Garanti
Detta är en sida för teckenspråk.
En garanti är ett löfte från företaget att det du köper ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att ge garanti på sina varor. Reglerna för en garanti kan se olika ut.
Hur fungerar en garanti?
Är något fel på din vara kan du använda dig av garantin. Företaget måste rätta till felet enligt reglerna i garantin. När du får en garanti på en vara ska företaget ge dig skriftlig information om dessa saker:
Vad garantin innehåller.
Reglerna för garantin.
Hur du kan använda garantin.
Att dina rättigheter enligt lag inte påverkas.
Så använder du din garanti
Kontakta företaget. Berätta om felet och att du vill använda garantin. Gäller garantin för felet ska du få hjälp att rätta till det. Det ska inte kosta dig något. Du kan även få ersättning för pengar du lagt ut på grund av felet på varan. Det kan till exempel vara kostnader för att resa till företaget.
När garantin inte gäller
Ibland vill företaget inte stå för garantin. Då måste de bevisa att det är du som orsakat felet. Du är ansvarig för felet om:
du råkat skada varan
du struntat i hur varan ska skötas
felet beror på normalt slitage.
Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt
Garanti och reklamation är två olika saker som ibland blandas ihop. En garanti innebär att företaget lovar att varan ska fungera under en viss tid. Garanti är frivilligt för företag att lämna. Reklamationsrätt betyder att du får klaga på fel i 3 år. Reklamationsrätten står i lagen. Det spelar ingen roll om du har en garanti eller inte.
Behöver du vägledning?
Konsumentverkets vägledare kan berätta mer om vad du har rätt till och förklara hur du ska göra. En del kommuner har också konsumentvägledare. De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Granskad: 6 februari 2025