Vad är ett sammanlänkat researrangemang?
När du bokar en resetjänst av ett företag och det företaget sedan underlättar för dig att köpa ytterligare en resetjänst, kallas det för ett sammanlänkat researrangemang. Till skillnad från en paketresa där du endast har ett avtal för hela din resa, består ett sammanlänkat researrangemang av minst två olika typer av resetjänster. Det handlar alltså om separata avtal som kan ha ingåtts med ett eller flera företag. Sammanlänkade researrangemang ingår i paketreselagen.
För att det ska bli ett sammanlänkat researrangemang ska det första företaget, efter att du bokat en resetjänst:
- förmedla eller på annat sätt underlätta för dig att boka ytterligare en resetjänst vid samma tillfälle
- förmedla eller på annat sätt underlätta för dig att boka ytterligare en resetjänst från ett annat företag och denna bokning görs inom 24 timmar från att bokningen av den första resetjänsten bekräftades.
Med resetjänst avses:
- passagerartransport, till exempel flyg eller buss
- boende, till exempel hotell eller stuga
- hyrbil eller hyra av motorcykel
- turisttjänst, till exempel konsert, museibesök eller annan utflykt.
Dina rättigheter vid sammanlänkat researrangemang
Det är viktigt att vara medveten om att du inte har samma rättigheter om du köper ett sammanlänkat researrangemang som när du köper en paketresa. Vid ett sammanlänkat researrangemang ansvarar varje företag för sin resetjänst.
Du kan ha rätt till skadestånd till följd av bokningsfel, om bokningsfelet beror på företaget. Det kan till exempel vara ett tekniskt fel i bokningssystemet. Det är viktigt att du kan visa vilka kostnader du har haft på grund av bokningsfelet.
Sammanlänkade researrangemang omfattas delvis av resegarantin. Det innebär att du kan få ersättning om företaget går i konkurs efter att du bokat en resetjänst. Det är det första företaget, som säljer resetjänsten och underlättar för de andra köpen, som är skyldigt att ordna med resegaranti för sin del av arrangemanget.
Mer om resegaranti på Kammarkollegiets webbplats