Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Bytesrätt betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få en annan vara istället. Du kan aldrig kräva att få öppet köp eller bytesrätt. Det är butiken som bestämmer.

Öppet köp och bytesrätt – tänk på det här

  • Butiken bestämmer om de ger dig öppet köp eller bytesrätt. Butiken bestämmer också reglerna för öppet köp eller bytesrätt.

  • Se till att du vet vad som gäller när du köper en vara och att det finns med på kvittot.

  • Spara kvittot.

  • Erbjuder inte butiken öppet köp eller bytesrätt? I vissa fall kan du istället ha ångerrätt.

Mer om öppet köp och bytesrätt

  • Öppet köp

    Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en vara du inte längre vill ha inom en viss tid. Då får du pengarna tillbaka.

    Bytesrätt

    Bytesrätt innebär att du får lämna tillbaka en vara till butiken och istället välja en annan vara. Du får alltså inte pengarna tillbaka. Ibland kan butiken erbjuda dig ett tillgodokvitto du kan använda i butiken vid ett senare tillfälle.

  • Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken att erbjuda. Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp eller bytesrätt. Butikerna bestämmer därför själva vilka villkor som ska gälla.

    Hur många dagar har du öppet köp och bytesrätt?

    Butikerna får bestämma om de erbjuder öppet köp och bytesrätt. De kan också bestämma hur många dagar du har på dig att lämna tillbaka varan. Vissa butiker erbjuder till exempel öppet köp i ett fåtal dagar medan andra har öppet köp i upp till ett år.

    Erbjuder inte butiken öppet köp? I vissa fall kan du istället ha ångerrätt.

    Varan ska vara oanvänd

    Som regel ska varan vara oanvänd för att du ska kunna använda dig av öppet köp eller bytesrätt. Det kan också vara så att du till exempel inte får lämna tillbaka eller byta varan om du öppnat förpackningen eller tagit bort lapparna.

    Återbetalning

    Har du betalat med kort kan du bara få återbetalning till det kort du betalat med.

  • Ibland förväxlas öppet köp och bytesrätt med ångerrätt, men det är olika saker.

    Ångerrätt är en rättighet du har om du köper något på distans, alltså utan att träffa företaget. Det gäller till exempel om du handlar på nätet eller av en telefonförsäljare. Du har även ångerrätt när du köper något utanför ett företags affärslokaler, till exempel om företaget kommer hem till dig.

    Ångerrätten styrs av en lag och är inget företagen kan besluta om själva.

    När du handlar i butik har du aldrig ångerrätt. Det finns inte heller någon lag som kräver att butiker måste erbjuda öppet köp eller bytesrätt, även om många gör det.

    Ångerrätt

  • Du har alltid rätt att reklamera en vara det är fel på. Då kontaktar du företaget och klagar på felet. Att du har rätt att reklamera står i konsumentköplagen. Det gäller oavsett om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt.

    Så reklamerar du en felaktig vara

Granskad: 28 mars 2024

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?