Paketresearrangör i konkurs
Ställs din paketresa in eller avbryts på grund av att företaget gått i konkurs finns det olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti.
Tänk på det här
Det finns ett skydd för just konkurser via resegarantin hos Kammarkollegiet. Du måste ansöka om ersättning inom tre månader från det att du fick information om att resan ställs in.
Har du betalat resan med kreditkort kan du vända dig till banken för att göra en reklamation. Det kallas att du använder dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Presentkort hos paketresearrangören blir tyvärr ofta helt värdelösa om arrangören går i konkurs.
Allmänna reklamationsnämnden prövar inga ärenden där företaget har gått i konkurs.
Dina rättigheter när paketresearrangören gått i konkurs
Granskad: 4 mars 2022
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.