Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Har flygbolaget ändrat din avgångstid så det avgår tidigare? Då beror dina rättigheter på om flyget ses som inställt eller inte samt om flygningen omfattas av EU:s regler.
EU:s regler gäller när du:
flyger från en flygplats inom EU
flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag som är registrerat i EU.
Reglerna gäller även för Norge, Island och Schweiz samt Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Franska Antillerna), Azorerna, Madeira och Kanarieöarna (men inte Färöarna) på samma sätt som för alla EU-länder.
Om din flygning inte omfattas av EU:s regler är det villkoren för din flygbiljett och eventuell lagstiftning i andra länder som avgör vad du har rätt till.
Om flyget tidigareläggs med mer än en timme räknas det som ett inställt flyg
Du ska då få välja mellan att boka om flyget eller få en återbetalning av flygbiljetten. Du kan också ha rätt till kompensation.
Om tidigareläggningen är mindre än en timme räknas inte flygningen som inställd. Det innebär att du inte har rätt till kompensation eller rätt att ställa krav på ombokning.
Du kan ha rätt att kräva skadestånd från flygbolaget för de kostnader du kan bevisa att du har fått på grund av tidtabellsändringen. Kostnaderna ska ha en direkt koppling till tidtabellsändringen, och du måste kunna uppvisa ett kvitto eller liknande för att kunna kräva skadestånd.
Har flygbolaget ändrat din avgångstid så det avgår senare? Vad du har rätt till är svårt att svara på. Det står nämligen till exempel inte i EU:s regler för flyg.
Börja med att läsa avtalsvillkoren för din biljett. Flygbolag har ofta skrivit i sina villkor vad som gäller vid ändrat avgångstid.
Är din avgång framflyttat flera timmar? Tycker du att den nya flygtiden påverkar dig mycket? Vänd dig till flygbolaget och argumentera för en ombokning eller återbetalning. Förklara hur ombokningen påverkar dig. Skriv till flygbolaget och spara kopia.
Har du drabbats av extra kostnader eller kräver annan ekonomisk ersättning skriv även med det i ditt krav.
Säger flygbolaget nej kan du gå vidare för en bedömning. Vad som gäller måste avgöras från fall till fall.
Ändrat flightnumret eller flygrutt
Har flightnumret eller flygrutten för ditt flyg ändras ses det troligtvis som ett inställd flyg. Vid ett inställt flyg, som omfattas av EU:s regler, har du alltid rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning.
Det finns flera olika instanser som kan pröva ditt ärende om flygbolaget säger nej till dina krav. Vilken instans som ska pröva ditt ärende beror bland annat på vad du har för krav och från vilket land du flög från.
Du har rest från Sverige
I Sverige är det Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva om du har rätt till ekonomisk ersättning om flygbolaget har sagt nej till dina krav. Om du flög från eller skulle ha flugit från Sverige kan du alltid vända dig till ARN.
Vilken instans du ska skicka ditt ärende till beror på vilken typ av ersättningskrav du har. Det finns två typer av ekonomisk ersättning som du kan ha rätt till. Den ena kallas för kompensation och den andra för skadestånd.
Kompensation
Kompensation ges i form av schablonbelopp som varierar från 250 till 600 euro. Kompensationen syftar till att ersätta dig för tid du har förlorat på grund av exempelvis ett försenat eller inställt flyg.
Skadestånd
Skadestånd är ersättning för kostnader som du får på grund av exempelvis ett försenat eller inställt flyg. Det kan till exempel handla om att du tvingades köpa mat på flygplatsen, missade en hotellnatt eller förlorade arbetsinkomst.
Hit vänder du dig om du kräver skadestånd
Kräver du skadestånd ska du alltid vända dig till den myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det gäller om du kräver enbart skadestånd eller om du kräver både skadestånd och kompensation.
Hit vänder du dig om du enbart kräver kompensation
Kräver du bara kompensation vänder du dig till en instans i det land du flög från eller skulle flyga från. Nedan hittar du en lista på instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. De olika instanserna arbetar på olika sätt och alla prövar inte enskilda ärenden.
Är du osäker på vart du ska skicka ditt ärende kan du alltid kontakta oss för att fråga. Du kan också få hjälp med vad du kan göra för att få ärendet prövat om instansen i landet du ska vända dig till inte prövar enskilda ärenden.
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.