Erbjud kvitto

Kvittot är bekräftelsen på att köpet har genomförts och registrerats i kassan. Du ska alltid erbjuda konsumenten ett kvitto, för att hjälpa till att förhindra fusk.

Kravet på att du alltid ska erbjuda konsumenten ett kassakvitto står i skatteförfarandelagen. Lagen gäller vid kontant betalning, det vill säga när konsumenten betalar med kort eller med sedlar och mynt. Om konsumenten betalar med kort ska du lämna både kassakvitto och ett kvitto på själva kortbetalningen.

På kvittot måste du ha med viss information, till exempel:

  • datum och klockslag
  • artikelnamn
  • antalet varor eller tjänster som sålts
  • pris
  • moms
  • företagets namn och organisationsnummer
  • butikens adress

Enligt bokföringslagen ska kvitton sparas i minst sju år.

Läs mer om kvitton på verksamt.se

När du säljer en vara på nätet finns det inget krav på att du måste ge konsumenten ett kvitto på köpet.

Konsumenten ska visa att varan är köpt av dig

Om konsumenten vill ångra sig, reklamera, använda öppet köp eller bytesrätt kan du kräva att konsumenten ska kunna bevisa att varan är köpt av ditt företag. Ett kvitto är det bästa sättet att bevisa detta. Om konsumenten kan bevisa köpet på något annat sätt ska det också accepteras, till exempel med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip. 

Senast granskad 9 november 2016
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera