Personlig tränare
Är du konsument?
Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Produktsäkerhet
Konsumentverket har skrivit en vägledning till hur du, med din kompetens och ett genomtänkt förebyggande säkerhetsarbete, kan erbjuda säkra tjänster. Som personlig tränare är du ansvarig för att erbjuda en säker träning men kunden har också ett ansvar att uppge sin fysiska och medicinska status. Då kunden har beskrivit sina förutsättningar kan du som personlig tränare avgöra om din kompetens räcker till för att erbjuda tjänsten i fråga.
Grundläggande kompetens för en personlig tränare beskrivs i standarden
SS-EN 17229-2:2023, se länk nedan.
Några viktiga punkter att beakta för dig som personlig tränare:
- informera kunden om vad träningen innebär och vilka risker som kan förekomma
- var medveten om vilka risker som finns med olika typer av träning och hur du ska göra för att minska riskerna
- du ska kunna anpassa träningen efter konsumentens förutsättningar
- förklara för kunden att denna måste meddela så fort något i träningen inte känns bra
- säkerställ att redskap och maskiner uppfyller gällande säkerhetskrav och att de regelbundet kontrolleras
- gör en okulär besiktning av redskap och maskiner innan kunden använder dem
- ha kunskap i hjärt- och lungräddning
- ha en plan för hur du ska agera om något går fel vid träningen.
Vägledning och standarder för personlig tränare
Här finns länkar till Konsumentverkets vägledning för personlig tränare och relaterade standarder som ges ut av SIS.
- Konsumentverkets vägledning för personlig tränare
- Standarder för drift av fitnesscenter:
Krav på drift, ledning och underhåll (SS-EN 17229:2019)
Krav vid övervakning och på personal (SS-EN 17229-2:2023)
Notera: I Konsumentverkets vägledning görs en hänvisning till en svensk
riktlinje för personliga tränare, SIS-SP 1:2012. Denna riktlinje har upphävts och ersatts av standarderna ovan. Konsumentverkets vägledning kommer att revideras avseende detta.