisning om privatekonomi, bland annat för att stötta eleverna att planera sin ekonomi och göra en budget. Koll på pengarna innehåller tips på hur eleverna kan få koll på sina pengar, få pengarna att räcka längre samt råd och information för den som ska flytta hemifrån. Här finns även Konsumentverkets beräknade kostnader för till exempel mat, kläder, mobiltelefon och hemutrustning.

    Koll på pengarna finns även i en lättläst version. Siffrorna i den är från 2024.

    Koll på pengarna finns översatt till engelska, arabiska, somaliska och persiska. Siffrorna i dessa versioner är från 2021.

    Ladda ner magasinet Koll på pengarna

  • Vad

    Ett häfte (4 sidor) som innehåller en budgetmall och Konsumentverkets beräknade hushållskostnader samt en årsöversikt.

    För vem

    Årskurs 7-9, gymnasieskolan och vuxenundervisning/SFI.

    Beskrivning

    Budgethäftet kan användas som ett undervisningsmaterial i privatekonomi. Häftet kan användas för att ge en överblick över inkomster och utgifter och för att lära sig att göra en budget. Det innehåller också anvisningar och tips för att få pengarna att räcka längre.

    Ladda ner eller beställ hem Konsumentverkets budgethäfte

  • Låt eleverna ta del av ett räkneexempel på vad det kan kosta för en ung konsument med egen inkomst att bo hos föräldrar eller ha eget boende.

    Ladda ner kostnadsberäkningar för att flytta hemifrån

    Vi har även information om att flytta hemifrån på våra konsumentsidor:

    Flytta hemifrån eller bo kvar hemma – vad kostar det?

  • Vad

    Ett skolmaterial om produktionskedjor, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter i andra länder. Det består av en film på cirka åtta minuter och en lärarinstruktion med förslag till hur du kan arbeta med ämnet.

    För vem

    Gymnasieskolan, årskurs 1 och 2 i ämnesområdet hållbar konsumtion inom entreprenörskap och i Ung företagsamhet.

    Beskrivning

    Filmen ger en övergripande introduktion till området produktionsvillkor i andra länder. Den förklarar hur en varas produktionskedja kan se ut och varför det är viktigt (som entreprenör och som konsument) att skaffa sig kunskap om och ställa krav på de olika delarna i kedjan.

    Filmen ger exempel på vilka missförhållanden som kan finnas och hur det går till att göra en riskanalys. Intentionen är att visa att de val vi gör har betydelse för hur de som tillverkar och transporterar varan har det. Förhoppningsvis väcker det förståelse och intresse hos blivande entreprenörer.

    Materialet är utformat så att du ska kunna använda det som en del i din undervisning. Det finns en lärarinstruktion som riktar sig till dig som undervisar unga entreprenörer på gymnasiet.

    Yrkesverksamma lärare och Ung företagsamhet Sverige har medverkat i processen.

    Filmen Produktionsvillkor i andra länder på streamio.com

    Lärarinstruktion kring produktion i andra länder finns nedan.

  • Det här materialet är avsett för dig som undervisar om produktion i andra länder. Det är kopplat till informationen och filmen som är framtaget för elever på gymnasiet.

    Ungt entreprenörskap

    Den här sidan riktar sig till dig som undervisar unga entreprenörer på gymnasiet. Materialet är sammanställt utifrån olika aspekter av socialt ansvarstagande och för att belysa hur produktionsvillkor i andra länder är en del av den slutgiltiga produkten som når den svenska konsumenten. Utifrån din egen bedömning använder du vad du finner relevant av materialet nedan.

    Inled arbetet med att kort prata om varför produktionsvillkor i andra länder är en viktig del av entreprenörskap i en global värld.

    Schyssta produkter säljer

    Det är viktigt för många konsumenter att kunna köpa produkter som är tillverkade på ett schysst sätt och de förväntar att entreprenörer är socialt ansvarstagande genom sin verksamhet. Produktionen ska inte ha haft en negativ påverkan på dem som producerar, transporterar och säljer produkterna.

    Allt fler företag inser därför att det är nödvändigt att ha kontroll över sina produktionskedjor. Många gånger är det arbetet ett led i företagets CSR-arbete (Corporate Social Responsibility). Det är lönsamt att anstränga sig för att säkerställa att deras verksamhet inte bidrar till orättvisa villkor eller onödig påverkan på miljön. Med den gränslösa handeln och produkter som består av många olika komponenter är det utmanande även för riktigt stora företag att ha kontroll på alla led.

    Vad är en produktionskedja?

    Alla produkter har en produktionskedja och den kan vara mer eller mindre komplex och svår att följa. Men varför är den intressant att ha koll på? Jo, det är vanligt att flera led i kedjan är fulla av oschyssta förhållanden. Kanske lever fabrikens arbetare under slavliknande förhållanden. Kanske tvingas de jobba i en farlig arbetsmiljö utan skydd och säkerhet. Kanske rinner det ut mängder av giftiga kemikalier rakt ut i miljön. Det kan också vara så att produkten inte tillverkas enligt de regler och standarder som gäller i Sverige och EU. I värsta fall innebär det att den är giftig, eller farlig att använda.

    produktionsvillkor i andra länder - kedja

    Bilden ovan är ett exempel på en t-shirts produktionskedja. Vi börjar med den sista bild och följer produkten bakåt i kedjan. Föreställ dig att du går in i en butik och hittar en t-shirt som är snygg. Den har gått igenom många steg på vägen för att bli en t-shirt som säljs i just den butiken. Den har transporterats till dit kanske via båt och sen lastbil.

    En produkt - många aktörer

    På etiketten står det ”Made in China”. Det är inte så förvånande för Kina är världens största exportör av textilier. I en anläggning där har arbetarna klippt till och sytt ihop plagget. Men själva tyget blev inte till just där. Tyget kommer på stora rullar från en anläggning i Bangladesh. Där har tyget färgats och behandlats med olika kemikalier. Var kommer tygrullen ifrån? Den kommer från ett väveri i en annan del av landet. Där har tyget vävts från trådar som har spunnits på ett spinneri i en anläggning i ytterligare ett annat land. Trådarna har gjorts av bomull som odlats på ett stort bomullsfält i Indien. Längs hela huvudkedjan har sidoaktörer bidragit till produktionen. Till exempel i form av maskiner, transporter, verktyg och kemikalier. För att få koll på produktionsleden behöver man göra en riskanalys. I filmen som hör till det här materialet förklarar vi närmare hur man gör.

    Tydlighet uppskattas

    Som nybliven entreprenör och småföretagare kan det vara svårt att ta reda på fakta om leverantörer och produkter. Många konsumenter uppskattar tydlighet om produkterna och där har mindre företag fördelar. Hos dem är beslutsvägarna ofta korta och möjligheterna att påverka stora. Det enklaste är att börja med det som ligger nära: inköp och val av transporter, egna resor och inställning till omvärlden.

    Diskussionsfrågor som du kan använda i din klass

    Känner ni till något företag som lyfter sitt arbete med social hållbarhet? Vad får de ut av det? Nämn tre företag som fått negativ publicitet omkring att det kommit fram att de inte varit uppmärksamma på social hållbarhet i sin produktion. Ge exempel. Hur kan social hållbarhet kommuniceras när ett företag marknadsför en vara? Ge exempel.

    Säkerhet och ansvar

    Om dina elever inte undersöker produkterna noga innan de köper in dem finns det risk att det kommer in varor på svenska marknaden som inte uppfyller de krav på säkerhet och kvalitet som gäller här. Det kan till exempel vara att produkterna innehåller giftiga metaller eller att smådelar lossnar.

    I Sverige och EU förbjuder vi sedan många år en mängd farliga kemikalier i produkter som vi använder i vardagen, till exempel leksaker, kläder, elektroniska saker och heminredning. Det finns också regler som ska skydda oss från allvarliga olyckor med olika produkter och de säkerhetstestas därför enligt europeiska normer. Men i länder utanför EU gäller inte de här reglerna. Många produkter är inte testade enligt våra normer och kan därför vara livsfarliga. Men det är viktigt att veta att om en elev säljer en vara eller en tjänst måste den uppfylla de krav på säkerhet som gäller. (Du kan läsa mer i boken mitt UF-företag, Natur och kultur, 2016, s. 111-116)

    Tips för unga entreprenörer

    • Vilket land är varan tillverkad i?
    • Finns det några risker med produktionen av dessa produkter?
    • Var kan jag ta reda på mer om hur producenten/leverantören arbetar med social hållbarhet/goda arbetsvillkor?
    • Vilka märkningar och certifieringar använder producenten/leverantören?
    • Har varan någon opartisk märkning inom socialt ansvarstagande?

    Fördjupad information för dig som lärare

    Metod för riskanalys

    En riskanalys är en metod i fyra steg för att bedöma och värdera risker.

    Steg 1: Kartläggning av hur produktionskedjan för en produkt eller komponent ser ut.

    Steg 2: Identifiering av vilka regioner och länder produktionen av en produkt eller komponent sker.

    Steg 3: Insamling av information om situationen på området för mänskliga rättigheter och arbetsvillkor.

    Steg 4: Analys av information som har samlats in genom stegen 1-3.

    För ett företag som handlar av leverantörer i andra länder kan det handla om att se om inköpen orsakar eller bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter och arbetstagares rättigheter eller korruption. Målet med en riskanalys är att få syn på risker eller missförhållanden och att sedan hitta åtgärder som förebygger, förhindrar och minskar att riskerna uppkommer.

    Färdiga lektioner

    I Lektionsbanken hittar du färdiga lektioner om hållbar konsumtion att använda i undervisning.

    Konsumentverkets lektioner om hållbar konsumtion

    Skolmaterial om hållbarhet från andra aktörer

    För företagare finns det olika sidor som ger vägledning i att agera hållbart. Här är ett par exempel:

    Hållbarhetsportalen från Företagarna

    Gör hållbara val, från Verksamt

Granskad: 27 juni 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?