Ångra, avboka eller omboka tågbiljett

Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en tågbiljett. Du kan alltså inte ångra köpet och kräva att få pengarna tillbaka. Men ibland kan reseföretaget ge dig möjlighet att avboka eller boka om biljetten.

Ångerrätt på tågbiljett – tänk på det här

  • Du har ingen ångerrätt när du köper en tågbiljett.

  • Du kan alltid avboka en biljett, men det är inte säkert att du kan få pengar tillbaka. 

Vad gäller när du ångrar köpet av tågbiljett?

  • Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du köper en tågbiljett, oavsett hur du köpt biljetten. Detta innebär att du inte har rätt att få pengarna tillbaka om du ångrar ditt köp. Vissa tågbolag kan dock erbjuda återbetalning eller ombokning som en del av sina egna villkor, så det kan vara bra att kontrollera vad som gäller för just din biljett.

  • Om du köpt en ombokningsbar biljett kan du boka om din biljett till en annan resa. Reseföretaget har rätt att ta ut en avgift för att boka om din resa om det framgår av villkoren.

  • Kan du inte åka på resan av någon anledning, till exempel på grund av sjukdom? Även om du inte längre har möjlighet att åka på resan är det fortfarande villkoren för biljetten som styr vad du har rätt till. Vissa tågbolag tillåter ändringar i resor på grund av sjukdom, men då kräver de oftast ett läkarintyg.

    Har du betalt med kort kan du även undersöka om det ingår ett avbeställningsskydd i kortförsäkringen.

Granskad: 6 november 2023

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?