Abonnemangsfällor – gratisvaror och provpaket
Har du tackat ja till ett provpaket eller en gratis vara, eller kanske deltagit i en marknadsundersökning eller tävling på nätet och sedan fått löpande krav på betalning? Då har du troligtvis hamnat i en abonnemangsfälla. Kosttillskott och hygienartiklar är exempel på varor som är vanligt förekommande i abonnemangsfällor.
Rättigheter när du beställer något på nätet
Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans, till exempel på nätet eller telefon.
Du är inte skyldig att betala för något du inte har beställt.
Företaget ska ge dig tydlig info om priset.
Du kan protestera mot krav på betalning om du får hem en vara du inte har beställt.
Välj vad du vill läsa mer om
Granskad: 10 mars 2024
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.