Informationskrav vid distansavtal - regler för företag

När du som företagare säljer varor eller tjänster via distans gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel är via internet, telefon eller utanför företagets affärslokal. Lagen ställer krav på att du ska ge konsumenten viss information innan ett avtal ingås. Lagen ger också konsumenten rätt att ångra sitt köp utan anledning.

Tänk på

  • Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.

  • Om du inte ger rätt information om ångerrätten kan konsumenten ha upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet.

  • Ångerrätten gäller inte för till exempel flygbiljetter, hotellnätter, livsmedel och lösnummer av tidning eller tidskrift.

Välj vad du vill läsa mer om

  • När du som företagare säljer varor eller tjänster via distans gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Exempel på försäljning på distans är via internet, telefon eller på en plats utanför företagets affärslokal. Med affärslokaler menas fasta eller rörliga lokaler som du använder permanent eller säsongsvis i din affärsverksamhet.

    Hemförsäljning och gatuförsäljning är exempel på avtal utanför affärslokal. Lagen ställer bland annat krav på att du ska ge konsumenten viss information innan ett avtal ingås. Lagen ger också konsumenten rätt att ångra sitt köp utan anledning.

    Lagen i sin helhet på riksdagens webbplats

    Se vår information om telefonförsäljning här på webbplatsen

  • Vid distansavtal ska du som företagare lämna information, innan ett avtal ingås, klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat efter säljmetoden. Det innebär att informationen ska ges på ett sådant sätt att en konsument normalt sett inte har svårt att ta del av den eller att förstå den. Vid telefonförsäljning kan företaget ge informationen muntligen. (2 kap. 2-3 §§ och 3 kap. 3 § DAL).

    EU-domstolen har konstaterat att det inte finns något som hindrar att konsumenten får informationen i de allmänna villkor som konsumenten godkänt genom att ha kryssat i en särskild ruta avsedd för det, förutsatt att konsumenten fått kännedom om informationen på ett klart och begripligt sätt (C-536/20).

    Om du som företagare ingår avtal utanför dina affärslokaler måste du ge informationen i pappersform. Om konsumenten däremot går med på det kan du ge informationen i annan läsbar och varaktig form, exempelvis mejl(2 kap. 5 § DAL).

    • Ett företag ska bland annat informera om:

    • företagets kontaktuppgifter,
    • pris och villkor för betalning, inklusive skatter och avgifter,
    • villkoren för leverans,
    • villkor för uppsägning,
    • förutsättningarna för ångerrätten, och
    • rätten till reklamation.

    Läs mer om vilken information som ska lämnas i bland annat 2 kap. 2 § DAL och 3 kap. 3 § DAL.

    Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på riksdagens webbplats

    Både vid distansavtal och avtal tecknade utanför dina affärslokaler ska du även ge konsumenten en bekräftelse på köpet. Bekräftelsen ska ges i en läsbar och varaktig form. (2 kap. 4 § och 2 kap. 5 § DAL).

  • Som företagare ansvarar du för att informera en konsument om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt. För avtal om varor och icke finansiella tjänster ska du informera om följande för att ångerfristen ska påbörjas:

    • Om det finns ångerrätt eller om något av undantagen gäller.
    • Hur lång ångerfristen är och när den börjar gälla.
    • Hur konsumenten ska gå tillväga för att ångra köpet.
    • Att det finns en ångerblankett och var konsumenten kan hitta den. (2 kap. 2 § DAL)

    Om du inte ger rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet (2 kap. 12 § DAL). Detta gäller dock endast för avtal om varor och icke finansiella tjänster.

    Standardmall som företag kan använda för att informera konsumenter om ångerrätten

    Ångerblankett som företag kan använda till konsumenter

  • Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler. Det innebär att konsumenter kan ångra ett köp utan anledning (2 kap. 10 § DAL och 3 kap. 7 § DAL). I det fall en konsument vill utnyttja ångerrätten kan denne kontakta företaget såväl skriftligen som muntligen. Patent- och marknadsdomstolen har i tidigare avgöranden bedömt avtalsvillkor som kräver en viss form för utnyttjande av ångerrätten som oskäliga (PMT 16885-16).

    Ångerfristen börjar dagen då konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen då avtalet har ingåtts (2 kap. 12 § DAL). Vid köp av en finansiell tjänst (till exempel försäkringar) börjar ångerfristen löpa tidigast den dagen då information och avtalsvillkor kommer konsumenten tillhanda (3 kap. 8 § DAL).

    Den dag som ångerfristen börjar räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

  • Det finns undantag när ångerrätten inte gäller. Här är några exempel:

    • Resor och boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter.
    • Varor som snabbt kan försämras, till exempel vissa livsmedel.
    • Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher. Dock omfattas inte biljetter till en fritidsaktivitet av undantaget från ångerrätten om du som företagare har köpt dem av en arrangör eller någon annan och som du sedan säljer till konsumenten i andra hand.
    • Lösnummer av en tidning eller tidskrift.
    • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel, till exempel familjefoton.

    Alla undantag kan du läsa mer om i 2 kap. 1 a och 11 § DAL:

    Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler på riksdagens webbplats

  • Om du som företag säljer något på distans inom EU har konsumenten också ångerrätt i 14 dagar.

    Mer om ångerrätt på våra webbsidor för konsumenter

    Om ett företag däremot säljer något på distans till ett land utanför EU behöver företaget kolla upp vad som gäller i de specifika länder där företaget verkar.

Granskad: 15 januari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?