Skadat bagage vid flygresa
När ditt bagage skadas under en flygresa kan du kräva ersättning av flygbolaget. Anmäl att ditt bagage är skadat eller att väskan är trasig direkt i ankomsthallen om det är möjligt. Ställ sedan krav till flygbolaget så snart som möjligt.
Gör så här så fort du upptäcker att ditt bagage är skadat
Dokumentera skadorna direkt vid bagageutlämningen om det är möjligt. Du kan till exempel fota eller filma. På bilderna bör skadan, bagagetaggen och var du är synas.
Anmäl ditt skadade bagage till en representant för flygplatsen eller flygbolaget direkt vid bagageutlämningen.
Se till att du får fylla i en anmälningsblankett för skadat bagage, en så kallad Property Irregularity Report (PIR).
Är det inte är möjligt att göra en anmälan på flygplatsen? Spara din dokumentation av skadorna. Ta även en bild på att bagageutlämningen var stängd, om så är fallet.
Spara dina flygbiljetter och kopia på din anmälningsblankett (PIR).
Skicka din reklamation till flygbolaget så snart som möjligt, men senast inom 7 dagar.
Ta reda på dina rättigheter och ställ krav mot flygbolaget
Om flygbolaget säger nej till dina krav
Granskad: 8 mars 2024
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.