Ångerrätt – att ångra ett köp
Detta är en sida för teckenspråk.
Du har rätt att ångra dig när du köpt något på distans. Exempel på distansköp är när du köpt något på nätet, av en telefonförsäljare eller vid hemförsäljning. Ibland kan du också ångra köp du gör på en mässa eller marknad.
Hur lång tid har du på dig?
Du kan ångra köpet i 14 dagar efter att du fått hem varan. Har du köpt en tjänst börjar tiden räknas dagen efter du beställde tjänsten eller skrev under avtalet.
Du måste inte betala
Du behöver inte betala om du ångrar köpet inom 14 dagar. Har du redan betalat ska du få pengarna tillbaka.
Du får inte använda varan
Du får prova eller undersöka varan precis som i en butik. Men du får inte använda varan.
Ett exempel: Du får prova ett par skor för att se om de passar. Men om du använder skorna ute kan företaget ha rätt att ta betalt för att göra rent skorna.
Så här ångrar du ett köp
Kontakta företaget. Skicka gärna ett mejl. Skriv att du ångar köpet.
Skicka sedan tillbaka varan till företagets returadress. Du behöver ofta betala för frakten. Läs villkoren för att se vad som gäller.
Köp som inte går att ångra
En del köp går inte att ångra fast du köpt något på distans.
Här är några exempel:
Resor och boende.
Biljetter till teater, konserter eller sportevenemang.
Många digitala program, appar, spel eller musik, som levereras digitalt.
Varor som snabbt kan bli dåliga, till exempel viss mat.
Varor som är gjorda speciellt efter dina önskemål.
Varje gång du köper något på distans ska du få veta om du kan ångra dig. Det kan stå i köpevillkoren eller orderbekräftelsen du får av företaget.
När du köper något i en butik
Du har ingen ångerrätt enligt lagen när du köper något på plats i en butik. Men butiken kan ändå låta dig lämna tillbaka eller byta det du köpt. Fråga butiken vad som gäller.
När du handlar av en telefonförsäljare
Du måste alltid godkänna ett köp du gör över telefon skriftligen. Du ska alltid få tid att bestämma dig efter telefonsamtalet. Företaget får alltså inte be dig godkänna köpet under samtalet.
Du kan till exempel:
skriva under ett papper du får hemskickat
godkänna elektroniskt via e-post eller sms
godkänna via bank-ID.
Du kan protestera om företaget kräver att du betalar fast du inte godkänt köpet.
Behöver du vägledning?
Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra. En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Granskad: 6 februari 2025