Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt innebär att konsumenten kan köpa en vara men sedan ändra sig inom en bestämd tid. Det är upp till dig om du vill erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt.

Det är många företagare som erbjuder öppet köp och/eller bytesrätt. Men det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt. Det är alltså frivilligt för dig att välja om du vill erbjuda konsumenter öppet köp och/eller bytesrätt.

Om du väljer att erbjuda öppet köp och/eller bytesrätt är det viktigt att du antecknar det, till exempel på kvittot. Ange också hur länge öppet köp/bytesrätt gäller och om det inte gäller någon specifik vara, till exempel underkläder.

Konsumenten ska lämna tillbaka varan inom den angivna tiden och varan ska vara i samma skick som när den köptes.

Pengar eller tillgodokvitto tillbaka

När det gäller öppet köp så ska konsumenten få tillbaka pengarna om hen vill lämna tillbaka en vara. För bytesrätt kan du antingen erbjuda konsumenten att byta varan mot en annan eller att få ett tillgodokvitto.

Visa att varan är köpt av dig

Om konsumenten vill använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag. Du kan till exempel kräva att konsumenten måste spara kvittot.

Senast granskad 8 november 2016

Inte för dig?

I vår upplysningstjänst Hallå konsument hittar du information, guider och kontaktvägar.

Läs om öppet köp på Hallå konsument